Vannfødsel - rifter

**Snøkrystall**

Betatt av forumet
Hei. Jeg kunne tenke meg vannfødsel.. Men lurer litt på om det lindrer eller gir mindre risiko for rifter når man føder i vann? Eller om det er det samme? Ved fødsel i seng, holder og tøyer jordmor for å unngå rift, det gjør dem jo ikke i vann... hmm.. noen som vet? Erfaring?

Jeg har en fødsel i seng og en i vann. Første i seng ingen rifter. Andre i vann en liten rift og noen få sting. Men det kom nok av at andremann var vsnskeligere å presse ut. Jordmor holdt og tøyde hver gang jeg presset selv om jeg var i badekaret.
Tror ikke forskjellen er så stor.

Jeg hadde heletiden drømt om å føde i vann frem til en jordmor fortalte meg at det er mer sannsynlig å få rifter dersom man føder i vann. Det var fordi den myke utfolden som kommer under en fødsel for å gjøre at hode sklir lettere ut blir vasket bort og dermed er man mer utsatt for rifter. Jeg vet ikke om dette stemmer, men jeg bestemte meg å ikke føde i vann etter det. Har født i seng alle 3 gangene og har aldri blitt sydd :)

Prinsen ventes 06.08.13

Første var født i seng, ble klippet og revnet litt.
Fødte i vann nå og fikk to pyntesting for å slippe sviing under tissing. Mye mer fornøyd med vannfødselen ♡

Mor til 2 ♡

Hadde vannfødsel denne gangen, sydde to pyntesting. Det gjorde jeg sist også, og da fødte jeg i seng. Jordmora både tøyde og holdt selv om jeg lå i vann. Fødselen var tyngre, men så var han også større enn storesøster...

Baby e.t.a. 14 august :D

Back
Topp