Vanskelig å puste!

IdaG1989

Blir kjent med forumet
Jeg har hatt noen dager/kvelder i det siste der jeg føler det er vanskelig å puste ordentlig. Har ikke noe med aktivitetsnivå å gjøre for jeg kan slite veldig bare jeg ligger i sofaen. Jeg blir veldig stresset av det og føler jeg blir ør i hodet av for lite oksygen. Og når jeg blir bevisst på at jeg ikke får trukket pusten ordentlig blir det enda verre. Er bare 10 uker i morgen...
Noen som har opplevd lignende?

Det er ikke en form for angstanfall da? Jeg har hatt det tidligere og har slitt med pust og blitt veldig svimmel. Ikke sikkert du har det samme da men

Det er ikke en form for angstanfall da? Jeg har hatt det tidligere og har slitt med pust og blitt veldig svimmel. Ikke sikkert du har det samme da men

Jeg blir hvertfall stresset når jeg merker at jeg ikke får pustet ordentlig.. Men vet ikke helt hva som utløser det i utgangspunktet..
Ekkelt er det hvertfall..

Jeg har det sånn de dagene jeg har magesmerter så er det som om kroppen er så anspent i magen at den ikke klarer å puste ordentlig fordi den blir så stinn, det er ekkelt. Siden forrige som var første svangerskap ble en MA etter mange uker med ekstreme mavekramper så er jeg blitt mer bevisst og mer bekymret ved disse magesmertene. De er ikke like vonde og kommer ikke daglig som sist, men de er rimelig kraftige likevel så har vært på et par ultralyd kontroller for å kunne påvise en evt ny MA før det har gått 16 uker liksom. Er nå 10+3 og håper det går riktig veien!
Mulig jeg må inn på en siste kontroll før den ordinære ultralyden hvis disse magesmertene vedvarer. Det kan jo også være betryggende med en siste kontroll, så prøver å se positivt på det og krysse fingre for at smertene går fullstendig bort nå..

Det høres jo ut som noe som er greit å få sjekket på legekontoret. Jeg har også vært borti dette før, men fikk vite etter noen tester at kroppen min skulle fungere godt. Så da var det bare å øve på å ikke stresse seg opp, men heller tenke over hvordan man puster. Feil pusting (at du f.eks puster med brystet og ikke magen) kan føre til dette du sier. Vi har jo et press nede i magen nå, så kanskje det kan ha noe med det å gjøre? Du må ihvertfall ikke hige etter pusten, men roe helt ned og puste med magen. Det kan også funke å nesten holde pusten litt og puste rolig inn og ut, for å få ned pulsen.
Men igjen, dette forutsetter at man vet at det er psykisk, så jeg ville ha tatt en tur til legen for å være helt sikker :) De hjelper deg også med tips til hvordan man kan «bekjempe» det.

Back
Topp