Vann i fingre og vonde ledd

eudaimonia

Glad i forumet
Er det flere som opplever dette? Har hatt skikkelig «pløsete» fingre de siste dagene. I går gikk jeg mange ganger i vasken for å «kjøle» dem ned. Det blir nok verre med varmen. Har det litt i føttene også, så det var deilig med et kaldt fotbad går. Men det verste er at jeg våkner opp hver morgen med så fryktelig stive og vonde ledd i fingrene! Klarer ikke knytte neven og det kjennes ut som noen av fingrene går ut av ledd når jeg prøver. Det er skikkelig ubehagelig :arghh: De vonde leddene blir heldigvis bedre utover formiddagen. Men håper virkelig det går over etter fødsel...

JA :shifty::shifty: Uten tvil værst når det er varmt ute.

Jeg er ikke så ikke som du beskriver, men har litt vann i fingre og vondt i håndledd innimellom. Det går nok bort etter fødsel, men det tar av og til noen uker:)
Jeg er ikke hoven i anklene, men tærne mine ee stive og når jeg står opp om morgenen er det akkurat som jeg har puter under føttene. Regner med det er væske:rolleyes: værre i varmen ja, så i dag var det godt med litt overskya og regn:p

Jeg er utrolig hoven i føttene, vært det en god uke. Men i dag våknet jeg med skikkelig vondt i nesten alle legg i bein og armer. Det verker i fingrene, albuen, knærne og anklene, og fingrene mine ser hovne ut også. Utrolig slitsomt.

Ikke hoven enda men har noen dager enormt stive ledd i henda. Som om jeg har tviholdt på noe hele natta. Det går nok over :)

Jeg er ganske håven i legger og ankler samt at fingrene mine er så håvne og stive at jeg sliter med å skrive på tlf. Bruker en finger. Men jeg bruker å ha det sånn innimellom fra før av. Nå er ikke håndleddene og knærne like vonde som de bruker, heldigvis. Men det er kjipt å ikke kunne bruke sko lengre...

Akkurat samme som du beskriver her også. Når jeg våkner på natten og skal sjekke hva klokken er på mobilen, gjør det skikkelig vondt å gripe etter mobilen. Blir også bedre utover dagen, men klarer ikke å åpne korker som sitter hardt etc.

Håper det går raskt over etter fødsel ☺️ Om noen har født før og hatt samme problem, gi gjerne en lyd om hvor lang tid det tok etter fødsel før dere ble kvitt det igjen ☺️

Last edited:
Akkurat samme som du beskriver her også. Når jeg våkner på natten og skal sjekke hva klokken er på mobilen, gjør det skikkelig vondt å gripe etter mobilen. Blir også bedre utover dagen, men klarer ikke å åpne korker som sitter hardt etc.

Håper det går raskt over etter fødsel ☺️ Om noen har født før og hatt samme problem, gi gjerne en lyd om hvor lang tid det tok etter fødsel før dere ble kvitt det igjen ☺️

Ble plutselig hoven et par uker før fødsel med førstemann, gikk opp litt i vekt osv. Bare vann sa jordmor. Så ca 2-3 dager før fødsel forsvant alt og jeg gikk ned 2-3kg, det ble rolig i magen og fødselen var i gang dagen etter jeg var på sykehuset for å sjekke liv.
Så hos meg forsvant vannet rett før fødsel. Blitt hoven igjen nå, men tenker det er mest varmen som gjør det.

Det er litt betryggende å vite at vi er flere om det. Jeg begynte ærlig talt å bli litt bekymret, spesielt for leddproblematikken. Det er tungt å klemme tannkrem ut av tuben liksom! :hungover: Tenker på morgenen at jeg er glad jeg ikke har et spedbarn å ta meg av akkurat nå, for jeg har ikke helt kontroll over hendene mine. Så håper virkelig det avtar, ja! :nailbiting: Prøver å drikke så mye vann jeg klarer! Flere gode tips?

Er det flere som opplever dette? Har hatt skikkelig «pløsete» fingre de siste dagene. I går gikk jeg mange ganger i vasken for å «kjøle» dem ned. Det blir nok verre med varmen. Har det litt i føttene også, så det var deilig med et kaldt fotbad går. Men det verste er at jeg våkner opp hver morgen med så fryktelig stive og vonde ledd i fingrene! Klarer ikke knytte neven og det kjennes ut som noen av fingrene går ut av ledd når jeg prøver. Det er skikkelig ubehagelig :arghh: De vonde leddene blir heldigvis bedre utover formiddagen. Men håper virkelig det går over etter fødsel...

