Vann fødsel

-blomsterpiken

Forumet er livet
Juli13-jentene
VIP
Noen her som har prøvd vann fødsel? Hva kan du fortelle om det? Positove og negative ting. Eg hadde et ønske om det på storebror, men da det ble valt skifte og eg fikk en svensk sommer vikar måtte eg ut :( Dem to andre er eg blitt i gangsatt med pga tidlig vann avgang. Så eg tenker litt på å prøve det denne gang om det tilater det:)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Søsteren min hadde vannfødsel hjemme... har ikke spurt henne så mye om det, men virket som en veldig positiv opplevelse for henne. (hun anbefaler det på det sterkeste iallefall).
Kan høre med henne om det er ingen andre som har noe særlig erfaring med det :-)

Vil også gjerne ha info om dette,da jeg skal føde på ABC- avdeling.

Har ei venninne som var veldig fornøyd med det nettopp. Sa at det lindret og roet veldig godt. :-) Ellers fortalte jm meg på omvisninga på ABC, at de har full kontroll på når man får sette seg i vannet, hvor lenge osv,da det også kan forsinke hvis man setter seg der for tidlig.

Jeg håper alt går som det skal og at jeg får lov til å føde i vann! :-)

Jeg fødte i vann. Hadde ingen annen smertelindring, da du ikke kan ha det om du skal føde i vann.
For å føde i vann må svangerskapet ha vært helt uten komplikasjoner, og babyen kan ikke være plaget av noe.
Her jeg bor er det kun jordmor tidlstedet når man føder i vann, så har man komplikasjoner får man ikke lov pga. manglende legetilsyn. Babyen må også ligge i riktig leie, og med hodet ned. du kan ikke føde for tidlig, eller for sent i forhold til termin.

Babyens hode må bli fullstendig født under vann, ellers vil den aspirere.
Og når hodet er over vannet, kan ikke hodet gå under vannet igjen.
Og mor må føde morkaken oppe av fødekaret.

Positivt:

- Jeg og samboeren min var alene mesteparten av tiden (det tok tre timer fra vi ankom sykehuset).
- Det var en stille og rolig fødsel, helt naturlig, hvor vi kun fokuserte på hverandre. Samboeren hentet jordmoren
når jeg følte at jeg måtte presse.
- Det positive er jo også at vannet kan gi deg noe lindringm og mulighens redusere rifter. (Men det kommer jo an
på hvor fort, og hvor stor babyen er også da...)

Negativt:

- Det negative er jo at riene blir mindre effektive, så i noen tilfeller kan man bli bedt om å gå opp av vannet igjen,
om fødselen stopper opp.
- Det er viktig at jordmoren føler seg komfortabel med å ta imot barnet i vannet, da vannfødsel krever mer av
jordmoren.Vanskeligere for jordmor.
- Det er ikke helt heldig om vannet går i fødekaret og er misfarget, da babyen kan få dette i lungene.
- Risiko for avføring i vannet.
- Det kan ta noe tid å komme opp av fødekaret dersom det skulle skje noe.
- Og, du kan ikke få annen smertelindrende når du er i vann.

Jeg fødte nr 2 i badekar. Hadde bare positive opplevelser rundt det :) Jeg kom inn på sykehuset ca. 15.45 med 3-4cm åpning. Fikk tilbud om badekar som smertelindring og takket ja til det. Satte meg ned i vannet klokken 16. Klokken 17 gikk vannet og 17.10 var prinsen ute! Alle ble overrasket over hvor fort det gikk (tok mange flere timer med storesøster, som er født i vanlig seng på føden).Jordmor har bedt meg om å varsle føden denne gangen, im jeg ønsker vann fødsel. Det kan gå fort mener hun..

Så fint å høre erfaringer fra dere som har prøvd dette :-)

Ja, har du et svangerskap uten komplikasjoner er det veldig fint å føde i vann! :)
Men huska at jordmor bestemmer; om hun ikke føler at hun har kontroll kan hun be deg gå opp av vannet.
Og selv om min fødsel var kort (tre timer fra jeg kom på sykehuset med 5 cm. åpning), burde den i følge jordmor vært enda kortere, da vannet demper rieaktiviteten. (Tror derfor det er den enkelte fødsel, og ikke vannet som gir kort fødsel, for vann hemmer altså riene. Noen får jo korte fødsler, andre lange, uavhengig av vann.)
Utdrivningsfasen kan ofte bli lengre ved vannfødsel.

Godt å lese erfaringen til dere som har gått gjennom en vannfødsel..høres ut som en grei måte å føde på, om alle forhold ligger til rette :)

Godt å lese erfaringen til dere som har gått gjennom en vannfødsel..høres ut som en grei måte å føde på, om alle forhold ligger til rette :)
Ja. Skulle gjerne gjort det igjen jeg. Dessverre er fødestuen, hvor man får føde i vann, stengt hele juli. Går jeg på overtid rekker jeg kanskje at den åpner igjen. Men vil jo helst ikke det. Og forrige kom jo tre uker før termin, så føder nok midt i juli! ;)

Back
Topp