Vannkopper og gravid?!?!

pompi00

Forelsket i forumet
Bestevenninna til dattra mi har fått vannkopper,å de har lekt daglig frem t det brøyt ut på ho. Så nå er jeg redd mi har blitt smittet!:( ingen her i hus har hatt vannkopper:-( ingen av ungene å ikke jeg eller mannen heller:-(
Er det farlig å få vannkopper når man er gravid??

Såpass ja! Ble jo ikke akuratt beroliget av det... Krysser alt vi har for at det ikke kommer i hus da!:-)

Kontakt lege

Kontakter lege vis vi får d i hus ja! Lite ant vi kan gjøre nå enn å vente å håpe vi ikke får d!

Jeg ville tatt prøven så fort som mulig jeg. Er vel 2 ukers inkubasjonstid på vannkopper. Lenge å "stresse" :) lykke til, håper du slipper unna! Kan jo være en stri turn å fåcdrt som voksen uten å være gravid også..!

Jeg ville kontaktet lege nå heller enn å vente å se!

Hvilken prøve? Jeg har tatt den prøven som viser om jeg har hatt d eller ikke.. Å jeg har ikke hatt d!

Å nå kom jentungen hjem fra vår fest med vannkoppene:-( masse på ryggen...:-( så nå er d jo egenlig bare å vente å se om jeg får d eller ikke...:-(

Uffda.. ring legen du så får du vite hva du bør gjøre nå!

"Ved graviditet

Hvis du er vaksinert mot vannkopper eller har hatt vannkopper tidligere, er det ingen grunn til bekymring dersom du er gravid og kommer i kontakt med noen som har vannkopper. Ta raskt kontakt med lege hvis du ikke er vaksinert eller har hatt vannkopper. Gravide som ikke har hatt vannkopper, får beskyttelse etter en injeksjon av antistoffer. Ved utbrudd av vannkopper i andre halvdel av svangerskapet gis medikamentell behandling med aciclovir."

Kopiert i fra denne siden:
http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/vannkopper

"Ved graviditet

Hvis du er vaksinert mot vannkopper eller har hatt vannkopper tidligere, er det ingen grunn til bekymring dersom du er gravid og kommer i kontakt med noen som har vannkopper. Ta raskt kontakt med lege hvis du ikke er vaksinert eller har hatt vannkopper. Gravide som ikke har hatt vannkopper, får beskyttelse etter en injeksjon av antistoffer. Ved utbrudd av vannkopper i andre halvdel av svangerskapet gis medikamentell behandling med aciclovir."

Kopiert i fra denne siden:
http://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/brosjyrer/vannkopper
Tusen takk!:-) dette skal jeg skrive ut å si t legen Imorra!

Sniker litt her.

Datteren min fikk vannkopper rundt termin, 2 dager over. Jeg hadde ikke hatt det. Ble plassert på smitterom og satt i gang. Sønnen min fikk sprøyte med antistoffer da han ble født ettersom vannkopper kan være veldig farlig for nyfødte dersom mor har vannkopper når barnet blir født. Var skikkelig mye styr.

Men siden det er såpass lenge til din termin troor jeg ikke det er farlig, slik jeg forsto det kunne det være farlig dersom man fikk det rundt termin. Men kontakt lege:)

Sniker litt her.

Datteren min fikk vannkopper rundt termin, 2 dager over. Jeg hadde ikke hatt det. Ble plassert på smitterom og satt i gang. Sønnen min fikk sprøyte med antistoffer da han ble født ettersom vannkopper kan være veldig farlig for nyfødte dersom mor har vannkopper når barnet blir født. Var skikkelig mye styr.

Men siden det er såpass lenge til din termin troor jeg ikke det er farlig, slik jeg forsto det kunne det være farlig dersom man fikk det rundt termin. Men kontakt lege:)
Jeg leste det var farlig rett rundt termin og første halvdel av svangerskapet. For første del av svangerskapet kunne fosteret få misdannelser osv...:-( Mn kontakter legen Imorra så ser vi hva de sier der. Står så mye rart på nettet!:-/

Ring legen og prøv og ikke sitt og Google det. Da blir man bare mer redd enn klok..

Lykke til til deg(:

Ring legen og prøv og ikke sitt og Google det. Da blir man bare mer redd enn klok..

Lykke til til deg(:
Vet.. Mannen som dreiv å googlet litt,men fant ut at han bare ble redd så la iPad'n fra seg å ringte min mor heller! (Ho jobber på sykehuset) å ho mente å at vi burde ringe legen Imorra tidlig!:-) så nå blir d senga å håpe på no søvn,at lille snuppa ikke blir så veldig dårlig iløpet av natta!

Hvilken prøve? Jeg har tatt den prøven som viser om jeg har hatt d eller ikke.. Å jeg har ikke hatt d!

Å nå kom jentungen hjem fra vår fest med vannkoppene:-( masse på ryggen...:-( så nå er d jo egenlig bare å vente å se om jeg får d eller ikke...:-(

"Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om vedkommende er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen."

Dette sto inne på den linken som ble lagt ut, om det er den du har tatt så er det vel bare å krysse fingrene for at du ikke blir smitta !

Jeg leste det var farlig rett rundt termin og første halvdel av svangerskapet. For første del av svangerskapet kunne fosteret få misdannelser osv...:-( Mn kontakter legen Imorra så ser vi hva de sier der. Står så mye rart på nettet!:-/
Ja, skummelt å lese for mye på nettet, gjorde det selv den gangen:/ Synd det ikke er mer opplyst, for vi kunne faktisk fått vaksine før svangerskapet.
Men det går nok helt sikkert veldig bra! :) Håper du slipper unna, jeg var full av vannkopper 14 dager etter fødsel og det var ikke gøy:p

Back
Topp