Vanskelig hjemme

Rose88

Betatt av forumet
Hei. Har et barn på 5 år. Har hele livet vært litt ekstra sår og sensitiv, litt engstelig og veldig eksplosiv i følelsene sine, og lav smerteterskel. Mye energi og uro til tider. Kan få skikkelig raserianfall hvor hun sparker og slår, klarer ikke å kontrollere seg. Vi lar henne bare få det ut, da det ikke nytter å roe ned før hun er klar for det. Vi er der med henne, og har armene åpne hun er klar for det.

Hun kan bli lei seg/sint fordi ostebiten ble ødelagt eller fordi lillesøster ikke vil sitte på fanget feks.

Hun er veldig sosial og har mange venner. Men det kan være vanskelig hvis de er flere som leker og de andre vil noe annet enn henne. Hun kan begynne å gråte eller bli sint. Men leker stort sett fint.

Det kan være vanskelig å få henne til å følge en beskjed. Tøyer og tøyer grensene.

Dette er slik vi opplever henne som foreldre. De i barnehagen opplever hun ikke sånn, og er hun hos andre er hun heller ikke sånn. Kan vise følelser som lei seg hos andre, men får ikke raserianfall feks.

Vi er litt bekymret for at det kan være noe her. Har vært i samtale med familieteamet og fikk noen tips vi skal prøve for å bedre kommunikasjonen og få barnet til å følge beskjeder, skal tilbake om 2 uker.

Noen mener dette er normalt for alderen, andre nevner høysensitiv, andre adhd og noen har nevnt autisme.

Kjenner at dette tærer på. Prøver så godt vi kan å være tålmodige og rolige, men det er ikke lett i alle situasjoner. Spesielt ikke hvis man er alene med begge barna. Er også bekymret for skolen neste år, redd for at jenta vår ikke skal takle det bra og slite både faglig og sosialt :(
 
Skjønner at det er tøft å stå i. At barnehagen og andre opplever henne annerledes er et godt tegn i forhold til evt. diagnoser. Mange barn tar sinne og trass mest ut hjemme, der de er tryggest.
Håper familieteamet kan hjelpe dere. :Heartred
 
  • Liker
Reactions: HCS
Ja, enig i det. Men jeg vet om de som har ADHD som kun viser det hjemme/med foreldrene/de man er tryggest på, men ikke i barnehagen eller skolen. Jeg kjenner på en skikkelig uro inni meg. Er nesten 2 uker til vi skal på nytt møte, synes det er lenge til. Vurderer å ringe PPT i morgen for å høre litt hva de tenker.
 
Ja, enig i det. Men jeg vet om de som har ADHD som kun viser det hjemme/med foreldrene/de man er tryggest på, men ikke i barnehagen eller skolen. Jeg kjenner på en skikkelig uro inni meg. Er nesten 2 uker til vi skal på nytt møte, synes det er lenge til. Vurderer å ringe PPT i morgen for å høre litt hva de tenker.
PPT er koblet på? Bare ring de og hør, hvis det kan hjelpe deg. Det hadde jeg også gjort.
Vi har selv et barn med litt utfordringer, men jeg/vi mistenker Asberger. Det er tøft å være forelder til et barn som ikke har det helt godt, og det kan være vanskelig å vite hvordan man kan hjelpe de. :Heartred
 
PPT er ikke koblet på enda, har kun hatt et møte med familieteamet. Men fikk tips om å ringe de selvom BUP ikke er i bildet. Her går også tankene i spinn om det kan være noe autisme/asberger her også. Jeg blir sliten av å tenke så mye, så må bare få ballen til å gå nå. Ringer PPT etterpå. Ja, det er ikke lett - vondt er det :Heartred
 
Ja, enig i det. Men jeg vet om de som har ADHD som kun viser det hjemme/med foreldrene/de man er tryggest på, men ikke i barnehagen eller skolen. Jeg kjenner på en skikkelig uro inni meg. Er nesten 2 uker til vi skal på nytt møte, synes det er lenge til. Vurderer å ringe PPT i morgen for å høre litt hva de tenker.
Hmm.. det hørtes veldig rart ut. Hele poenget med ADHD er jo at du ikke klarer å kontrollere visse sider ved konsentrasjon og eventuelt hyperaktivitet. Om man klarer å holde det under kontroll en hel skoledag så virker det veldig snodig.

Når det gjelder jenta di vil jeg bare skrive under på kinakål sin kommentar. De fleste barna viser helt andre sider hjemme der de er tryggest. Men å lære henne å kontrollere følelsene sine høres lurt ut. Det finnes masse fine barnebøker om det på biblioteket. Lykke til og håper det går seg til :)
 
Back
Topp