Vanlig med turdag i 1.klasse?

ThereseAndrea

Flørter med forumet
På skolen til stesønnen min har de en fast turdag i uka, dvs at de har kun 4 dager med undervisning. Synes allerede de har veldig få timer pr dag, og nå går de glipp av en hel dag i uka - de går turer i skogen, ofte til det samme stedet hver gang, og sønnen min begynner allerede nå å synes det blir ensformig.

Er dette vanlig på andre skoler? De hadde dette i barnehagen, og da syntes jeg det var flott, men på skolen synes jeg det blir for mye med en hel dag i uken, siden de mister så mye undervisning.

her hadde de ofte en turdag i førsteklasse ja,hadde det inimellom i andre klasse også.Synes det er supert jeg....men de la jo gjerne noe naturfag eller noe i de turdagene da....synes de starer litt hardt i første klasse jeg,med lekser i alle fag osv fra dag en....

De har turdag her hos oss også, og ellers har de 3 skoledager fra 08.30-14.00 og 1 hvor de slutter 12.40. Jeg synes det er nok jeg. :) selv hadde vi fri en dag i uka når jeg gikk i første klasse. Så synes turdag er et flott alternativ. De gjør litt forskjellig her, lærer om naturen og dyr, lager grønnsakssuppe osv. :)

Vet noen skoler har det, men har det ikke her vi bor.

Ja det var det her også og det synes jeg er flott. På de fleste turene var det noe faglig innhold, som oftest naturfag men også feks geometri el. Barn, spesielt små, lærer mye mer ved å være aktive og deltakende og ikke "typisk tavleundervisning". Så det er veldig bra. Skolen kan lære masse av bhg der ;) I tillegg blir det fysisk aktivitet, og det er fint å være i skog og ikke bare ha gym i sal. Barna har både kroppslig og helsemessig godt av å bevege seg, men hjernen fungerer også bedre dersom barnet er gjevnlig i fysisk aktivitet. Så ja til turdag!! :)

Dersom du mener det er dårlig innhold på turene kan du jo ta det opp med læreren.

Ang sted de går til. De varierte litt her mellom 2-3 plasser. Men det er mange fordeler med samme plass, spesielt mtp sikkerhet. Unger har også godt av å kjede seg - da får han ta fram sin kreative og oppfinnsomme side og bruke den til å gjøre dagen morsom. En skog gir masse muligheter og det regner jeg med mange klassekammerater gjør også. Lek med hverandre og det han finner rundt seg, ikke bli "underholdt" av et opplegg eller opplevelser som er nye.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er og var ikke fast turdag på min sønns skole, hverken i første klasse eller nå som han er åtte år. I første klasse hadde de undervisning fra kl. 08.30 til 13.30 fire dager i uken (fire klokketimer undervisning totalt i løpet av dagen) og én dag sluttet de kl. 13 (3.5 klokketimer undervisning per dag). Store forskjeller rundt omkring i landet hvor mange undervisningstimer barna får. Det synes jeg er merkelig o_O. De har masse fysisk aktivitet på skolen og på SFO får de mange turer (dermed null problem med tanke på fysisk fostring og opplevelser).

Det er og var ikke fast turdag på min sønns skole, hverken i første klasse eller nå som han er åtte år. I første klasse hadde de undervisning fra kl. 08.30 til 13.30 fire dager i uken (fire klokketimer undervisning totalt i løpet av dagen) og én dag sluttet de kl. 13 (3.5 klokketimer undervisning per dag). Store forskjeller rundt omkring i landet hvor mange undervisningstimer barna får. Det synes jeg er merkelig o_O. De har masse fysisk aktivitet på skolen og på SFO får de mange turer (dermed null problem med tanke på fysisk fostring og opplevelser).
Ikke alle som er på SFO da ;)
Hvis det er mye fysisk aktivitet på skolen så er vel det istedenfor tur som andre har. Ikke alle skoler som har områder som egner seg kanskje? Det er lovpålagt hvor mange undervisningstimer de skal ha så regner med det er likt, bare lagt opp litt forskjellig.

Her er det helt vanlig og jeg synes det er supert at de har det. De lærer masse på uteskole også

Ikke alle som er på SFO da ;)
Hvis det er mye fysisk aktivitet på skolen så er vel det istedenfor tur som andre har. Ikke alle skoler som har områder som egner seg kanskje? Det er lovpålagt hvor mange undervisningstimer de skal ha så regner med det er likt, bare lagt opp litt forskjellig.

Nei, men på denne skolen er 98.7 % av barna på de første tre trinn på SFO, så den 1.3 % bekymrer jeg meg faktisk ikke for ;). Og nei, det ER forskjell på antall undervisningstimer i de ulike kommunene. Det er en minstestandard som alle må følge. Dermed er det opp til kommunen hvordan de legger opp skoleløpet selv om alle selvsagt skal gjennom samme pensum.

Da jeg underviste i første klasse hadde vi fast turdag (varte dog ikke absolutt hele dagen, hadde en time først), og det fortsatte de vel med litt oppover også. Jeg synes ikke elevene går glipp av undervisning selv om man er ute. Kjempe læring i det, på mange måter. Ikke minst er barna i aktivitet - noe flere av de har kjempe behov for.

