Vanskelig å få sykemelding

Turnusmammaen

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Noen som har opplevd at lege har gjort seg vanskelig med sykemelding pga svangerskapsplager? Sliter veldig med kvalme og oppkast og har gått en del ned i vekt allerede. Nå kjenner jeg at jeg er veldig matt og sliten og kroppen sier rett og slett stopp. Var hos legen for å be om sykemelding i dag, men han gjorde seg veldig vanskelig. Ønsket ikke å gi meg full sykemelding. Han mente jeg burde klare meg med 50%. Prøvde til og med å forhandle med meg om det. Jeg kunne få lenger sykemelding hvis jeg tok gradert, men hvis jeg absolutt skulle ha 100% så ville han ikke gi meg mer enn ut uka? Altså 3 dager. Jeg ble helt satt ut og tok til takke med disse 3 dagene da, men kjenner jeg har lite lyst å dra tilbake neste uke for å forlenge sykemeldingen.. for jeg måtte møte fysisk på kontoret da også. Det er fastlegemangel og 150+ i venteliste hos alle fastlegene i området, ellers hadde jeg byttet på flekken. Står egentlig uten fastlege selv for tiden så han jeg gikk til i dag er virkar for listen jeg sto på før. Sitter å gråter etter den legetimen for følte meg hverken sett eller forsått...
 
For en kjedelig situasjon. Forstår deg godt. Aner ikke om lege kan nekte seg sykmelding men kunne du evt gått privat til allmennlege eller til jordmor som kan skrive bekreftelse på at su trenger sykmelding?
 
Opplevde ikke det som vanskelig, men jeg opplever det som vanlig å ikke bli «langtidssykemeldt». Jeg fikk sykemelding av å sende melding til legen på helsenorge(helsesekretæren som sa jeg skulle gjøre det da jeg ringte legekontoret). Jeg skrev at jeg hadde brukt en egenmeldingsdag og spurte om jeg kunne få sykemelding. Skrev om plagene mine. Jeg spurte på en torsdag og fikk sykemelding frem til tirsdagen, for da hadde jeg legetime. Fikk forlenget sykemelding i to uker. Måtte møte opp igjen på ny legetime og fikk den forlenget en uke til. Mye mulig jeg kunne fått mer, men var det jeg spurte om. Fra neste uke blir det gradert(60%). Bare én uke, frem til neste legetime. Så blir jo en del oppmøter.
 
Jeg har ikke hatt vanskelig med og få sykemelding. Men jeg har slitt endel med migrene utenom og legen vil ikke at jeg skal ta sterke medisiner nå som jeg er gravid så derfor kommer jeg nok hvertfall til og bli sykemeldt 1 trimester så for vi se etter det. Håper du finner en løsning sånn at det ordner seg!
 
Tips: Prøv å skriv dette inn som melding i pasientssky eller lignende kommunikasjon med legen, at du er gravid, opplevde å ikke bli forstått/trodd, er veldig dårlig osv osv.
erfaringsmessig endrer de seg og tar det seriøst når du får skriftlighet rundt det, fordi det kan de bli tatt på og konfrontert med senere!
 
For en kjedelig situasjon. Forstår deg godt. Aner ikke om lege kan nekte seg sykmelding men kunne du evt gått privat til allmennlege eller til jordmor som kan skrive bekreftelse på at su trenger sykmelding?
Det burde jo ikke være nødvendig å måtte ta det gjennom tredjepart.. kjenner jeg er litt motløs over hele greia nå. Hadde problemer med samme legen tidligere i svangerskapet da jeg måtte krangle meg til å få recept på Afipran. Virker som jeg har fått en vikarlege med null kunnskap om svangerskapsplager. Virket som han legen ville ha meg i jobb uansett hva og kunne ikke brydd seg mindre om min fysiske og psykiske helse.
 
Det burde jo ikke være nødvendig å måtte ta det gjennom tredjepart.. kjenner jeg er litt motløs over hele greia nå. Hadde problemer med samme legen tidligere i svangerskapet da jeg måtte krangle meg til å få recept på Afipran. Virker som jeg har fått en vikarlege med null kunnskap om svangerskapsplager. Virket som han legen ville ha meg i jobb uansett hva og kunne ikke brydd seg mindre om min fysiske og psykiske helse.
Nei det burde virkelig ikke være nødvendig. Men tenkte mer om det er det som skal til?
Men hva med å bytte lege? Du blir vel på venteliste men du får i det minste kanskje komme til noen andre med mer peiling?
 
