Vanskelig

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Å være småbarnsmor. Vi sliter fortsatt med søvnen, men nå nekter hu og spise i tillegg. Det startet forrige mandag da hun begynte i bhg. Da nektet hun lunsjen sin og nå vil hun ikke spise stort. Ikke noe typer brød (som hun slukte før) prøvd alle favorittpåleggene, prøvd polarbrød, knekkebrød også. Niks nada. Middagene gikk alltid på høykant, men ikke nå.
Får i henne litt yoghurt og frukt, men det er jo ikke akkurat holdbart. Har egen gaffel og skje, men bare leker og spiser ikke.

Begynner å bli fortvila kjenner jeg.
Jekselen har brutt gjennom, ingen nye på vei, så kan ikke se for meg at det er det, og så over en uke??!
 
I tillegg har hun regulert søvnen sin selv på dagtid, og det er jo greit, men hun våkner 1-halv 2 etter å ha lagt seg 12 og er trøtt igjen fra halv tre. Da gnir hun seg i øya og er sutrete til leggetid halv syv. La henne syv tidligere, men så at hun trengte før så nå er det da halv. Jeg er sliten!
 
Jeg forstår godt du er sliten. Høres ut som en lei situasjon:(
Har du snakket med hs om dette?
Hvordan er humøret når hun er våken? Er hun glad og kvikk?
Kanskje hun trenger mer hvile nå etter hun har vært i barnehagen?
Noe sykdom som ikke har brutt helt gjennom enda? Hmm..
Bare noen tanker.
Her pleier bær være poppis når man ikke har matlyst.
 
Å være småbarnsmor. Vi sliter fortsatt med søvnen, men nå nekter hu og spise i tillegg. Det startet forrige mandag da hun begynte i bhg. Da nektet hun lunsjen sin og nå vil hun ikke spise stort. Ikke noe typer brød (som hun slukte før) prøvd alle favorittpåleggene, prøvd polarbrød, knekkebrød også. Niks nada. Middagene gikk alltid på høykant, men ikke nå.
Får i henne litt yoghurt og frukt, men det er jo ikke akkurat holdbart. Har egen gaffel og skje, men bare leker og spiser ikke.

Begynner å bli fortvila kjenner jeg.
Jekselen har brutt gjennom, ingen nye på vei, så kan ikke se for meg at det er det, og så over en uke??!
Vi sliter litt med maten her også. Og det er pga jekslene. Nå går det mest i babygrøt og youghurt for tiden. Jeg la merke til at når hun tygget i en brødskive så hylte hun av smerte. Samme med middagen. Men hvis det er finmost så går det ned. Antagelig er jekslene ganske vonde siden de er så store. Kanskje dere kan prøve babygrøt og finmost mat i en periode? Bare som et tips :)
 
Jeg forstår godt du er sliten. Høres ut som en lei situasjon:(
Har du snakket med hs om dette?
Hvordan er humøret når hun er våken? Er hun glad og kvikk?
Kanskje hun trenger mer hvile nå etter hun har vært i barnehagen?
Noe sykdom som ikke har brutt helt gjennom enda? Hmm..
Bare noen tanker.
Her pleier bær være poppis når man ikke har matlyst.
Ja, pratet litt om at hun var kresen for en mnd siden, men har ikke vært der siste uken siden dette startet.
Da foreslo de frokostblandinger og knekkebrød - men det er ikke særlig interessant.

Prøver å la henne hvile, men hun er jo ikke interessert. Legger seg ned på gulvet og gnir seg i øynene og sutrer, men vil ikke sove.
Hun spiser masse blåbær, men hvor mettende og bra er det å bare spise...? :S
 
Vi sliter litt med maten her også. Og det er pga jekslene. Nå går det mest i babygrøt og youghurt for tiden. Jeg la merke til at når hun tygget i en brødskive så hylte hun av smerte. Samme med middagen. Men hvis det er finmost så går det ned. Antagelig er jekslene ganske vonde siden de er så store. Kanskje dere kan prøve babygrøt og finmost mat i en periode? Bare som et tips :)
Den ene jekselen er oppe, og kan ikke kjenne/se noen andre kommer opp. Hun kan tygge en kjeks i ny og ne, så tror ikke tennene er så vonde. Prøvd grøt igjen, men hu bare rister på hodet..
Kiwi og blåbær til kveldsmat, etter å ha prøvd grøt og brødskive. :(
 
