Vanlig eller melkefri erstatning?

April20

Andre møte med forumet
Hei.
Helsesøster har anbefalt meg å holde meg unna melkeprodukter pga mistanke om melkeallergi hos lille på 6 uker.
Jeg skal bort en dag når lille er rett over 8 uker og innser nå at jeg ikke klarer å pumpe morsmelk til den dagen. Noen som vet hva jeg gjør i forhold til morsmelkerstatning da? Skal jeg kjøpe melkefri på apoteket eller vanlig erstatning? Finnes der melkefri variant i ferdigblandet? Da ferdigblandet hadde vært det beste for den som må passe?

Syntes det er vanskelig da ingenting er påvist, men bare mistanke..
 
Er dere henvist videre til barnelege? Hvis ikke ville jeg bedt om det.

Nå kjenner jeg jo ikke bakgrunnen og symptomer, men av det du forteller tror jeg ikke at jeg ville tatt sjansen på vanlig erstatning, men kjøpt melkefri erstatning. Kommer dere til barnelege og får påvist melkeproteinallergi så vil du kunne få disse på blå resept - de koster ganske mye ellers.
 
Hvis babyen ikke skal ha melkeprotein så må du kjøpe melkefri mme. Hvis du gir vanlig mme blir det det samme som om du skulle spist melkeprodukter. Du skriver at det ikke er påvist, men kun mistanke, jeg ville ikke tatt sjansen da hvis det potensielt vil kunne gi babyen symptomer.
Det finnes ikke ferdig blandet melkefri mme, men det finnes doserings beger som du kan dosere x antall måltider med pulver oppi. Regner med at de som passer den lille vil skjønne at det blir litt mer tungvint når det vil gjøre det bedre for den lille.
 
Melkefri, å den er dyr. Den finnes ikke i ferdigblandet og smaker og lukter noget spesielt. Så er ikke sikkert babyen vil godta det med det første, må kanskje til meg noe vaniljesukker osv. Er du heldig så slipper du det å det går fint. Althera er ikke like ekkel som nutramigen
 
Melkefri, å den er dyr. Den finnes ikke i ferdigblandet og smaker og lukter noget spesielt. Så er ikke sikkert babyen vil godta det med det første, må kanskje til meg noe vaniljesukker osv. Er du heldig så slipper du det å det går fint. Althera er ikke like ekkel som nutramigen

enig med deg i at det er en god ide å se om babyen drikker melkefri mme før barnevakten står der med en hylende baby som nekter å drikke. Her gikk det ned på høykant, althera, tror ikke han merket forskjellen en gang, men nå har han alltid vært et altspisende matvrak :p
 
Melkefri, å den er dyr. Den finnes ikke i ferdigblandet og smaker og lukter noget spesielt. Så er ikke sikkert babyen vil godta det med det første, må kanskje til meg noe vaniljesukker osv. Er du heldig så slipper du det å det går fint. Althera er ikke like ekkel som nutramigen
Althéra er ille nok:yuck:
Althera er ikke så dyr når man skal ha 1 boks.. 220 kr, mot de aminosyrebaserte som er 590 kr boksen:dead:
 
Hei.
Helsesøster har anbefalt meg å holde meg unna melkeprodukter pga mistanke om melkeallergi hos lille på 6 uker.
Jeg skal bort en dag når lille er rett over 8 uker og innser nå at jeg ikke klarer å pumpe morsmelk til den dagen. Noen som vet hva jeg gjør i forhold til morsmelkerstatning da? Skal jeg kjøpe melkefri på apoteket eller vanlig erstatning? Finnes der melkefri variant i ferdigblandet? Da ferdigblandet hadde vært det beste for den som må passe?

Syntes det er vanskelig da ingenting er påvist, men bare mistanke..
Om du gir vanlig mme og baby har allergi vil baby kunne slite med smerter og ubehag i 6-8 uker. Så lang tid tar det før melkeproteinet er helt utav kroppen.
Signerer de over. Det går an å blande 60 morsmelk og 40 mme, så slipper du kanskje at baby nekter å spise mme'en.

Ellers så blir vanligvis ikke så små barn tester i det hele tatt. Det barnelege gjør er å høre hva symptom babyen din har, og gir deg hvit resept på en melkefri mme. Så må du teste den ut så og så lenge å se om du merker bedring ift symptomer. Om det ikke er bedring vil du få hvit resept på en annen type melkefri mme. Sånn går det frem til dere har funnet en melkefri mme som ditt barn tåler. Om det ikke er melk h*n reagerer på må du eliminere andre matvarer.
Prikktest/blodprøve viser ofte falsk negativ på så små barn.

Jeg har 3 stk med melkeproteinallergi, de må ha to ulike melkefrie mme'er.

Lykke til! Noe herk før man finner ut av hva det er og hva barnet tåler og ikke.
 
Back
Topp