Jeg fødte i vann. Hadde ingen annen smertelindring, da du ikke kan ha det om du skal føde i vann.
For å føde i vann må svangerskapet ha vært helt uten komplikasjoner, og babyen kan ikke være plaget av noe.
Her jeg bor er det kun jordmor tidlstedet når man føder i vann, så har man komplikasjoner får man ikke lov pga. manglende legetilsyn. Babyen må også ligge i riktig leie, og med hodet ned. du kan ikke føde for tidlig, eller for sent i forhold til termin.
Babyens hode må bli fullstendig født under vann, ellers vil den aspirere.
Og når hodet er over vannet, kan ikke hodet gå under vannet igjen.
Og mor må føde morkaken oppe av fødekaret.
Positivt:
- Jeg og samboeren min var alene mesteparten av tiden (det tok tre timer fra vi ankom sykehuset).
- Det var en stille og rolig fødsel, helt naturlig, hvor vi kun fokuserte på hverandre. Samboeren hentet jordmoren
når jeg følte at jeg måtte presse.
- Det positive er jo også at vannet kan gi deg noe lindringm og mulighens redusere rifter. (Men det kommer jo an
på hvor fort, og hvor stor babyen er også da...)
Negativt:
- Det negative er jo at riene blir mindre effektive, så i noen tilfeller kan man bli bedt om å gå opp av vannet igjen,
om fødselen stopper opp.
- Det er viktig at jordmoren føler seg komfortabel med å ta imot barnet i vannet, da vannfødsel krever mer av
jordmoren.Vanskeligere for jordmor.
- Det er ikke helt heldig om vannet går i fødekaret og er misfarget, da babyen kan få dette i lungene.
- Risiko for avføring i vannet.
- Det kan ta noe tid å komme opp av fødekaret dersom det skulle skje noe.
- Og, du kan ikke få annen smertelindrende når du er i vann.