Vannavgang uten at fødselen går i gang

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Dere som har opplevd dette:
- Når skjedde det? Før, på eller etter termin?
- Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj?
- Måtte du bli satt i gang?
- Var hodet festet?
- Hvor lang tid tok det fra igangsettelse til babyen var ute?
- Var det komplikasjoner?
 

- Når skjedde det? Før, på eller etter termin?
En dag før termin

- Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj?
Var veldig i tvil, for jeg reiste meg opp fra senga og det var bare en liten stripe som rant ned låret. Trodde jeg hadde tisset på meg men det luktet ingenting og jeg måtte fremdeles på do.

- Måtte du bli satt i gang?
Jepp, 3 modningspiller, drypp og 20 min unna KS før det skjedde noe. :p

- Var hodet festet?
Husker ikke men tror det.

- Hvor lang tid tok det fra igangsettelse til babyen var ute?
Hvis du regner fra første pille som ble satt rundt klokken 10 den 21 til ungen var ute: 2,5 døgn. Han er født 02:04 den 24.

- Var det komplikasjoner?
Edit: Ja, infeksjon under fødsel, og det ble tatt et kontrollert klipp for å unngå revne. Etter fødselen: Fastsittende morkake og stort blodtap
 
Last edited:
Skjedde 11 dager før termin og var først litt i tvil, fordi jeg var på do og det fortsatte å renne en stund. Så la meg og da hørte jeg et knepp og sa var det ingen tvil :p

Ja, hadde 3 runder med gelé. Tok 2,5 døgn før riene kom skikkelig.

Hodet var festet.

Tok 72 timer fra vannet gikk, til han var ute. Ca 40 timer fra første runde med gelé. 12 timer i fødsel, 8 i aktiv fødsel.

Ja, men dette hadde med mine skader etter en ulykke å gjøre.
 
- Når skjedde det? Før, på eller etter termin?
4 dager før termin.

- Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj?
Ingen tvil; Splæsj!

- Måtte du bli satt i gang?
Ja, ble satt på drypp etter ca 1,5 døgn.

- Var hodet festet?
Nei, og det holdt seg 1-2 cm over bekkenbunnen helt til siste slutt.

- Hvor lang tid tok det fra igangsettelse til babyen var ute?
2,5 døgn (57 timer) fra vannet gikk.
19 timer fra drypp ble startet.

- Var det komplikasjoner?
Infeksjon, en del blodtap (1,6 liter) pga rift, vakuum nødvendig.
 
Last edited:
Dere som har opplevd dette:
- Når skjedde det? Før, på eller etter termin?
2 dager før termin

- Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj?
Det sa splæsj!

- Måtte du bli satt i gang?
Ja, med modningspiller over 2 dager(først da startet riene)

- Var hodet festet?
Ja

- Hvor lang tid tok det fra igangsettelse til babyen var ute?
Fra igangsettelse 2 døgn (3 fra vannet gikk)

- Var det komplikasjoner?
Ja. Gbs i urin så måtte ha antibiotika intravenøst til babyen var ute. Babyen satt nesten fast så var minutter unna KS. Klarte heldigvis å fullføre fødselen vaginalt men ble klippet og mistet mye blod. Fødselen fikk forsåvidt fort når jeg førstes fikk rier (fikk eier kl 19, ungen var ute 02.30)
 
Det skjedde lille julaften på kvelden, og jeg var ikke bare i tvil, jeg var i fornektelse.

Det var nesten tre uker før termin.

Det var bare at jeg gikk på do for trusa kjentes litt fuktig, byttet den og tok på truseinnlegg, innså at det ikke var nok og tok på bind.

Fortsatte å pynte til jul, så hovmesteren og grevinnen med ungene, pyntet ferdig og la meg. Måtte bytte bind da jeg la meg og var begynt å ane hva det kunne være

Måtte på do klokken 4 og da var det ikke tvil. Ikke full splæsj men såpass at jeg vekket mannen og fortalte hva som skjedde...

Var på sykehuset på kontroll på morgenen og avtale om ny kontroll for igangsettelse ca 24 timer etter vannavgang, altså kl 21 på kvelden.

Det ble ikke igangsettelse. Riene startet en liten time før den avtalen.

Jeg er sannelig ikke sikker på om hodet var festet, antar nesten det utfra den beskjedne mengden vann, men ikke helt festet på siste kontroll i alle fall. Dette var barn nr 3 så det er ikke alltid de fester seg helt før fødselen er igang.

