Vanskelig unge

babyliten

Forelsket i forumet
Legger ut denne her også, ettersom jeg fikk beskjed om at den lå under feil.

Heihei alle dere flotte damer!
Jeg har bare ett spørsmål, eller det blir sikkert flere. Men min datter på 4 respekterer ikke samboeren og hun har blitt skikkelig frekk og vanskelig. Hun bodde jo til mine foreldre i en periode, og min mor sa faktisk at hun orka ikke å si imot henne eller snakke til henne, så hun fikk det bestandig som hun ville. Jeg har bestandig hatt grenser og i fjor på denne tiden var hun ett englebarn fra en annen verden. Da hadde jeg virkelig kontroll på henne og hun var skikkelig behagelig å være sammen med. Nå er det time-out og høylytt stemme omtrent hele tiden, og jeg blir skikkelig fortvila og sliten. Jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre! Mannen blir jo lei seg han også, for hun sier så masse stygt til han. Hun sier selv at hun ikke klarer å være snill eller å oppføre seg, og jeg sier at jeg vet hun kan hvis hun vil. Men neida.

Er det noen av dere som har noen tips til hvordan jeg skal få henne tilbake til det gamle? Og hvordan skal jeg få mannen til å sette seg i respekt igjen?
 
vet tråden er ikke er ny, men har ikke sett den før nå så svarer, jeg ville ha tatt kontakt med helsestasjon og bedt om råd der så kanskje de kan hjelpe dere.
 
Legger ut denne her også, ettersom jeg fikk beskjed om at den lå under feil.

Heihei alle dere flotte damer!
Jeg har bare ett spørsmål, eller det blir sikkert flere. Men min datter på 4 respekterer ikke samboeren og hun har blitt skikkelig frekk og vanskelig. Hun bodde jo til mine foreldre i en periode, og min mor sa faktisk at hun orka ikke å si imot henne eller snakke til henne, så hun fikk det bestandig som hun ville. Jeg har bestandig hatt grenser og i fjor på denne tiden var hun ett englebarn fra en annen verden. Da hadde jeg virkelig kontroll på henne og hun var skikkelig behagelig å være sammen med. Nå er det time-out og høylytt stemme omtrent hele tiden, og jeg blir skikkelig fortvila og sliten. Jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg skal gjøre! Mannen blir jo lei seg han også, for hun sier så masse stygt til han. Hun sier selv at hun ikke klarer å være snill eller å oppføre seg, og jeg sier at jeg vet hun kan hvis hun vil. Men neida.

Er det noen av dere som har noen tips til hvordan jeg skal få henne tilbake til det gamle? Og hvordan skal jeg få mannen til å sette seg i respekt igjen?


Dette har ingen ting meg barnet å gjøre men hvordan dere samhandler med henne.
Jeg anbefaler dere å ta kontakt med helsestasjon evt PPT og be om å få delta på de utrolige årene.
Kjøp boken, les den og jobb systematisk etter den.
Det virker! :)
 
Vi har gått webster stratton og snakket med helsestasjonen. Helsesøster vil vi skal utrede for ADHD om ikke lenge på grunn av hvordan hun er. Lista er lang egentlig. Vi følger råd fra webster stratton omtrent hele tiden og i begynnelsen gikk det overraskende bra, men nå skjønner vi ikke helt hvor vi har henne egentlig. Men jeg er selv utreda for ADHD, så om hun har det kommer det jo ikke som ett sjokk.
 
Jeg tenker dere kanskje har kommet inn i en ond sirkel. Om hun får timeout og kjeft hele tiden skjønner jeg at hun reagerer.
Har dere tenkt på å prøve noe annet ?
 
Vi har gått webster stratton og snakket med helsestasjonen. Helsesøster vil vi skal utrede for ADHD om ikke lenge på grunn av hvordan hun er. Lista er lang egentlig. Vi følger råd fra webster stratton omtrent hele tiden og i begynnelsen gikk det overraskende bra, men nå skjønner vi ikke helt hvor vi har henne egentlig. Men jeg er selv utreda for ADHD, så om hun har det kommer det jo ikke som ett sjokk.

Omentrent hele tiden virker ikke. Det må være hele tiden ellers får ikke barnet den stabiliteten hun trenger.
Klare regler, klare "konsekvenser", tydelige beskjeder og masse lek.
Ingen barn er programmert til å være vanskelige, de aggerer i forhold til hva de tror forventes av de.

Jeg har selv hatt tett kontakt med helsestasjon og PPT fra datteren min var liten fordi jeg ikke hadde troen på meg selv og fikk høre hvor aktiv datteren min var etc. Hun har en pappa som har feilaktig fått diagnosen ADHD og jeg var redd hun skulle ha det og.
Men ettersom tiden gikk innså jeg at jeg har verdens kuleste unge. Hun har meninger, men er medgjørlig. Hun er selvstendig, men trekker til felleskapet i familien og vi har det helt fint sammen.

Jeg har vært med på kurset til de utrolige årene og det er ingen snarveier og det er noe helt annet enn å ta kurset enn å bare lese boken. Fallgruvene er store til tross for at man anser seg som et oppegående menneske.
Jeg får følelsen av at du er nettopp det, og dere har jobbet. Men nesten alltid duger ikke. Det må sitte naturlig. :)

Hvis hun er ufin mot samboeren din er det fordi hun prøver å fortelle noe. Hvordan er hun i barnehagen/med barnepasser osv?

Jeg skjønner godt at dere er frustrerte, men dere kommer gjennom det :) Bare stå på og jobb videre. Kanskje psykologen i forbindelse med utredning kan gi dere noen gode innspill :)

Lykke til :D
 
Min sønn hat ADHD . Jeg har deltar på de utrolige årene å ett enda bedre kurs som heter pcit dette anbefales virkelig da det er ett kurs både du å datteren din går på for å lære :)
Min var helt umulig å ha med å gjøre, nå er han ( hos meg å min samboer) helt forandret :) ja han har enda litt sinne men blir satt fort på plass å tatt bort fra situasjonen sånn at det ikke utarter seg :) riktig nok er min sønn 8 år da :) men klare regler, konsekvenser, og premiering funker :) han får ikke dyre premier her er det snakk om ros å kjekke ting som st vi finner på noe som familie osv :)
 
Back
Topp