Vanskelig med maten

eplemos

Forumet er livet
Aksel har vært tullete med maten en god mnd no.
Og eg klikker snart i vinkel. På 1 dag kan han spise:

60 ml mme
1/4 skive
3 skjeier middag
1 skjei grøt, 4 skjeier youghurt.

Han spytter alt ut igjen. På hs sa de att eg bare skulle gi han det eg visste han likte. Men det eneste han virkelig liker er jo Marie kjeks og sånn, er jo ikkje akkuratt næring i det.

Noen tips?

Sier meg enig i det som mammajuli/oktober sier her, gode forslag :). Sånn som dette har lillejenta her også vært, og det er kjempefrustrerende. Hun har nektet flaske, brødskive og middag og vært helt rasende på maten. Vet ikke om din har vært det da :). Men vi har erfart at dette er sånt som går over etterhvert, selv om det føles som en evighet. Holdt på å bli sprø når ungen hylte og slo etter maten, og det ble ganske så som så med næring syns jeg. Men så lenge de vokser og er i fin form så skal man ikke bekymre seg for mye, selv om det er veldig lett å si.
Prøv å sett deg ned og spis f.eks. brød sammen med han og vis at dette er skikkelig, skikkelig godt :D. La han sitte med en brødbit i hånda og bare studere den, den metoden fikk snuppi her til å begynne å like brød :). Skal du gi flaske på kvelden og han er trøtt og rolig , sett dere ned i halvmørket og syng/hør på rolige vuggeviser, kos masse og lokk og lur forsiktig med flaska :).

Lykke til begge to og hører gjerne hvordan det går :).

Hadde samme problemet lenge. Nå får ho frokost og kveldsgrøten foran tv'n mens ho ser på drømmehagen og eg dypper kvar skjei med grøt i fruktmos.
Middag skal det helst være finmosa, ellers er det ikkje mye ho vil ha.
Og ellers må det tulles og lekes, ho har en spilleboks med en figur som snurrer rundt når den spiller musikk, den tar vi fram når det er full stopp.
Fruktmos og yoghurt(den nestle sin fra 5-6 mnd)har redda mange måltid for oss!

Håpe det ordner seg, for slikt er kjempefrustrerende!

m har vært sånn lenge. har kun drukke melk. har klart å fått i ho litt skive faktisk, men det er ikke mye. men ej bare kutta ut middag å grøt, lot ho spise frukt, å sånne fruktmosa..så laget ej pitte litt grøt, helt tynn, så den renne, å stappet masse frukt i. har laget litt å litt mer grøt, å mindre frukt. blande kiwi å banan var en hitt her! men er kun to middagglass ho liker. er 6mnd glass fra hipp. så fort det blir klumper spytter ho det ut! men skive å frukt/grønnsaker det kan ho ete.... men er blitt bedre etter ho fikk en tann til..

ORIGINAL: mammajuli/oktober

Nei, det var ikke mye mat for en hel dag. Skjønner du blir frustrert.

Du har sikkert prøvd mye men slenger ut noen forslag.
Prøve med hjemmelaget grøt, eller

ferdig havregrøt på glass fra Småfolk. Den har vært redningen her flere ganger. Kommer ut igjen

Brødskive med nytt påleggslag Har prøvd pølse, nugatti, banos, leverpostei, skinkeost, kaviar

Her må det tulles og lekes gjennom hele måltidet. Er skikkelig lei, men får i henne mat hvertfall.

Prøvd å forandre på tidspunktene for måltidene? Spise frokost litt senere feks.

Håper Aksel finner ut at det er lurt å spise litt mat snart. Lykke til! [:)] 

ORIGINAL: Victoriasmamma

Sier meg enig i det som mammajuli/oktober sier her, gode forslag :). Sånn som dette har lillejenta her også vært, og det er kjempefrustrerende. Hun har nektet flaske, brødskive og middag og vært helt rasende på maten. Vet ikke om din har vært det da :). Men vi har erfart at dette er sånt som går over etterhvert, selv om det føles som en evighet. Holdt på å bli sprø når ungen hylte og slo etter maten, og det ble ganske så som så med næring syns jeg. Men så lenge de vokser og er i fin form så skal man ikke bekymre seg for mye, selv om det er veldig lett å si.
Prøv å sett deg ned og spis f.eks. brød sammen med han og vis at dette er skikkelig, skikkelig godt :D. La han sitte med en brødbit i hånda og bare studere den, den metoden fikk snuppi her til å begynne å like brød :). Skal du gi flaske på kvelden og han er trøtt og rolig , sett dere ned i halvmørket og syng/hør på rolige vuggeviser, kos masse og lokk og lur forsiktig med flaska :).