Ingen komplikasjoner men altså heller ikke igangsatt fødsel, det ble planlagt hjemmefødsel julenatten
 
Last edited:
Dagen før termin rant det litt da jeg stod opp om morgenen. Var i kontakt med føden og valgte å se det an til dagen etter. Det samme skjedde dagen etter da jeg stod opp. Ringte føden igjen og spurte om å komme inn til kontroll. Tok med fødebagen da jeg ikke hadde planer om å dra hjem uten babyen:p Viste seg at det var fostervann, så de tok vannet og jeg ble satt på drypp. Fikk en infeksjon under fødselen og måtte få antibiotika intravenøst. Babyen ble til slutt tatt med sugekopp. Fra start til slutt tok fødselen 11 timer.
 
- Når skjedde det? Før, på eller etter termin? Uke 35
- Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj? Det var et lite klikk, var ganske sikker på vannavgang selv om det ikke var vått .
- Måtte du bli satt i gang? Ja, et par dager etter pga lite fostervann.
- Var hodet festet? Nei
- Hvor lang tid tok det fra igangsettelse til babyen var ute? Ble satt i gang i 9 tiden med ballong og jeg fødte rundt midnatt. Åpningafasen tok lang tid.
- Var det komplikasjoner? Mistet litt pulsen og måtte endre fødestilling. Skyldes at Navlesnoren var 3 ganger rundt halsen hans.
 
Dere som har opplevd dette:
- Når skjedde det? Før, på eller etter termin?
Skjedde i uke 35+1.

- Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj?
Skulle reise meg opp fra senga på morgenen og trodde jeg tisset på meg :rolleyes: Jeg skjønte ikke at det var vannet før jeg kom ut på badet og så at det fortsatt bare rant :p

- Måtte du bli satt i gang?
Ja, ble satt igang kl 10 dagen etterpå pga infeksjonsfaren ved vannavgang.

- Var hodet festet?
Ja.

- Hvor lang tid tok det fra igangsettelse til babyen var ute?
Fikk første tablett kl 10, riene begynte da så smått. De tok seg ikke opp før kl 20, men da gikk det FORT! Var i aktiv fødsel i 40 min :p

- Var det komplikasjoner
Jeg hadde veldig lavt BT etter fødselen, så var ganske dårlig i dagene etterpå. Baby trengte litt ekstra hjelp til pusting så hun la med cpap de første dagene og fikk mat på sonde i to uker før hun klarte å spise selv :)
 
-Når skjedde det? Før, på eller etter termin?

Fødsel startet ganske nøyaktig 3 uker før termin med vannavgang.

- Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj?

Var ingen tvil. Skikkelig hollywoodfilm splash! Og fostervann utover hele badegulvet, er ganske spessiell lukt på det også.

- Måtte du bli satt i gang?

Nei heldigvis ikke. Ble bedt om å komme på føden kort tid etter vannavgang pga at jeg kjente lite liv. Og ble innlagt når jeg kom pga litt forhøyet kroppstemp. Men fødselen startet av seg selv etter noen timer. Diskuterte igangsetting dagen etter dersom det ikke hadde satt seg igang selv da

- Var hodet festet?

Lå i hodeleie men hodet var trolig aldri helt festet, hun kom ut i supermannstil med hånden over hodet.

- Hvor lang tid tok det fra igangsettelse til babyen var ute?

Ble ikke igangsatt da men vannet gikk kl 4 på natta og hun var ute kl 1.48 natta etter.

- Var det komplikasjoner?

Nei:) heldigvis ingen. Normal og problemfri fødsel. Dro bare veldig ut i tid pga jeg var så sliten og hadde derfor veldig lite effektive rier
 
Når skjedde det? Før, på eller etter termin?
- 10 dager før termin

Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj?
- Skikkelig splæsj ala Hollywood :p

Måtte du bli satt i gang?
- Nei. Gikk igang av meg selv morgenen etter.

Var hodet festet?
- Ja

Var det komplikasjoner?
- Nei
 
- Når skjedde det? Før, på eller etter termin?
5 uker før termin

- Var du i tvil om at det var vannet som gikk eller sa det bare splæsj?
måtte google det. det bare rant jevnt og jeg klarte ikke stoppe det.

- Måtte du bli satt i gang?
de ville ikke sette i gang pga setefødsel

- Var hodet festet?
nei, setefødsel

- Hvor lang tid tok det fra igangsettelse til babyen var ute?
omtrent akkuratt ett døgn. kom ved keisersnitt

- Var det komplikasjoner?
ja. måtte på nyfødt intensiv.
 
Back
Topp