Vannkopper og graviditet?

Livmorregnskap

Livmorregnskap
Vi er invitert bort på besøk i helgen, men dit vi skal har det nå vært vannkopper hos en av de minste. De venter å se om den andre også får det...Jeg hadde vannkopper som 4-åring, er dette noe som kan være er problem nå som jeg er i uke 25? Skal ringe jordmor i morgen, men tenkte å bare lufte spørsmålet litt her...

Hold deg unna folk med vannkopper, det er skadelig for folk med dårlig immunforsvar! Og selv om du har hatt vannkopper som liten, kan babyen fortsatt ta skade av det. Og husk at smitten sitter i rommet i hele to timer etter at smittebæreren har forlatt.

Problemet med vannkopper og gravide er vel knyttet til tiden rundt termin, ettersom baby da kan bli smittet? Når du har hatt det så får du det ikke igjen nå, og uansett har du ikke tenkt å føde med det samme.

Hør på det jm sier, men i utgangspunktet tenker jeg at det ikke skal være noe problem for deg. Men om det i din familie er noen som ikke har hatt det hadde jeg holdt meg unna, det er jo et par ukers inkubasjonstid, så andre i huset kan være smittet og ikke ha fått det enda.

Detta florere på fb nå, så kanskje greit å ta forhåndsregler?

Til opplysning om vannkopper.

Da mine 3 eldste fikk vannkopper var jeg opptatt av å spørre familier rundt om de ville komme på besøk for å smitte. Jeg viste at det er lurt for barna å få dette så fort som mulig, så er de ferdig med det. For rykte om hvor smertefult det er å få det som voksen motiverer en hver forelder til å verne barnet sitt ved å få barnet smittet mens det enda er relativt smertefritt. Da jentene mine hadde vannkopper, gikk ut med dem når de var oppegående, men forsatt smittefarlige. For "alle" vil jo uansett ha dette. Og jeg tenkte faktisk at det nok ville være noen takknemelige foreldre der ute som fikk barna sine smittet. Da yngste gutten min fikk vannkopper, først da så jeg en negativ konsekvens av vannkoppesmitte. Han var kun 2,5 mnd gammel og han blei dødssyk. Lille babyen min ble så syk at han ble kjørt med blålysambulanse til Ullevål. Der ble vi mottatt av personal i smitteverndrakter (ser ut som månedrakter) og vi ble innlosjert i et smittevernrom, altså isolat. Gutten min kom seg heldigvis ganske fort etter at han ble medisinert mot dette viruset. Men vi fikk ikke lov å ta buss hjem pga smittefaren. Vi MÅTTE ta taxi. Jeg lærte masse om hvor stor fare det er for mennesker med lavt immunforsvar å få vannkopper. Fhi opplyser om at i likhet med meslinger kan vannkopper føre til pneumoni (lungebetennelse), noe som er relativt vanlig hos voksne eller folk med immunsvikttilstander, eller encefalitt (hjernebetennelse). Vannkopper gir høy dødelighet hos nyfødte, og gravide som ikke har hatt vannkopper anbefales å være ekstra forsiktige, fordi vannkopper i fosterlivet er en alvorlig sykdom som i værste fall kan medføre fosterdød. Folk som skal gå gjennom transplantasjon, eller har en alvorlig nyresykdom, er utsatt for alvorlige komplikasjoner, og transplantasjonspasienter kan ha nedsatt immunitet som også kan føre til alvorlige komplikasjoner. Det gav men en liten oppvekker.
Jeg fikk bekreftet lupus diagnose for 4 år siden, med nyreaffeksjon (altså nyrene mine er blitt angrepet av sykdommen)
For 2 år siden begynte jeg på daglig cellegiftkur. Sammen med resten av medisinene jeg går på, så har jeg ikke lengre noe immunforsvar. Jeg lærte også at det at jeg har hatt vannkopper IKKE lengre betyr at jeg er immun mot vannkopper. Og konsekvensene ved evt vannkoppesmitte er ganske alvorlige.

