Vanskelig 2 åring

Hecatees

Andre møte med forumet
Hei dere, jeg sliter veldig med en utrolig vanskelig 2,5 åring om dagen. Han har vært i trassfasen lenge, men det har eskalert etter lillebror kom for 8 uker siden. Han slår/klorer/biter meg og pappan(ofte uten grunn), og tilsnakk bryr han seg lite om. Hvis vi løfter han bort fra situasjonen så løper han bare tilbake og forsetter å slå. I tillegg sliter vi med måltider, hvert måltid ender med drama. Han heller ut drikke, kaster skje/gaffel på gulvet eller moser maten med henda. Slitsomt å måtte ta kamper med han hver morgen og ettermiddag. Språket har løsnet skikkelig de siste mnd, så han kan si det meste nå. Hadde håpet oppførselen ville bli bedre nå som språket er mye bedre. Noen som har opplevd liknende og har noen tips? Noen taktikk som har funket?

Har dere snakket med han om det er noe han synes er vanskelig for tiden? Prøve å få han til å sette ord på det han føler istedet for å agere? Aner ikke hvor mye språk han har eller hvor flink han er til å uttrykke seg, men om det er som du sier at det har blitt verre etter lillebror kom, så kanskje han føler seg litt mindre viktig i hverdagen og trenger litt anerledes/mer oppmerksomhet?

Hvis han akkurat har fått en lillebror, er dette helt naturlig reaksjon.
Det er ikke trass, det er sjalusi!
Han bør nok få gode opplevelser og oppmerksomhet alene med deg og pappaen uten lillebroren.

Er dere flinke til å finne på ting alene med han, hver for dere?
Han er liten, akkurat fått en lillebror så det er ikke uvanøig

Vi hadde akkurat samme situasjon, storesøster var 2 år og 3 måneder da lillebror kom, og det ble noen runder med heftig trass en stund der. Veldig tungt, syns jeg, men sikkert veldig naturlig. Språket var ikke noe problem der heller. Vi fikk tips om å unngå de vanskelige situasjonene mest mulig, ikke "ta kampen", for det viktigste var å skape positive følelser og at alle følte seg trygge og elsket. Det virket bra, men det er jo ikke alle situasjoner man kan unngå. Heldigvis varte det bare fire måneder. :)

Håper det går seg til fort! :)

Back
Topp