Har du lest om Karpaltunellsyndrom? Det gjelder leddene i fingre og hender. Jeg slet med dette de siste ukene før fødsel med første barnet mitt. Merker at det dessverre er på vei tilbake nå. Klarte ikke å åpne shampooflasken eller melkekartongen på morgenen husker jeg. Det forsvant med en gang barnet var ute, heldihvis!:happy:

Har du lest om Karpaltunellsyndrom? Det gjelder leddene i fingre og hender. Jeg slet med dette de siste ukene før fødsel med første barnet mitt. Merker at det dessverre er på vei tilbake nå. Klarte ikke å åpne shampooflasken eller melkekartongen på morgenen husker jeg. Det forsvant med en gang barnet var ute, heldihvis!:happy:

Nå har jeg lest litt om det, og det stemmer jo ganske godt overens med slik det føles. Helt merkelig å føle seg så hjelpeløs på de små tingene. Godt å høre at det forsvant raskt, så klarer man forhåpentligvis å ta seg av dette lille barnet :happy: Jeg legger ved bilde fra NHI sine sider. Syns spesielt det er interessant hvordan de nevner at det kan være vanskelig å vri opp en klut :D

65F1BB5F-5166-4ED5-BE21-25E15A00AED1.png

Vedlegg

• B172BD81-0014-467A-9717-AB365ADA78A3.png
    B172BD81-0014-467A-9717-AB365ADA78A3.png
    87,5 KB · Visninger: 1
Nå har jeg lest litt om det, og det stemmer jo ganske godt overens med slik det føles. Helt merkelig å føle seg så hjelpeløs på de små tingene. Godt å høre at det forsvant raskt, så klarer man forhåpentligvis å ta seg av dette lille barnet :happy: Jeg legger ved bilde fra NHI sine sider. Syns spesielt det er interessant hvordan de nevner at det kan være vanskelig å vri opp en klut :D

Vis vedlegget 333119

Jeg har det sånn til vanlig. Har snakka med legen om dette, men gammellegen min mente at det bare var innbilning. Bytta lege nå, da jeg ble gravid. Skal prate med henne om dette med håndleddene etter fødsel. Håper hun kan ta det seriøst. Får problemer med å kneppe igjen jakker og lignende, på det værste.

Jeg har det sånn til vanlig. Har snakka med legen om dette, men gammellegen min mente at det bare var innbilning. Bytta lege nå, da jeg ble gravid. Skal prate med henne om dette med håndleddene etter fødsel. Håper hun kan ta det seriøst. Får problemer med å kneppe igjen jakker og lignende, på det værste.

Så utrolig uprofesjonelt av din forrige lege! Og så bra at du byttet lege. Jeg har tenkt de siste dagene at slike symptomer må være utrolig vanskelig å ha kronisk eller over lang tid. Håper du blir tatt på alvor og får god hjelp etter fødselen! :happy:

Jeg har ganske hovne fingre. Gifteringen sitter fast og er vond. Heldigvis er ikke fingeren blå.

Den siste uken så har jeg våknet med hovne bein og hender, og armen min sovner uten grunn om jeg legger meg ned, på tross av at den ligger godt og med masse sirkulasjon. De siste dagene er stivheten/ømheten ikke gått ut av fingrene, og jeg klarer ikke knipe hånden sammen til en knytteneve. Jeg sliter med nummenhet i tommel og hånden oppover der ved mye aktivitet og svette, da blir jeg kalt på hendene , så sikkert litt blodsirkulasjon, men nå er det sånn ganske ofte. Er ekkelt spesielt når jeg kjører bil :P

4-5 uker igjen.

Jeg har ganske hovne fingre. Gifteringen sitter fast og er vond. Heldigvis er ikke fingeren blå.
Etter å ha sett en dame på september forum på facebook som måtte til legevakt og klippe ringen, så vil jeg anbefale deg å få den av snarest!

Hatt hovne fingre siden uke 30 ish (sluttet å bruke forlovelsesringen for 8 uker siden da det begynte å bli trangt) og beina har kommet etter også :shifty: heldig vis ingen smerter i ledd, men en del smerter siden det sprenger sånn i fingrene og fra under kneet å ned i beina :bored:

Jeg har ikke vondt ledd, men har vondt siden jeg er så hoven i bein ankler og fingre. Føles veldig stivt. Gått opp 3 kilo på 1 uke, den ene kiloen kom på 1 dag

Etter å ha sett en dame på september forum på facebook som måtte til legevakt og klippe ringen, så vil jeg anbefale deg å få den av snarest!
Den går ikke av, eneste muligheten blir å klippe den og da venter jeg heller for å se om det blir verre. Med de andre tre fikk jeg den av, men nå er den helt stuck. Foreløpig ingen hinder for blodgjennomgang så lar den være til den evt må av. Kan godt hende den ikke må klippes.

Back
Topp