Pasta og kjøttdeig da? For han her spiste alt før, men ofte når vi har potetmiddag nå, vil han ike smake på det engang før han rister på hode. Men pasta og kjøttdeig går ned HVER gang :) (og pølser)

Eller kanskje du kan lage smoothie med noe frø/korn, avokado og bær som smaker godt og inneholder fetende/mettede ting?
 
Ja, pratet litt om at hun var kresen for en mnd siden, men har ikke vært der siste uken siden dette startet.
Da foreslo de frokostblandinger og knekkebrød - men det er ikke særlig interessant.

Prøver å la henne hvile, men hun er jo ikke interessert. Legger seg ned på gulvet og gnir seg i øynene og sutrer, men vil ikke sove.
Hun spiser masse blåbær, men hvor mettende og bra er det å bare spise...? :S

Riskaker er jo også noe. Her liker han godt de mini havrefras.
Nei, ser den. Men bedre enn ingenting:)
Pastaskruer ?
Håper det snur snart:)
 
Pasta og kjøttdeig da? For han her spiste alt før, men ofte når vi har potetmiddag nå, vil han ike smake på det engang før han rister på hode. Men pasta og kjøttdeig går ned HVER gang :) (og pølser)

Eller kanskje du kan lage smoothie med noe frø/korn, avokado og bær som smaker godt og inneholder fetende/mettede ting?
Det pleier hun å sluke, så tenkte å prøve på det igjen imorgen! Men hva med de 3 andre måltidene liksom?
 
Pasta og kjøttdeig da? For han her spiste alt før, men ofte når vi har potetmiddag nå, vil han ike smake på det engang før han rister på hode. Men pasta og kjøttdeig går ned HVER gang :) (og pølser)

Eller kanskje du kan lage smoothie med noe frø/korn, avokado og bær som smaker godt og inneholder fetende/mettede ting?


Enkelte dager etter bhg her, er han så trøtt og grinete at vi har lagt han 17:15 og han sover til morgenen etter, fryktelig tidelig og får null tid med han når han er hjemme fra bhg 16:30, men han er helt ferdig og godtar å legge seg..
 
Nan 3 juniormelk da? Er ikke det egentlig som et måltid? Eller tar jeg feil kanskje, har aldri kjøpt det selv..
 
Enkelte dager etter bhg her, er han så trøtt og grinete at vi har lagt han 17:15 og han sover til morgenen etter, fryktelig tidelig og får null tid med han når han er hjemme fra bhg 16:30, men han er helt ferdig og godtar å legge seg..
Nå har hun bare vært i bhg fra halv ti til halv to da. Våkner ca kvart over ett og så henter jeg henne. så hu blir jo liksom ikke sliten av bhg etter luren sin heller.
 
Her har de to eldste hatt vokseperioder hvor de spsier godt, og når de er over så spiser de dårlig.. hvertfall hun på 2 år! Har vært sånn siden 1 årsalderen! Og kan droppe bådr lunsj og middag for eks.. jeg har bare latt hun styre det selv siden veksten har vært bra uansett :)

Men har også erfart at tenner har fått dem til å spise liiiite! Spesielt jeksler og hjørnetenner.. og det kan jo bli ganske ømt selvom de ikke bryter ut :( og syns det kan være vanskeligere å se kommende tenner nede enn oppe!

Eller så kan det jo være noe med halsen??
Hun er ikke hard i magen da??
 
Også et tips for dem som spiser lite, bland en teskje sunn olje i det hun spiser..det gir ekstra fett og kalorier :) for eks i smoothier som også er blandet med havregryn i mikser.. eller middager, grøt, desserter osv ;) kokosolje er noe av det sunneste innen olje, og man får kjøpt en uten noe smak! Og står den i kaldere enn 22-25 grader så er den smørbar, og kan da smøres på brødskive å sånt :)
 
Back
Topp