Vanskelig å legge baby

Bkno1496920

Andre møte med forumet
Hei. Er en førstegangsmor og har et barn på snart 9 mnd. Babyen har aldri vært noen sovebaby og har egentlig generelt sove for lite i forhold til hver mnd. Han har vært perfekt på vektkurven stort sett hele tiden og vært en fornøgd baby, så har ikke vist tegn til å mangle noe for å sove mer.

Men nå er jeg sliten og begynner å bli litt motløs da nesten hver kveld skal være et mareritt. Det har pågått en stund og jeg har hver kveld hatt et håp om at neste kveld skal bli bedre. Vet egentlig ikke hvor jeg skal vende meg? Hos HS er det ikke hjelp.

Kan ta mellom 10min til 3timer når jeg skal legge han. 10min er svært sjeldent og tar stort sett minst en time. Et av problemene er at han skal snu seg hele tiden. Jeg føler jeg er nødt til å sitte med sengen for å hindre han i å snu seg, for ellers gulper han i sengen(skjer ofte). Når jeg prøver å hindre han blir han så sint, og vi har det gående. Om han klarer å snu seg så er det rett opp på alle 4 og å reise seg i senga, så er vi tilbake til start når jeg legger han ned på rygg igjen og virker som han "våkner" til. Løfter jeg han opp viser han tegn til at han ikke vil bli løftet. Under hele prosessen viser han tydlige tegn på at han er trøtt og kan småsovne innimellom. Viser ingen tegn til at noe plager han annet enn at han er sur for at han ikke får snu seg på magen og reise seg opp.

Prøvd litt av metoden å gå ut av rommet og inn igjen når han griner etter litt, men når han får viljen sin å få lov å stå så blir han stående og gående. Blir litt knall og fall, men han bryr seg ikke om det og reiser seg igjen, litt bekymret mamma

Han våkner mellom 6-7 om morningen, har en lur mellom 9-10 og sover rundt 1-2 timer. Har deretter en lur rundt kl14 og sover 30min-1t. Får 4 måltid med fast føde og morsmelk. Prøver å legge han rundt 1830.

Jeg blir så lei meg. Føler meg som en dårlig mamma og føler på at det er min feil at barnet mitt ikke sovner fordi jeg gjør noe galt. Jeg prøver jo så godt jeg kan med å gi han alt han har behov for, men virker nesten som at det er noe som mangler når kveldene skal være et mareritt. Har et foster i magen også, så kan være litt ekstra emosjonell, og vil ikke stresse den heller. Er så glad i gutten min, prøver så godt jeg kan å ikke vise at jeg er lei meg, men klarer liksom ikke å holde det inne hele tiden.

Trenger en god metode å få han i sengs (nesten) uten problem, evt at han skal klare å sovne av seg selv. Setter stor pris på svar❣️

Hilsen en stolt men sliten mamma.
 
Dette høres ut som en helt normal 9 mnd gammel baby ❤️ og det er kjempeslitsomt! Så små trenger mye støtte for å sovne, og ofte er minste motstands veg den beste måten å få barnet til å sove på. Min 1-åring legges i vognen hver kveld, der kan jeg feste henne, og trille henne i søvn. Så tar vi henne med i sengen når vi skal sove. Våkner hun så ammer vi til hun sovner. Ofte nå som hun er vant til å flyttes sover hun bare videre i sengen sin når vi flytter henne...
Med de to andre har jeg bært og ammet i søvn for det meste når de var små.
 
har også hatt barn som både gulper og elsker å sove på magen. Vi var nødt til å gi siste måltidet på kvelden minimum 30 min før leggetid sånn at det kom godt ned i magen før sengetid. vi la også 2 hånklær oppå hverandre oppå lakenet sånn at hvis de gulpet kunne vi enkelt rulle barnet til siden ta bort håndkle, tørke av barnet og rulle det tilbake på magen. Som oftest var det håndkle og ansiktet/hode som ble tilgriset og ikke pysjen. Så gav vi barnet et bad på morgenen. Vi har også brukt sovepose og det har gjort at det er litt mer krevde å reise seg opp i senga og våre har ligger mer i ro med pose enn dyne i den alderen.
 
Jeg har fortatt min på 15 mnd i armkroken mens jeg sitter i senga med henne i fanget. Legges ned etter hun har sovnet. Ikke sikkert det fungerer for dere men her gjør det at hun sovner innen 15-45 min som jeg regner som kort tid :p
Med det eldste barnet mitt brukte jeg mye mer tid på at han skulle sovne i sprinkelsenga pg det tok sykt lang tid å legge hver kveld 1-2 timer. Inntil han begynte å sovne i armkroken vår rundt 2,5 år også løftet vi han over i sprinkelseng etterpå hvor hn sov natta gjennom. Men da hadde han sluttet med dagsøvn og det er noe annet å legge baby enn gutt på 2,5 år. Men det jeg tok med meg til neste barn var at det ikke er så viktig å lære å sovne alene så fort. Den eldste har over et år nå sovnet alene i egen seng, fra han var litt over 3 år. Kan hende din heller ikke er klar for å sovne alene uten støtte fra dere ❤️

Men sånn konkrete tips:
- intervallet fra siste lur til legging virker litt kort. Forsøk å la den siste luren være kortere eller holde han våken litt lenger.
- skaff en Easygrow sovepose eller lignende. Mine har klart å reise seg i disse men det er mer styrete så de gidder ikke like lenge.
- vent med å gå ut av rommet til dere har en rolig leggerutine inne på rommet. Det kan fungerer fint for noen barn med «inn og ut av soverom»-metode hvor man går inn ved gråt, men det er ganske mange barn som ikke er klare for dette tidlig og derfor egentlig bare blir enda mer stressa - og følgelig kan man få enda mer styr med legging igjen når de lærer å klatre ut av sprinkelsenga.

Jeg ville egentlig forsøkt sovepose og minst 4 timer våkentid før du legger for kvelden først. Prøv noe nytt i èn hel uke, ofte funker ikke ting så bra etter bare et par kvelder.
 
Ville ventet litt med legging etter siste måltid sånn at han kanskje ikke gulper like mye. Noen er magesovere og i den alderen er ikke det et problem. Min har alltid sovet best på magen (selvfølgelig etter han rullet rundt selv).
Vi vugget og koste lenge med vår, slet mye med legging i mange år. Men han trenger den nærheten ved legging. Vi ligger fortsatt siden av han til han har sovnet og han blir fem i juli.

Legging kan være et slit for mange, noen babyer er vanskeligere enn andre. Du er ingen dårlig mamma, og du har ikke gjort noe feil!
Prøv litt vugging, eller sitte siden av sengen mens du stryker han på ryggen for eksempel.
Sender deg en styrkeklem, det er ikke alltid lett, og det er helt greit å være sliten og lei!
 
Du er det beste for han og sikkert det han trenger. Legg deg sammen med han og la han amme i søvn. Om du ikke ammer, legge deg inntil han og stryk han der han liker, eller bare ligg inntil den lille kroppen så han føler seg trygg og varm. All grin og stress og reising opp i senga er kommunikasjon, han prøver å vise hva han trenger. Skrike metoden -ferber metoden, har forskning vist at kan være direkte skadelig, bare Google det. Lykke til :)
 
Gulper han om han får grøt til kvelds? Jeg hadde en liten gulper, men sluttet å gulpe når hun fikk grøt blandet i melken. Kanskje det kan roe litt?
 
Back
Topp