Lykke til begge to og hører gjerne hvordan det går :).

Han vil ikkje ha flaske om kvelden. Lenge siden vi slutta med det. De siste gangene fikk eg i han 10 ml, hehe. Spiser alltid med han. Når sambo sitter i stolen å spiser så klarer han å lure i han 2-3 biter, men KUN visst Aksel får gå rundt på gulvet. Han får alltid spise brød selv, men kaster det i gulvet eller spytter det ut.

Har i tillegg prøvd loff, grovbrød, brød med korn, kneip.[:'(]

ORIGINAL: kasandre

Hadde samme problemet lenge. Nå får ho frokost og kveldsgrøten foran tv'n mens ho ser på drømmehagen og eg dypper kvar skjei med grøt i fruktmos.
Middag skal det helst være finmosa, ellers er det ikkje mye ho vil ha.
Og ellers må det tulles og lekes, ho har en spilleboks med en figur som snurrer rundt når den spiller musikk, den tar vi fram når det er full stopp.
Fruktmos og yoghurt(den nestle sin fra 5-6 mnd)har redda mange måltid for oss!

Håpe det ordner seg, for slikt er kjempefrustrerende!

Dyppa ei stund grøten i fruktmos eller youghurt, men går ikkje an å lure han lenger.

Har du prøvd å gi han rundstykke, kavring/skorper, polarbrød feks?

Drikkeyoghurt?

Huff, ikke lett det her. Det kommer helt sikkert til å snu igjen, men er skikkelig frustrerende i mellomtiden.

Jeg har tent lys på bordet i det siste og da har hun vært helt fascinert. Da glemmer hun å tulle og spiser i stedet. [;)] Får se hvor lenge det varer.. [;)]

En annen ting som har gjort det litt lettere med grøten her er å variere mye mer, tydelig at hun ble lei. I tillegg har sambo tatt seg av grøten på kvelden. Da har jeg hatt et måltid mindre å stresse meg opp for.

Lys på bordet om kvelden skal eg prøve i kveld, det er vel det eneste vi ikkje har prøvd.

Enn når han spiser selv? Dersom Iver tuller med maten (noe som er sjeldent for matvraket mitt) lar jeg han spise og grise selv og da spiser han. Har kjøpt slike malefrakker fra IKEA som han har på seg så blir han ikke så veldig skitten..

Hva med hjemmelaget middag og spise sammen? Iver spiser mer når vi spiser sammen rundt bordet. Gir han biter/gaffelmost mat av det vi spiser. Knekkebrød er også en hit, uten noe på. Brødet er halve skiver uten skorpe (ikke en tann å se i munnen enda...) og da spiser han som bare det! Han elsker å knaske på paprika biter, halve druer, agurk skiver.

Jeg ville unngått å gi han kjeks og søte pålegg, da blir han bare vant til å få det når han "skaper" seg...

Lykke til, ikke greit når de små ikke vil spise!

ORIGINAL: hunnykaos

Enn når han spiser selv? Dersom Iver tuller med maten (noe som er sjeldent for matvraket mitt) lar jeg han spise og grise selv og da spiser han. Har kjøpt slike malefrakker fra IKEA som han har på seg så blir han ikke så veldig skitten..

Hva med hjemmelaget middag og spise sammen? Iver spiser mer når vi spiser sammen rundt bordet. Gir han biter/gaffelmost mat av det vi spiser. Knekkebrød er også en hit, uten noe på. Brødet er halve skiver uten skorpe (ikke en tann å se i munnen enda...) og da spiser han som bare det! Han elsker å knaske på paprika biter, halve druer, agurk skiver.

Jeg ville unngått å gi han kjeks og søte pålegg, da blir han bare vant til å få det når han "skaper" seg...

Han får spise selv.
Spiser nesten alltid middag sammen, gir han ofte en kokt gulrot/halv potet som han knasker på.
Knekkebrød, kavring og skorpa er prøvd.

Hva ville du gitt Iver om han ikkje ville ha noe da?

Tomatsuppe med makaroni?

Prøvd, den var jo ENDA gøyere å sprute ut....

ORIGINAL: eplemos

Han får spise selv.
Spiser nesten alltid middag sammen, gir han ofte en kokt gulrot/halv potet som han knasker på.

Er ikke meg du spør, men svarer for det [;)]

Jeg ville gitt han fruktbiter fremfor mariekjeks eller andre søte ting. Som Hunnykaos skriver så kan han fort finne ut at han får slikt "gode" ting om han sette vrangsiden til, ogi lengden blir jo ikke det bra.