I går satt jeg på venterom og ventet på at jentene mine danset. Der satt jeg sammen med to andre mødre og en jente, som jeg antar var datter av en av mødrene. Etter 20 min kom min yngste jente ut og begynte å skravle med disse, og da hører jeg at jenta som hadde sittet i samme rom som meg i 20 min fortalte at hun hadde vannkopper. Jeg måtte så klart bare komme meg ut og rett til legen for å få forebyggende medisiner, for vannkopper er ekstremt smittsomt, og det smitter i luften (gjennom dråpesmitte) i tillegg til det å være i direkte kontakt med koppene. Det tar faktisk 2 timer fra en med vannkopper har vært i et rom, til smittet ikke lengre er i luften.
Først ble jeg sint, fordi jeg ble redd, men så minnet jeg meg selv på hvordan jeg selv tok med meg mine smittebærende barn rundt, i en naiv og uviten tro om at jeg egentlig gjorde noe som var ønsket og velkomment hos "alle". Jeg skammet meg for at jeg kanskje hadde satt liv og helse i fare for andre og jeg bestemte meg for at jeg skal gjøre mitt for å prøve å opplyse andre.

Det er mange mennekser som kan bli alvorlig syke av vannkopper. Det er mennesker med dårlig eller ingen immunforsvar. Slik som mange eldre, spedbarn, fostre i mage til mammaer som kan bli smittet. Men også de på immundempende medisiner, slik som organtransplanterte, organsyke, kreftsyke og andre med autoimmunesykdommer av alvorlig art. Med andre ord, er det en stor mulighet for at akkurat ditt smittefarlige barn går forbi en slik person på tur i butikken, eller på venterom på danseskolen. Det er en grunn for at vannkoppsyke blir bedt om å ikke komme inn til legekontor/legevakt om det ikke er alvorlig komplikasjoner.

Jeg ber om at du som leser dette tar deg de to sekundene det tar å trykke dele, så kanskje flere holder barna sine hjemme til de er helt smittefrie for vannkopper.

JA, vannkopper er ikke bra for de med svekket immunforsvar og av den grunn for nyfødte, og sånne småtasser på 2,5 mnd, derfor, ikke få vannkoppsmitte i hus når mor er høygravid.

Men en mor som har hatt det, og ikke skal føde på over tre mnd, den er ganske safe, men lytt alltid til helsepersonell, og mye heller til helsepersonell enn oss på forum og mer enn farsotter på fb.

Er det ikke også slik at når man har hatt vannkopper så ligger viruset latent i kroppen resten av livet og at det er derfor man i voksen alder kan få helvetes ild?

Er det ikke også slik at når man har hatt vannkopper så ligger viruset latent i kroppen resten av livet og at det er derfor man i voksen alder kan få helvetes ild?
Du kan få vannkopper på nytt igjen har jeg hørt, selv om du i utgangspunktet ikke skal det.

Snakket med jordmor og hun sa at det ikke er farlig siden jeg har allerede har hatt vannkopper, men hun anbefaler ikke at jeg oppsøker mulig smitte. Hun anbefaler at vi ikke reiser på besøk nå.

Dette stemmer. Hadde nettopp et familiemedlem med kraftig helvetes ild. Selvom det er flere mnd til termin fikk jeg og beskjed om å ha avstand til dette familiemedlemmet. Bare for sikkerhetsskyld. Helvettes ild gir heldigvis ikke like stor smittepress som vannkopper gir da viruset kun er i væsken fra sår/utslett. Men etter de anbefalinger jeg har fått ville jeg vært veldig forsiktig med å være steder der jeg vet tydelig at det er mulig smittepress :) Bedre å være litt forsiktig når det kommer til den lille i magen, enn å være for vågal - synes jeg :)

Hadde samme dilemma og min helsestasjon og jm anbefalte meg ikke omgås noen med vannkopper under graviditeten. Selvom jeg hadde hatt vannkopper som liten kunne jeg like vel pådra meg bakterier fra vannkoppene hos barnet. Og det kunne slå ut i graviditeten ikke til fødsel :)

Back
Topp