Vannkopper barn/graviditet

BabyHB

Andre møte med forumet
Hei,

Noen som har hatt barn med vannkopper under graviditeten her, og har evt blitt smittet? Er påvist vannkopper i barnehagen til sønnen min. Jeg vet ikke om jeg har hatt det før.
Har prøvd å lese litt på nett ang vannkopper og graviditet, blir ikke helt klok og ønsker å høre erfaringer. Jeg er i uke 22. Ps: Er ikke bekymret, spør av ren nysgjerrighet. Og kontakter lege om behov :)

Var i samme situasjon som deg med guttungen. Da fikk jeg en enkel blodprøve hos fastlegen som viste at jeg hadde antistoffer - dermed gjennomgått sykdommen.

Ellers fikk ei jeg jobbet med vannkopper i
sitt andre trimester. Hun var nok meget heldig. Fikk bare noen blemmer og ble ikke særlig syk, men tror hun fikk ekstra oppfølging i svangerskapet etterpå :-)

Var i samme situasjon som deg med guttungen. Da fikk jeg en enkel blodprøve hos fastlegen som viste at jeg hadde antistoffer - dermed gjennomgått sykdommen.

Ellers fikk ei jeg jobbet med vannkopper i
sitt andre trimester. Hun var nok meget heldig. Fikk bare noen blemmer og ble ikke særlig syk, men tror hun fikk ekstra oppfølging i svangerskapet etterpå :)
Takk for svar :) kan ikke holde ungen hjemme i minst 21 dager heller får bare ta det som det kommer.

Jenta mi hadde vannkopper i høst, når jeg var bare noen uker på vei. Gikk helt fint, men så visste jo jeg at jeg hadde det som barn :) Det får nok veldig bra! :Heartred

Å bli smittet for første gang i graviditeten kan være veldig farlig, alvorlig sykdom med innleggelse og intensiv behandling, og er ABSOLUTT verdt å unngå. Jeg hadde uten tvil tatt en blodprøve hos legen for å se etter antistoffer, hvis du ikke har vært smittet fra før kan du få injisert antistoffer, en behandling som må gis innen 10 dager av infeksjon.

Hvis du er under 20 uker gravid risikerer babyen medfødt varicellasyndrom som gir alvorlige fosterskader. Hvis du blir smittet like før fødsel kan baby få en livstruende tilstand som heter neonatal varicella.

Når man blir smittet for første gang som voksen kan man få høy feber, og det er kanskje ikke så bra hvis man er gravid. Jeg hadde sjekket hos legen om jeg hadde antistoffer. :)

Back
Topp