Utrolig mye man kan lære på turdag, og ikke minst lære på en morsom og annerledes måte. Matte, norsk, naturfag, samfunnsfag, bare fantasien setter grenser.

Husker 1.klassebøkene, hvor de skulle finne ut hva som var lengst/kortest, minst/størst, telle til ti og tjue, tiervenner, mye morsommere å gjøre dette ute i naturen enn å kun jobbe med det de har på skolen.

Vi fikk i hvert fall beskjed om å dra inn alt vi klarte at "undervisning" hjemme i daglige gjøremål. Som f.eks nå spiser jeg to biter middag og du spiser 4, så teller vi sammen og ser hvor mange biter det blir.

Alt kan gjøres om til læring, på en morsom måte :)

De hadde turdag en dag i uka i fjor, for 1.- 4. klasse. Dessverre har de sluttet med det i år, av ulike grunner.
Syntes det var et GLIMRENDE opplegg - fysisk aktivitet for alle de stillesittende bybarna, fysisk-kinetisk innlæring for de som ikke har så lett for audiovisuell læring, praktisk tilknytning til naturfag, matematikk, norsk, historie m.m.
Mener å huske at de hadde ca. 4 timer tur, og tilbrakte resten av dagen på skolen - Jr. går på leksefri privatskole, så de har litt lenger dager enn mange andre skoler.
Ofte fortsatte opplegget når man var tilbake på skolen, hvor de minste barna tegnet fra turen osv.
De dro til flere forskjellige steder - både et par "halvfaste" plasser i skogen i nærheten av et vann, og div. andre steder som f.eks. fjorden med og uten båttur.

Synes det er synd at de ikke har det i år, siden Jr. er en av disse stillesitterne, men vet at de kommer til å ha en del turdager utover skoleåret likevel, bare ikke hver uke.

Der e gikk på barneskole har alle småskoletrinnene fri 1 dag i uka.
Så da blir det kun 4 dager med skole. Frem til e skulle begynne på ungdomstrinnet hadde vi fri kvær onsdag. Og vi hadde mange turer ut i naturen hele skoleperioden (1-10 kl.) På vinteren var det slalomtur der vi tok bussen til en plass med slalombakke og va der hele dagen, så buss hjem. På sommeren va vi enten på fjelltur, skogstur, eller fotballbanen. Men vi hadde et visst antall skoletimer der vi hadde fag, så trur ikke vi hadde verken mer eller mindre enn andre skoler.

Det er tydeligvis forskjell på antall undervisningstimer, her har han fire skoletimer tre dager i uken, tre timer en dag, og turdag en av dagene. Gutten forteller at de ikke lærer noen ting, de går en tur i skogen i nærheten, har frilek, spiser maten sin, og går tilbake igjen. Er absolutt ikke imot aktivisering og variasjon i læremetoder, men synes ikke det høres ut som de lærer noe særlig av dette.

Og noen skriver at det er lekser i hvert fag hver dag - slik er det langfra her. Han har en bitteliten leselekse som gjelder for hele uken, og gjerne en oppgave der han skal tegne et eller annet. Dette er alt for hele uka. Det er mange av fagene som står på timeplanen deres som de ikke har begynt med ennå.

Jeg blir veldig glad om min sønn får en sånn start på skolen når han begynner i førsteklasse til neste høst :) Det har jo ikke gått to måneder enda engang..

De er jo bare 6 år, det holder med en liten lekse i lesing og turdag med frilek! Viktig å la barn være barn også... Her er det turdag hver tirsdag, det er vi fornøyd med :)

Her har de også en turdag i uken, noe jeg synes er supert! :)
De er riktignok ikke på tur hele dagen da. Og de lærer også mye, selv om det er mest frilek på turen. De har hatt om trekkfugler og høstens bær før tur. Når de kommer tilbake på skolen tegner og skriver de i turbok.

Selv uten noe faglig innhold på tur hadde jeg syntes det var supert med turdag. De blir kjent i ett annet miljø enn i klasserommet og de får mulighet til og bevege seg og få frisk luft. Det er stor overgang fra barnegage til skole, og de er bare seks år, noe som må tas hensyn til!

På skolen til stesønnen min har de en fast turdag i uka, dvs at de har kun 4 dager med undervisning. Synes allerede de har veldig få timer pr dag, og nå går de glipp av en hel dag i uka - de går turer i skogen, ofte til det samme stedet hver gang, og sønnen min begynner allerede nå å synes det blir ensformig.

Er dette vanlig på andre skoler? De hadde dette i barnehagen, og da syntes jeg det var flott, men på skolen synes jeg det blir for mye med en hel dag i uken, siden de mister så mye undervisning.

I 1.klasse tror jeg det er vanlig med turdag istedet for gym.
Er iallefall slik på skolen til jenta mi. Synes det er flott jeg. De har flere år med stillesittende undervisning så å starte mykt i 1.klasse er jo ganske topp.

Back
Topp