vanndrivende..

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
vet at gravide/ de som ammer ikke skal ta vanndrivende medikamenter.

før jeg ble gravid så har jeg stått fast på vanndrivende hver dag i flere år, så nå sier det igrunn seg selv at ødemene i kroppen min har eksplodert!
Bena ser ut som noe tømmerstokker, og sprenger så veldig på at det har kommet fullt av strekkmerker på innsiden av lår/kne og legger.. Det er veldig smertefullt!

Jeg bruker støttestrømper, drikker mye vann, og sitronvann, ligger med bena høyt, er i aktivitet hver dag.

Men er det noe som kan hjelpe på mot all vannsamlingen i kroppen, som jeg kan ta? Jeg begynner mildt sagt å bli litt desperat!
 
Hei. Takk for forespørselen.
Syns egentlig det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt i og med at jeg ikke kjenner til bakgrunnen for at du gikk på vanndrivende før graviditeten. Sluttet du i samråd med lege, eller på egen hånd? Hvilken uke er du i svangerskapet? Går du jevnlig på kontroll hos lege, hvor du måler blodtrykk og andre rutinemessige kontroller? Har du høyt blodtrykk?

Jeg mener absolutt ikke å skremme deg, men anbefaler at du oppsøker lege for å få tatt en nødvendig kontroll samt finne en løsning som bedrer din hverdag. Det er hverken bra for deg eller barnet at du over lengre tid går med så smertefulle hovne legger som du beskriver i mailen.

I første omgang anbefales ikke vanndrivende til gravide kvinner, som du sikkert har lest, men her må lege se an nødvendigheten og ta utgangspunkt i hvor sterkt behovet er. Det forekommer generellt lite studier på legemiddelbruk under graviditeten, derfor er det lite som 100% kan anbefales, men vanndrivende i lave doser er ikke antatt å ha ugunstig effekt på fosteret (Norsk Legemiddelhåndbok).

Fortesett med støttestrømper, drikke masse, holde deg i aktivitet og holde beina hevet så mye du kan. Du kan også prøve å unngå salt i maten, samt prøve å sitte 5-10 minutter i løpet av hver halvtime (og i tillegg heve beina).

Det finnes også mange næringsrike, gode kremer på apoteket som kan være gunstig å massere inn på de områdene du føler huden "sprekker". Personlig brukte jeg mye sheabutter i graviditeten, samt at jeg byttet ut dusjsåpen med en dusjolje som gå mere fett til huden:)

Masse lykke til, håper du og legen kommer frem til en løsning som gjør at du får et bedre svangerskap!

Mvh Farmasøyt Dagrun
 
Hei. Takk for forespørselen.
Syns egentlig det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt i og med at jeg ikke kjenner til bakgrunnen for at du gikk på vanndrivende før graviditeten. Sluttet du i samråd med lege, eller på egen hånd? Hvilken uke er du i svangerskapet? Går du jevnlig på kontroll hos lege, hvor du måler blodtrykk og andre rutinemessige kontroller? Har du høyt blodtrykk?

Jeg mener absolutt ikke å skremme deg, men anbefaler at du oppsøker lege for å få tatt en nødvendig kontroll samt finne en løsning som bedrer din hverdag. Det er hverken bra for deg eller barnet at du over lengre tid går med så smertefulle hovne legger som du beskriver i mailen.

I første omgang anbefales ikke vanndrivende til gravide kvinner, som du sikkert har lest, men her må lege se an nødvendigheten og ta utgangspunkt i hvor sterkt behovet er. Det forekommer generellt lite studier på legemiddelbruk under graviditeten, derfor er det lite som 100% kan anbefales, men vanndrivende i lave doser er ikke antatt å ha ugunstig effekt på fosteret (Norsk Legemiddelhåndbok).

Fortesett med støttestrømper, drikke masse, holde deg i aktivitet og holde beina hevet så mye du kan. Du kan også prøve å unngå salt i maten, samt prøve å sitte 5-10 minutter i løpet av hver halvtime (og i tillegg heve beina).

Det finnes også mange næringsrike, gode kremer på apoteket som kan være gunstig å massere inn på de områdene du føler huden "sprekker". Personlig brukte jeg mye sheabutter i graviditeten, samt at jeg byttet ut dusjsåpen med en dusjolje som gå mere fett til huden:)

Masse lykke til, håper du og legen kommer frem til en løsning som gjør at du får et bedre svangerskap!

Mvh Farmasøyt Dagrun

I forrige svangerskap fikk jeg kraftig nyrebekkenbetennelse, og etter det dannet det seg mer og mer vann i kroppen. Når jeg sluttet å amme rundt 10mnd etter, startet jeg ¨på vanndrivende og har gått fast på det siden (fire år). vannet samler seg voldsomt raskt opp i kroppen om jeg ikke tar de :/ når jeg startet på de etter ammingen, så gikk jeg faktisk ned tett på 7kg etter en liten periode på de.

Nå er jeg i uke 29, har krevd å få oppfølgning på sykehuset iforhold til ultralyd av nyrer/urinveier/ nyrebekken og tar blodprøver/ ul av nyrer en gang i mnd.

Før gikk jeg på 20mg Furix hver dag, enkelte dager mer om behovet var større. Drikker sitronvann, siden sitron er litt vanndrivende, men skal spørre legen neste gang om jeg kan ta litt vanndrivende av og til, eller små doser (kanskje 5mg) jevnlig.

Skal se om jeg finner en god krem med sheabutter og smøre på :)
 
Back
Topp