Vannkopper

M-2912958

Andre møte med forumet
Hei!
Dere som har vært gravide før - har dere blitt sjekket for om dere har hatt vannkopper (varicella)?
Det går vannkopper i bhg til barnet mitt, og hun har ikke hatt det. Jeg vet ikke om jeg har hatt det før. Jeg fikk beskjed fra legekontoret om at det står på helsekortet, men finner ikke noe punkt om det der. Må sikkert evnt ta blodprøve.

Nå har jeg ikke helsekort jeg kan se på om det stemmer, men vannkopper er forrårsaket av Varicella-zoster viruset og det er ofte det navnet som blir brukt i helsevesenet. Så du kan sjekke om det står noe om Varicella eller VZV. Kan uansett sjekkes vha blodprøve

Hei!
Dere som har vært gravide før - har dere blitt sjekket for om dere har hatt vannkopper (varicella)?
Det går vannkopper i bhg til barnet mitt, og hun har ikke hatt det. Jeg vet ikke om jeg har hatt det før. Jeg fikk beskjed fra legekontoret om at det står på helsekortet, men finner ikke noe punkt om det der. Må sikkert evnt ta blodprøve.
Sniker!

Jeg tok test da jeg var gravid med andremann i 2013 fordi mamma ikke husket om jeg hadde hatt det. Da gikk det i barnehagen. Blodprøvene viste at jeg hadde hatt det :-)

Etter det har begge de to eldste fått det..

Ei jeg jobber med fikk forresten vannkopper i graviditeten og ble fulgt nøye opp. Hun hadde flaks, og ble ikke noe særlig syk da. Har hørt at det kan variere veldig på voksne, fra mild sykdom til å bli slått ut ganske hardt.

Sønnen min har fått vannkopper nå jeg er 99% sikker på at jeg har hatt det siden jeg har arr også, men kan man ikke få helvetesild eller noe? Er det like farlig?

Sønnen min har fått vannkopper nå jeg er 99% sikker på at jeg har hatt det siden jeg har arr også, men kan man ikke få helvetesild eller noe? Er det like farlig?
Det er bare de som har hatt vannkopper som kan få helvetesild, siden vannkoppeviruset ligger latent i kroppen og kan følge nervene ut til huden dersom man for eksempel er i periode med dårlig immunforsvar. Ble selv ganske syk 15-åring med noe, og fikk helvetesild bare noen uker etterpå.

Nå har jeg ikke helsekort jeg kan se på om det stemmer, men vannkopper er forrårsaket av Varicella-zoster viruset og det er ofte det navnet som blir brukt i helsevesenet. Så du kan sjekke om det står noe om Varicella eller VZV. Kan uansett sjekkes vha blodprøve
Ok :) Jeg ser ikke noe som ligner på helsekortet. Men får vise det på legekontoret i morgen, og evnt be om blodprøve. Takk for svar :)

Back
Topp