Nei det burde virkelig ikke være nødvendig. Men tenkte mer om det er det som skal til?
Men hva med å bytte lege? Du blir vel på venteliste men du får i det minste kanskje komme til noen andre med mer peiling?
Står forklart i det originale innlegget. Er fastlegemangel så det er ikke barebare å bytte. Står allerede på venteliste, men det kan ta år før jeg får plass hos fastlege dessverre.
 
Huff! Jeg har ikke noen bedre forslag enn de som allerede er nevnt! Men jeg er enig i at det ikke bør være så vanskelig! Håper det ordner seg for deg og at du blir i bedre form snart:)
 
Hei,
Jeg tipper at legen din kanskje tenker det vil være positivt for deg å være i så mye aktivitet som mulig, og derfor ikke vil sykemelde deg for lang tid av gangen? Trenger ikke å være fordi han (?) er inkompetent eller slem, men kanskje ser ting litt annerledes enn deg? Legen vil jo det beste for deg, men det er samtidig legens jobb å gjøre en medisinsk vurdering. Er det mulig å få noe tilrettelegging på jobben din? Jobben har plikt til å tilrettelegge.

Hvis du nå er 100% sykemeldt ut uka og vil ha den forlenget så foreslår jeg at du snakker med legen om dette neste gang. Si at du følte deg lite sett/forstått sist gang, og spør hvorfor legen er så tilbakeholden med å gi den 100 % sykemelding, og be pm å få en nærmere forklaring på legens vurderinger.
Dette høres ut som dårlig kommunikasjon for meg :)

God bedring og lykke til! ❤️
 
Hadde samtale med jordmor i dag. Hun var helt sjokkert over praksisen til han legen. Hun sier han er unødvendig streng og det har ingen hensikt med 3 dager sykemeldt når man er 9 uker gravid og plagene ofte er på topp. Det er forskjell på en forstuet tå og svangerskapsplager. Hun ringte legekontoret og irettsatte legen. Gikk ikke lange tiden før jeg fikk forlengelse av sykemeldingen ut neste uke.
 
Så bra at jordmor ordnet opp for deg! Hørtes veldig merkelig ut, men opplevde at min venninne hadde lik erfaring med sin mannlige fastlege.
Jeg har ei dame, men måtte til en mannlig vikar èn gang forrige svangerskap. Han pushet på at jeg skulle jobbe, han ba meg få en sofa på jobb så jeg kunne legge meg ned ved behov på jobb? Altså hvem er det som har en sånn jobb? Han måtte til slutt gi seg og gi meg sykmelding til legen min var tilbake igjen.

Dette er svangerskap nr 2, da jeg ringte pga ekstrem kvalme de første ukene så fikk jeg sykmeldingen nesten kastet etter meg. Jeg ville jo bare ha medikamenter slik at jeg kunne fungere på jobb, ikke fortsette å være hjemme og kvalm. Det er helt imot deres praksis men jeg fikk lov så lenge det var snakk om en kort periode.

Så det virker å være veldig stor forskjell på legene, og også om man har vært gravid med plager tidligere.
Hvis du synes det blir å fungere greit fremover med hjelp fra jordmor så er det supert, om ikke ville jeg prøvd å bytte til kvinnelig fastlege. Føler de har litt mer forståelse for svangerskapsplagene vi går igjennom, mannfolka aner jo ikke hva vi syter sånn for.
 
Så bra at jordmor ordnet opp for deg! Hørtes veldig merkelig ut, men opplevde at min venninne hadde lik erfaring med sin mannlige fastlege.
Jeg har ei dame, men måtte til en mannlig vikar èn gang forrige svangerskap. Han pushet på at jeg skulle jobbe, han ba meg få en sofa på jobb så jeg kunne legge meg ned ved behov på jobb? Altså hvem er det som har en sånn jobb? Han måtte til slutt gi seg og gi meg sykmelding til legen min var tilbake igjen.

Dette er svangerskap nr 2, da jeg ringte pga ekstrem kvalme de første ukene så fikk jeg sykmeldingen nesten kastet etter meg. Jeg ville jo bare ha medikamenter slik at jeg kunne fungere på jobb, ikke fortsette å være hjemme og kvalm. Det er helt imot deres praksis men jeg fikk lov så lenge det var snakk om en kort periode.

