Vannfødsel

Twilight Sparkle

Glad i forumet
Noen som har født i vann her, og vil dele sin erfaring/ opplevelse?

Med nr 1 lå jeg i badekar som smertelindring (og det var fantastisk!), men hadde en fiks idé om at jeg ikke ville føde i vann, så gikk opp av vannet da pressriene startet. (Var på Storken.) Med nr 2 (på Føden) var badekaret en vits, vannet dekket ikke magen engang! [emoji13]
 
Håper å kunne bruke sim smertelindring hvertfall. Ingen erfaring desverre
 
Fødte i badekar sist :) håper å kunne gjøre det igjen. Hadde en rask å grei fødsel, 4 cm når jeg kom oppi badekaret, 1 time å 40 min etter 10cm, 20 min etter var hun ute.

Følte det var lettere å slappe av mellom riene i badekaret i forhold til i sengen.

Pressingen var kanskje ikke det letteste i badekaret, for jeg lå på ryggen/ satt på rompa lent bakover mot badekarkanten oppi der :p lå å holdt meg fast i noen håndtak. har tenkt på det i ettertid, måtte vært mye bedre å stå på kne/huk :p
 
Ingen erfaring, men vil gjerne selv bruke det som smertelindring og under selve pressingen om jeg er komfortabel med det. Vann er jo fantastisk sånn. Håper virkelig det er plass for det på Rikshospitalet.
 
Aldri født i badekar, men så er (var) det få rom på sykehuset med kar den gang, jeg vet ikke om det er fler i dag heller. Tar det som det kommer, men jeg var veldig rastløs begge mine andre fødsler og gikk mye rundt, vet ikke om jeg hadde klart å sitte rett og slett. Og så har jeg ikke særlig smertelindring av varme, feks varmeflaske gjør menssmerter verre, og jeg får vondt i eggstokkene med setevarme i bilen osv, så spørs om ikke vannfødsel ikke er noe for kroppen min!?

Kunne vært fint å prøve hvis det falt seg sånn altså, virker bra. Vi får se.
 
Jeg brukte badekar som smertelindring i åpningsfasen med nr 2, men ble ikke tilbudt å føde der. Tror kanskje karet ikke var helt egnet for det. Håper på å få føde i vann denne gangen. Nytt sykehus nye muligheter.
 
Flere som vil dele erfaringer? [emoji4]
 
Har kun brukt det som smertelindring, men måtte opp for en sjekk og da eksploderte smertene og jeg tryglet om epidural så da ble det ikke noe fødsel der.

På slutten av svangerskapet hadde jeg veldig vondt i ryggen og bekkenet, alt gjorde vondt, ligge, sitte, stå og gå. I badekaret ble jeg «vektløs» og fikk til å slappe av, duppet av litt til og med.

Kommer nok til å spørre om badekaret er ledig denne gangen også, og så se hva som skjer.
 
De på ahus sa at man ikke får epidural ved vannfødsel, så derfor utgår det for meg - med mindre jeg bestemmer meg dor å føde uten epidural da....har vært inne på tanken, men usikker når jeg først er der.

Ellers interessert å høre om andres erfaringer også :)
 
De på ahus sa at man ikke får epidural ved vannfødsel, så derfor utgår det for meg - med mindre jeg bestemmer meg dor å føde uten epidural da....har vært inne på tanken, men usikker når jeg først er der.

Ellers interessert å høre om andres erfaringer også :)
Ingen relevans til vann forøvrig, men jeg har hatt en fødsel med og en fødsel uten epidural. Epiduralen var så perfekt som den kan få blitt, men om jeg skulle valgt å gjenta en av fødselene, så ville jeg valgt den uten. Jeg er på ingen måte motstander av epidural, og ville helt klart valgt epidural igjen ved likt forløp. Poenget er bare at man kan oppleve fødsler hvor man ikke trenger det:)
 
Ingen relevans til vann forøvrig, men jeg har hatt en fødsel med og en fødsel uten epidural. Epiduralen var så perfekt som den kan få blitt, men om jeg skulle valgt å gjenta en av fødselene, så ville jeg valgt den uten. Jeg er på ingen måte motstander av epidural, og ville helt klart valgt epidural igjen ved likt forløp. Poenget er bare at man kan oppleve fødsler hvor man ikke trenger det:)

Jeg fikk beskjed ved utskrivningssamtale at hadde det ikke vært for riestorm så hadde jeg nok klart meg fint uten den også. Har egentlig lyst denne gangen å se om det går bra uten. Fikk alt for god virkning av den så jeg ante ikke når jeg fikk rier engang. :p
 
Jeg fikk beskjed ved utskrivningssamtale at hadde det ikke vært for riestorm så hadde jeg nok klart meg fint uten den også. Har egentlig lyst denne gangen å se om det går bra uten. Fikk alt for god virkning av den så jeg ante ikke når jeg fikk rier engang. :p


Ting stoppet helt opp for meg med epidural og jeg måtte settes på drypp og ting tog såpass lang tid at mini satt seg fast. Det var snakk om klipping, tang og KS. Alle de utfallene skremmer meg veldig nå. Og fødselen min var rask for førstegangs og startet med at vannet gikk. Legen min mener fort at en fødsel nr 2 kan gå ekstremt raskt, så kkke sikkert det er tid for epidural. Om ting skulle gå tregere så anbefalte hun å kjøre på uten epidural for å unngå at ting stoppet opp igjen. Dette er jo vanlig bivirkning av eoiduralen.

Derav tanken om fødsel i vann som alternativ. Vet ikke om de har det tilbudet på Bærum, men...
 
Ting stoppet helt opp for meg med epidural og jeg måtte settes på drypp og ting tog såpass lang tid at mini satt seg fast. Det var snakk om klipping, tang og KS. Alle de utfallene skremmer meg veldig nå. Og fødselen min var rask for førstegangs og startet med at vannet gikk. Legen min mener fort at en fødsel nr 2 kan gå ekstremt raskt, så kkke sikkert det er tid for epidural. Om ting skulle gå tregere så anbefalte hun å kjøre på uten epidural for å unngå at ting stoppet opp igjen. Dette er jo vanlig bivirkning av eoiduralen.

Derav tanken om fødsel i vann som alternativ. Vet ikke om de har det tilbudet på Bærum, men...
Jeg var på drypp allerede og derfor jeg fikk riestorm. 40 min før det hadde blitt KS så skjedde alt på en gang. Hadde 20 sekunder mellom riene som kom med full styrke med en gang. Aldri følt meg så jævlig og så hjelpesløs før.
 
Jeg fikk beskjed ved utskrivningssamtale at hadde det ikke vært for riestorm så hadde jeg nok klart meg fint uten den også. Har egentlig lyst denne gangen å se om det går bra uten. Fikk alt for god virkning av den så jeg ante ikke når jeg fikk rier engang. :p

Samme som meg, kjente ikke noe [emoji28]
 
Jeg var på drypp allerede og derfor jeg fikk riestorm. 40 min før det hadde blitt KS så skjedde alt på en gang. Hadde 20 sekunder mellom riene som kom med full styrke med en gang. Aldri følt meg så jævlig og så hjelpesløs før.


Uff, det begynner å demre at keg skal igjennom noe liknende igjen...frivillig! :D
 
Uff, det begynner å demre at keg skal igjennom noe liknende igjen...frivillig! :D

Føler fødsel er litt som «du komme til å få lungekreft hvis du røyker». Det er liksom ikke fødsel man har fokus på når man vil lage baby. Så frivillig og frivillig - kommer som et sjokk hver gang [emoji56]
 
Back
Topp