Min yngste fikk vannkommer da hun var ca 2 uker gammel. Det endte me innleggelse, antibiotika og full pakke, det håper jeg du slipper. 5 mnd gammel har ed jo mer immunforsvar enn min "enda ikke kommet til termin unge" (hun er født bare 3 uker før termin, men fikk altså vannkopper uken før terminen egentlig var, smittet av søsken) Det er over 7 år siden nå, jula 2015, så jeg husker ikke alle detaljer.
Sykehuset ga paracet mot ubehag, både når hun hadde feber og når hun ikke hadde det, feber skal de jo ikke ha de som er så små, men det var uansett ubehaget de ga det mot, det var ikke temperaturen i så måte (den var aldri høy, bare like over 38)
Om ungen virker tilfreds og ikke sutrer og klager, så tenker jeg at ubehaget ikke er så stort. De klarer ikke si at et klør, men de klare jo gi utrykk for ubehag, ved å være "sur og sutrete og krevende" . Så du oppdager det nok dersom det kommer
Generelt sett får gjerne sånne småtasser som ammes av en mor som har hatt vannkopper et relativt lett forløp, du kan jo håpe på det (for å si det sånn, det slo ikke til på mi.... hun hadde MANGE vannkopper, og en del av dem ble altså superinfisert. De største og mest infiserte ser vi arrene av.
5 mnd er noe mer robust enn nyfødt med tanke på vektnedgang og den slags også, heldigvis