Vannfødsel ved OUS?

Håpefull-86

Flørter med forumet
Assistert-jentene
Snøfnuggene 2025 ❄️
Hei!
Noen her som nylig har hatt vannfødsel ved OUS som førstegangsfødende?

Jeg lurer på om de har noen aldersgrense og hva den evt er, men jeg strever med å få tak i noen når jeg forsøker å ringe. Så hvis du fødte i vann, gjerne si hvor gammel du var ved fødsel. Og evt, hvis du ikke fikk lov pga alder, gjerne legg igjen en kommentar da og :)

Jeg spurte på Instagram, og fikk svar der, så om noen andre lurer:

«Ålder i sig är inte kontraindikation för att använda badkar. Däremot önskas kontinuerligt övervakning av barnets hjärtljud när man föder för första gången och är över 40 år. Det kan vi inte göra i badkaret. Däremot rekommenderar vi att man gärna prövar på badkaret eller dusch under latensfas och innan aktiv födsel.»

Har født i vann med mine to barn. Ullevål var jeg 24 år, Ahus nå i oktober var jeg 39 år. Har ikke hørt om noe aldersgrense.

Har født i vann med mine to barn. Ullevål var jeg 24 år, Ahus nå i oktober var jeg 39 år. Har ikke hørt om noe aldersgrense.
På Ahus er det visst 36 for førstegangsfødende og 40 hvis man har født tidligere (var på fødselsforberedende kurs der tidligere i uka og ble enormt skuffa :sorry:)

På Ahus er det visst 36 for førstegangsfødende og 40 hvis man har født tidligere (var på fødselsforberedende kurs der tidligere i uka og ble enormt skuffa :sorry:)
Jeg er nysgjerrig på hva begrunnelsen deres er? Skal du liksom ligge med konstant ctg-overvåkning siden du er over 36, eller hva har de tenkt?

Jeg er nysgjerrig på hva begrunnelsen deres er? Skal du liksom ligge med konstant ctg-overvåkning siden du er over 36, eller hva har de tenkt?
Nei, det er spørsmålet jeg stiller meg selv og. Men det er ganske uaktuelt for min del hvis det ikke foreligger en direkte medisinsk grunn, det høres ut som en marerittfødsel i min verden å bli låst til senga og sikkert liggende på rygg hele veien for å ha god kontakt på ctg’en.

Iflg dem er det basert på «nasjonale retningslinjer fra Helsedirektoratet og gynekologisk veileder for fødselshjelp». Jeg har googlet begge deler og forsøkt å finne hvor det står noe om det uten hell, men det er jo ganske rart at både Bærum og OUS har 40-årsgrense på det hvis dette er forskningsbasert. Men samme kan det være for min del. Jeg jobber for å bytte fødeplass nå, men det hadde jo vært fint å hatt den informasjonen da jeg søkte fødeplass for et halvt år siden :banghead:

Nei, det er spørsmålet jeg stiller meg selv og. Men det er ganske uaktuelt for min del hvis det ikke foreligger en direkte medisinsk grunn, det høres ut som en marerittfødsel i min verden å bli låst til senga og sikkert liggende på rygg hele veien for å ha god kontakt på ctg’en.

Iflg dem er det basert på «nasjonale retningslinjer fra Helsedirektoratet og gynekologisk veileder for fødselshjelp». Jeg har googlet begge deler og forsøkt å finne hvor det står noe om det uten hell, men det er jo ganske rart at både Bærum og OUS har 40-årsgrense på det hvis dette er forskningsbasert. Men samme kan det være for min del. Jeg jobber for å bytte fødeplass nå, men det hadde jo vært fint å hatt den informasjonen da jeg søkte fødeplass for et halvt år siden :banghead:
Ja, er det ikke noe rom for forhandling, da? Man skal jo ha mulighet til å bestemme over egen fødsel innenfor rimelighetens grenser.

Ja, er det ikke noe rom for forhandling, da? Man skal jo ha mulighet til å bestemme over egen fødsel innenfor rimelighetens grenser.
Vet ikke.. hvis det er ctg de vil ha, så kan jeg jo nekte det hvis jeg vil, men jeg er vel mer avhengig av personen jeg treffer på om jeg skal få være i badekar.

Hun som holdt det fødselsforberedende kurset sa at «jeg kan ikke love noe når du kommer, men du kan prøve å prate med de som er på vakt og se hva de sier», og det syntes jeg jo ikke hørtes kjempelovende ut :rolleyes:

Vet ikke.. hvis det er ctg de vil ha, så kan jeg jo nekte det hvis jeg vil, men jeg er vel mer avhengig av personen jeg treffer på om jeg skal få være i badekar.

Hun som holdt det fødselsforberedende kurset sa at «jeg kan ikke love noe når du kommer, men du kan prøve å prate med de som er på vakt og se hva de sier», og det syntes jeg jo ikke hørtes kjempelovende ut :rolleyes:
Det høres jo litt håpløst ut, ja.

Vet ikke om det er helt det du er på jakt etter, men jeg fødte på Riksen som førstegangsfødende for snart to år siden (da var jeg 36). De hadde bare ett føderom med badekar og det rommet var ledig da jeg kom, så jeg fikk ligge der så lenge jeg ville. Jeg lå der nok i 8 timer, men etter 12 timer i aktiv fødsel kjentes det godt ut å endre posisjon og komme meg ut av badekaret litt. Datteren min lå som en stjernekikker mesteparten av den aktive fødselen, så det var en langvarig fødsel. Jeg endte opp med å føde i sykehussenga og det føltes helt riktig, og jeg hadde ikke på det tidspunktet noe sterkt behov for å gå tilbake i badekaret.

Jeg hadde i fødebrevet bedt om bl.a. "Ønsker jevnlig, men ikke kontinuerlig, lytting med jordmorstetoskop, evt CTG, med mindre det er medisinsk indikasjon for noe annet. Ønsker ikke bruk av skalp." Hos Riksen brukte de ikke skalp uansett, så det gikk helt fint. De tok hensyn til dette og lyttet bare med doppler og jordmorstetoskop mens jeg var i vannet.

Håper du får fødselen du ønsker deg og lykke til!

Back
Topp