Vet ikke som du sitter å spiser brød sammen med han, det kan kanskje få han til å ville spise litt mer. De liker å ha det sosialt rundt bordet ved måltidene. Det merker jeg selv med Oliver, han koser seg under middagen når vi spiser sammen med han.

Hmm, hva ville jeg gitt Iver om han ikke spiste? Håper det aldri skjer: "bank-i-bordet".. Laget risgrøt med kanel, hjemmelaget havregrøt med syltetøy/kanel. Prøvd nye middagsretter, mer krydder i kanskje, andre sauser..

Jeg aner egentlig ikke, jeg mente ikke å være "belærende" mtp søtt pålegg/kjeks, jeg tror bare ikke jeg ville gitt det.. Men nå er jeg ganske "nazi" når det gjelder sukker! Iver fikk sukkerfri syltetøy på skiva for aller første gang her om dagen, og det er det søteste han noen gang har spist...

Jeg regner med dy har prøvd det meste jeg, eplemos, og jeg ville sikkert gitt kjeks og slikt om jeg var i din situasjon jeg også!

Hmm, hva ville jeg gitt Iver om han ikke spiste? Håper det aldri skjer: "bank-i-bordet".. Laget risgrøt med kanel, hjemmelaget havregrøt med syltetøy/kanel. Prøvd nye middagsretter, mer krydder i kanskje, andre sauser..

Jeg aner egentlig ikke, jeg mente ikke å være "belærende" mtp søtt pålegg/kjeks, jeg tror bare ikke jeg ville gitt det.. Men nå er jeg ganske "nazi" når det gjelder sukker! Iver fikk sukkerfri syltetøy på skiva for aller første gang her om dagen, og det er det søteste han noen gang har spist...

Jeg regner med dy har prøvd det meste jeg, eplemos, og jeg ville sikkert gitt kjeks og slikt om jeg var i din situasjon jeg også!

Har laget masse forskjellig. På Lørdag spiste han 1/4 grandiosa [&:] slukte det. Men da hadde han ikkje spist siden Fredags morgen da. Har prøvd hjemmelaga grøt med kanel og sånn.

ORIGINAL: Sorland

ORIGINAL: eplemos

Han får spise selv.

Er ikke meg du spør, men svarer for det [;)]

Jeg ville gitt han fruktbiter fremfor mariekjeks eller andre søte ting. Som Hunnykaos skriver så kan han fort finne ut at han får slikt "gode" ting om han sette vrangsiden til, ogi lengden blir jo ikke det bra.

Vet ikke som du sitter å spiser brød sammen med han, det kan kanskje få han til å ville spise litt mer. De liker å ha det sosialt rundt bordet ved måltidene. Det merker jeg selv med Oliver, han koser seg under middagen når vi spiser sammen med han.

Han bare skviser ut frukten.... Trykker på den. Og leker. Han vil ikkje ha rosiner en gang.

Kanskje bestille en legetime?

Eg ringte helsestasjonen og de sa eg bare skulle gi han det eg visste han likte. Og skrive ned kor mye han spiste og ringe de på Fredag igjen, visst det ikkje var noe endring.

Kan nesten virke som han er matlei.
Kanskje vente med å gi han mat til han viser at han er sulten, mange som ikke er sultne etter 3 timer.

har du prøvd skive med leverpostei og litt majones? samuel nekter å spise skive med leverpostei med mindre han får litt majones på,da sluker han både en og to skiver[:)]
makrell i tomat? blåbærsyltetøy?

håper han begynner å spise igjen snart[:)]

Viser han tegn til å begynne å gå snart?
Om så, så er det kanskje fordi han har et utviklingssprang.
Som regel er det perioder med søvn- og mat problem rundt de tider de lærer seg og krabbe og et nytt når de lærer seg å gå!
Vi hadde en slik periode da hun lærte å krabbe, virkelig slitsomt, men nå sover hun natt gjennom og spiser normalt igjen :)
Man må bare være tålmodig. Bare de små får i seg nok væske, så kan man stresse ned og vente på at det snart blir bedre [:)]
Virker som du har prøvd mye og mye nytt, og da kan han vel ikke være matlei av noe han akkurat har smakt?

I kveld prøvde vi å ta kveldsmaten i litt mørkt lys og noen stearinlys og han spiste en hel skive med banan + 1 fruktmos.
Det er det meste han har spist på lenge.

Så enten var det stemningen som gjorde det eller så er han på "bedringens" vei.

Takk uannsett mammajuli/oktober.

Back
Topp