Så det virker å være veldig stor forskjell på legene, og også om man har vært gravid med plager tidligere.
Hvis du synes det blir å fungere greit fremover med hjelp fra jordmor så er det supert, om ikke ville jeg prøvd å bytte til kvinnelig fastlege. Føler de har litt mer forståelse for svangerskapsplagene vi går igjennom, mannfolka aner jo ikke hva vi syter sånn for.
Jeg står på venteliste til ny fastlege (kvinne), men det tar tid. Tipper jeg må vente på den lista i typ 2 år før jeg får plass og da er jeg ikke gravid lengre. Kommer til å alliere meg med jordmor dersom jeg skal trenge noe mer fra den legen senere. Sist svangerskap var jeg sykemeldt gradert så og si fra start av svangerskapet, og 100% de siste 4 mnd pga bekkenløsning. Så godt mulig jeg får behov for det denne gang også..
 
Jeg bruker egenmelding ennå de dagene jeg må hente meg inn, mens jeg venter på legetime. Vi begynte sist gang med 25% og så økte, pluss beskjed til jobben fra legen om å tilrettelegge for liggende pauser og annet som kunne bedre situasjonen. Endte med 50% til kvalmen gikk over, tilpasninger på jobb fortsatte og holdt ut til fødselen.
Jeg har opplevd hvor tøft det er å komme seg igang fra 100% og det vet jeg legen min alltid prøver å unngå.
 
Jeg har også slitt med å få sykemelding. Syns det var veldig kjedelig når jeg var så langt nede som jeg var (veldig kvalm med brekninger og bekkenløsning allerede i uke 8) at jeg måtte bruke enda mer energi på å «bevise» til legen at jeg ikke klarte å jobbe.. Jeg hadde 0 energi fra før, og han sa «det er godt du ikke har barn fra før da» :mad: han mente visst jeg hadde all tid i verden til å gå tur og trene bekkenet mitt på ettermiddagene. Sannheten var at dersom jeg tvang meg på jobb i 8 timer lå jeg helt utslått på sofaen resten av dagen..
 
Hm skulle gitt dem en smak av egen medisin. I USA har de gitt menn "mensensmerter" de holder ikke ut så lenge. Så litt av det, omgangssyke i en uke mens de må på jobb . Hvor lenge tror du de holder ut?
 
Jeg har også slitt med å få sykemelding. Syns det var veldig kjedelig når jeg var så langt nede som jeg var (veldig kvalm med brekninger og bekkenløsning allerede i uke 8) at jeg måtte bruke enda mer energi på å «bevise» til legen at jeg ikke klarte å jobbe.. Jeg hadde 0 energi fra før, og han sa «det er godt du ikke har barn fra før da» :mad: han mente visst jeg hadde all tid i verden til å gå tur og trene bekkenet mitt på ettermiddagene. Sannheten var at dersom jeg tvang meg på jobb i 8 timer lå jeg helt utslått på sofaen resten av dagen..
Jeg sliter med det samme. Går 100% på jobb, å når jeg kommer hjem er jeg så trøtt å sliten så vil bare ligge resten av dagen… men det er ikke så lett med en 1 åring i hus som trenger oppmerksomhet..
 
Man skal vel ikke jobbe seg ihjel? Jeg har heldigvis en lege som tar meg på alvor
 
Noen som har opplevd at lege har gjort seg vanskelig med sykemelding pga svangerskapsplager? Sliter veldig med kvalme og oppkast og har gått en del ned i vekt allerede. Nå kjenner jeg at jeg er veldig matt og sliten og kroppen sier rett og slett stopp. Var hos legen for å be om sykemelding i dag, men han gjorde seg veldig vanskelig. Ønsket ikke å gi meg full sykemelding. Han mente jeg burde klare meg med 50%. Prøvde til og med å forhandle med meg om det. Jeg kunne få lenger sykemelding hvis jeg tok gradert, men hvis jeg absolutt skulle ha 100% så ville han ikke gi meg mer enn ut uka? Altså 3 dager. Jeg ble helt satt ut og tok til takke med disse 3 dagene da, men kjenner jeg har lite lyst å dra tilbake neste uke for å forlenge sykemeldingen.. for jeg måtte møte fysisk på kontoret da også. Det er fastlegemangel og 150+ i venteliste hos alle fastlegene i området, ellers hadde jeg byttet på flekken. Står egentlig uten fastlege selv for tiden så han jeg gikk til i dag er virkar for listen jeg sto på før. Sitter å gråter etter den legetimen for følte meg hverken sett eller forsått...
Snakk med jordmor og få henne med på laget. Vet mange leger tenker det er bedre å ha gradert sykemelding når man er gravid fordi forskning viser at det skal være bedre for den gravides helse sånn generelt, men er man skikkelig dårlig så skal man kunne ta ut sykemelding. Jeg er 100% sykemeldt pga av en kombinasjon av symptomer som både jorsmor og lege mente tydet på at kroppen trengte hvile.
 
Back
Topp