Vannavgang i andre trimester? Noen som har erfaringer?

pernille85

Glad i forumet
Himmelbarn
Hei alle sammen.
Ikke sikkert det er så mange som har opplevd dette, men det gjorde jeg da vi mistet vår lille jente grunnet tidlig vannavgang i uke 20. Vi har ikke noen forklaring på hvorfor det skjedde og synes også sykehuset gjorde ting som jeg i ettertid ikke er fornøyd med og vil høre hvilke erfaringer andre har.

1. Når gikk vannet ditt og hva var årsaken til at det skjedde?
2. Hvordan ble du møtt og hva ble gjort på sykehuset (Sikkert ulikt om det er før eller etter uke 23)?

Nå hadde jeg ikke vannavgang da, men i uke 35. Og første gang det skjedde, så fikk jeg ingen informasjon. Men denne gangen, også uke 35, så fikk jeg beskjed om at ofte hadde man da en infeksjon i kroppen. Så de tok blodprøver av meg.

Jeg hadde vannavgang i uke 35 og fødte samme dag. Ble satt på antibiotika, men det viste seg underveis at det ikke var snakk om infeksjon. Så jeg vet fortsatt ikke hvorfor fødselen startet så tidlig
MEN det er jo noe helt annet å føde da enn vannavgang i uke 20 som du hadde. Hadde jeg vært deg og gravid igjen, ville jeg krevd en samtale på det sykehuset du mistet på. Ønsker deg lykke til!

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Jeg hadde vannavgang i uke 16/17. Ble tatt godt imt på Ullevål, men fikk dårlige prognoser fra legene, så følte de pushet litt på at jeg skulle avbryte. Men skaffet meg selv nødvendig info på internett, og fant ut at det kan gå bra i mange tilfeller, så jeg lot meg ikke overtale. Ble fulgt opp med ultralyd og hyppige blodprøver, hvis jeg fikk infeksjon fikk jeg ikke lov å gå slik lenger, da kunne det bli farlig. Men jeg gikk i nesten åtte uker uten å få infeksjon. Ble da innlagt på Riksen, og, typisk nok, på sykehuset fikk jeg infeksjonen som jeg hadde klart å unngå så lenge! Fødte i uke 25.

Angående årsaken så er det vanligste streptokokk infeksjon. Hos meg var det blødninger som forårsaket det, mistet en tvilling tidlig i svangerskapet, og blødde kontinuerlig fra uke 7. Denne blødningen tæret på fosterhinnene slik at de sprakk..

Har hørt det ofte kan være pga streptokokker b

Takk for svar. Fikk først beskjed om å sette igang, med levende baby i magen. Fikk beskjed om at jeg kunne bevege meg og ikke trengte å holde senga,for så å få ny beskjed dagen derpå om at jeg burde ligge siden det var et lite håp. Synes også at det tok veldig lang tid fra jeg ringte sykehuset til jeg kom inn å ble undersøkt. Ble først sendt via jordmor i hjemkommunen og da tok det mange timer før jeg ble innlagt og så lang tid før to uerfarende leger på området undersøkte meg. De trodde nok ikke på meg, men vannet hadde gått. Jeg hadde ingen infeksjon så er et mysterium hvorfor vannet gikk. Min lille døde i magen etter et døgn, ikke sikkert det hadde gått bra om ting hadde vært anderledes heller, men grubler mye..

Hei!

Vi mistet også vår lille jente grunnet tidlig vannavgang.
For oss skjedde det allerede i uke 16.
Vi fikk heller ikke noen forklaring på hvorfor det skjedde, annet enn at vi hadde hatt "uflaks", ingen infeksjon hos meg heller.
Jeg ba om obduksjon av foster og morkake, men det ønsket de ikke å utføre da det var så tidlig.

Jeg var på ultralyd samme dagen som vannavgang skjedde (vannavgang 5 timer etter ultralyd), alt så fint ut på ultralyden.

Hele historien på hvordan vi ble mottatt av legevakt osv er bare trist, da vi slet med å få konstantert vannavgang og ble ikke sendt videre til gynekologisk/fikk ikke ordentlig ultralyd. Endte opp med å dra på privat ultralyd for å bekrefte vannavgang, og først da fikk vi kommet inn på sykehuset.
Der fikk vi egentlig kun beskjed om at det var for tidlig og vi måtte avslutte svangerskapet.

Vannet gikk på torsdag. Mandag var det fortsatt liv, fosteret bevegde seg og hjertet slo. Men vi fikk da beskjed om at det var ca ingen fostervann der, og at abort var eneste mulighet.

Grusomt å avslutte ett svangerskap som er så ønsket. (IVF-innsett)

Første svangerskap for min del.

Hei!

Vi mistet også vår lille jente grunnet tidlig vannavgang.
For oss skjedde det allerede i uke 16.
Vi fikk heller ikke noen forklaring på hvorfor det skjedde, annet enn at vi hadde hatt "uflaks", ingen infeksjon hos meg heller.
Jeg ba om obduksjon av foster og morkake, men det ønsket de ikke å utføre da det var så tidlig.

Jeg var på ultralyd samme dagen som vannavgang skjedde (vannavgang 5 timer etter ultralyd), alt så fint ut på ultralyden.

Hele historien på hvordan vi ble mottatt av legevakt osv er bare trist, da vi slet med å få konstantert vannavgang og ble ikke sendt videre til gynekologisk/fikk ikke ordentlig ultralyd. Endte opp med å dra på privat ultralyd for å bekrefte vannavgang, og først da fikk vi kommet inn på sykehuset.
Der fikk vi egentlig kun beskjed om at det var for tidlig og vi måtte avslutte svangerskapet.

Vannet gikk på torsdag. Mandag var det fortsatt liv, fosteret bevegde seg og hjertet slo. Men vi fikk da beskjed om at det var ca ingen fostervann der, og at abort var eneste mulighet.

Grusomt å avslutte ett svangerskap som er så ønsket. (IVF-innsett)

Første svangerskap for min del.
Så vondt å høre! Og at dere i tillegg ikke fikk obduksjon er jo helt forferdelig! :Heartpink

Back
Topp