Vanskelig 3-åring

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg strever med 3-åringen min.

Han snakker lite og blir ofte frustrert, men forstår alt jeg sier. Ofte svarer han ikke når jeg stiller han spørsmål. Han plukker på alle ting han ikke får lov å plukke på. Vil ikke gå når jeg sier vi skal gå. Vil ikke bytte bleie når jeg sier vi skal bytte, vil heller ikke sitte på do. Kan ofte sitte og leke stille og rolig for seg selv, men plutselig kaster han lekene rundt seg eller ned i gulvet, rasende. Er generelt mye hyl og skrik hjemme. Ofte klarer han heller ikke å sette seg ned å leke. Han er vanskelig å legge om kvelden og våkner flere ganger hver natt. Han vil ikke i barnehagen. Tror barnehagen skaper mye uro og frustrasjon hos han, for ting fungerte bedre i ferien. Jeg har forsøkt å ta det opp med barnehagen, men ser ingen forskjell.

Jeg begynner å bli fryktelig sliten, jeg er alene om veldig mye av disse tingene. Begynner å bli bekymret for om det skal være noe galt med sønnen min, enten dårlig hørsel, atferdsvansker, språkvansker eller noe slikt (selv om jeg også tenker at det kanskje bare er en kraftig 3-årstrass).

Er det normalt at en 3-åring ikke svarer på spørsmål og ikke snakker rent?
Når forventer man at barn snakker forståelig med andre enn de nærmeste?
Har du noen tips til noe jeg kan gjøre med all frustrasjonen hans og dårlig nattesøvn?

Hei! Som mor er det vondt å oppleve at ens eget barn ikke er tilfreds. Det at gutten din sover dårlig, gjør kanskje athan blir mer irritabel og ute av seg på dagtid. Voksen blir også mer frustrert i perioder med dårlig nattesøv. Det forventes ikke at en treåring skal snakke rent, men det forventes at han skal ha en god språkforståelse.Man skal ogs kunne forvente at gutten din kan sette sammen 3- 5 ord i korte setninger.
Det er heller ikke alltid så lett å få små barn til å svare på spørsmål. For å være sikker på om han forstår, kan du heller spørre ham om å utføre en handling.- eks. kan du finne bilen din? Spør om han kan finne klærne sine? etc.....En god måte å stimulere språket på er å se i billedbøker og fortelle om bildene. FInn bøker med bilder som opptar treåringen din.
Dårlig søvn og økt irritabilitet kan være tegn på athan plages med ørene. Mange barn på hans alder har væske i mellomøret, som kan være nokså plagsomt, og noen gangersemrtefullt for barnet. For å få sjekket dette, kan det være lurt å bestille tid hos fastlegen.
Treåringer kan også være trassige, og da gjelder det at man som foreldre ikke lar seg affisere for mye av dette, men heller opptrer trygt, rolig og bestemt.
Er du urolig for om ditt barns adferd er normal, kan du helt sikkert be om å få snakke med en av spesialpedagogene i banrehagen, og evt. få en vurdering av hvordan hans adferd er sammen med de andre barna. Det er mye bedre å spør seg for enn å gå rundt og være bekymret. Ved å gi ditt barn tid, mye kjærlighet og postitiv oppmerksomhet, er det beste måten du osm mor kan bidra til ditt barns utvikling. Lykke til! Hilsen Elin

Back
Topp