Vannkopper

MariMarimor

Flørter med forumet
Jeg jobber med barn og unge, og ble etter et utbrudd av vannkopper i nærheten usikker på om jeg var immun eller ikke grunnet kun 1-2 prikker på fingeren som liten da dette gikk på skolen. Etter en blodprøve for å sjekke antistoffer fikk jeg påvist negativt resultat, noe som stresser meg veldig. Får nesten lyst til å slutte i jobben for å ikke utsette meg og fosteret for risiko, men det er ikke optimalt økonomisk, selv om jeg kunne tatt ut permisjon 3 md før termin og har opptjening i 6 md om jeg slutter til september. Føles likevel litt drastisk. Noen tips, råd og tanker?

Jeg jobber med barn og unge, og ble etter et utbrudd av vannkopper i nærheten usikker på om jeg var immun eller ikke grunnet kun 1-2 prikker på fingeren som liten da dette gikk på skolen. Etter en blodprøve for å sjekke antistoffer fikk jeg påvist negativt resultat, noe som stresser meg veldig. Får nesten lyst til å slutte i jobben for å ikke utsette meg og fosteret for risiko, men det er ikke optimalt økonomisk, selv om jeg kunne tatt ut permisjon 3 md før termin og har opptjening i 6 md om jeg slutter til september. Føles likevel litt drastisk. Noen tips, råd og tanker?
Det finnes vaksine for vannkopper nå, kunne du tatt den?

Kan fastlegen ha noen gode råd ? Er jo ekkelt å utsette seg for risikoen. Kan det være en liten sjanse for at resultatet var feil ?

@MariMarimor tenkte det var fint å dele en av mine venninners erfaringer med vannkopper. Hun tok vaksine før sitt første svangerskap, da hun ikke hadde hatt vannkopper som barn.
Ved sitt tredje svangerskap nå nylig fikk både barn 1 og 2 vannkopper. Hun fikk til sin store overraskelse to vannkopper til sammen på hele kroppen. Ble naturligvis engstelig og forstod ikke hvorfor.
Hun ble henvist til spesialist pga dette (vet ikke helt hva slags det var), og de mente dette ikke var noe å bekymre seg for. Det var visst svært lite sannsynlig at barnet skulle ta noen skade. De hadde nesten ikke hatt noen tilfeller av det på 30 år (drev med noe forskning rundt det), det er/var veldig uvanlig. Og vaksinen hun hadde tatt var kanskje ikke helt det samme som å ha hatt vannkopper, men allikevel nok. Vet ikke om hun heller hadde fått påvist antistoffer faktisk.

Nå er det jo ikke helt det samme som din situasjon, men tenkte kanskje det var en grei historie å høre. Barnet ble født helt friskt :)

Takk for at du deler Og så utrolig godt å høre at det gikk bra med både henne og barnet! Det hjelper nok litt å ha hatt en vaksinedose, men likevel viser det at man også kan bli smitter og at det også kan gå fint
Jeg har valgt å ta problemstillingen til fastlegen og følge hennes råd. Hun var veldig tydelig på at jeg absolutt ikke skal jobbe med små barn akkurat nå, noe som gjør at det må gjøres endringer på jobb. Jeg venter på svar på jobben nå om hva de konkluderer er beste løsningen: Alternativene nå er deltid svangerskapspenger om de finner nok å gjøre for meg for en deltid og opplever det nyttig, eventuell omplassering til andre arbeidsoppgaver et annet sted om det finnes behov eller 100% svangerskapspenger. Jeg er åpen for alle alternativer, så blir spennende å se hva de konkluderer. Utover det prøver jeg bare å være forsiktig, men samtidig ikke hysterisk :)

Back
Topp