Vanlig å reise bort i permisjonstiden?

Hinkelpinkel

Andre møte med forumet
Føler alle rundt meg velger å ta en lenger reise utenlands med babyen i permisjonstiden. Kunne jo såklart tenke meg å ta en liten tur, men her har det verken blitt tid eller penger til det enda. Hva mener dere - er det så fantastisk å reise bort i permisjonstiden at alle burde gjøre det, eller er det ok å "bare" bli hjemme med den lille? Ønsker både erfaringer rundt å reise/ ikke reise, og lurer samtidig på om noen kjenner seg igjen i "reisepresset".
 
Har tenkt litt på det samme. Føler ikke reisepress, men synes alle reiser i øst og vest. For de små sin del mener jeg det beste er å være hjemme i trygge og vante omgivelser hvor de får bygd faste rutiner og slipper ubehagelig varme, fremmede bakterier og lange flyreiser. Men skjønner jo at det er deilig å reise! Og det er vel på mange måter mye lettere å reise når de er så små og man ikke behøver å bekymre seg for mat i tillegg til at babyene ikke har begynt å ville bestemme så mye selv.. Jeg for min del føler ikke jeg har overskudd til noe reising da jeg er dødtrøtt pga en baby som våkner annenhver time så vår reising har kun blitt til hytta :p
 
Jeg og lille reiser til Budapest i slutten av oktober, reiser for å besøke min søster som studerer der.
Blir i 5 dager, og temperaturen er 8-16 grader på den tiden.

Synes det er helt greit å reise bort nå når jeg har muligheten til det ☺️
 
Tenkte masse på det før babyen kom, og har forsåvidt reist litt, men kun til Oslo for å besøke mamma og søsteren min :) har da vært en uke minst så M får funnet seg til rette og så det ikke blir så mye stress. Det er ca 1 t 20 min flytur :)
Var i England for å besøke farmor i sommer, kun for en helg, og det ble bare stress for M. Flyturen gikk bra, men hun fant seg ikke til ro når vi var der. Jeg dro fordi farmor har flyforbud(kreftsyk) og vi vet ikke hvor lenge hun har igjen. Ellers hadde jeg ikke dratt for en så kort periode.
Ville ikke dratt til varmere strøk, det synes jeg blir feil. Babyer liker ikke varme, så det blir kun for foreldrene sin del, uten hensyn til babyene best(i mine øyne). Folk skal bare dra til syden i permisjonen om de vil det, men det er ikke noe for meg :)
 
Vi reiste kun innenlands, hadde lengre besøk hos svigerforeldrene mine enn vi kunne ha ellers, men siden vi også har barn i skolealder ble det ikke de lange turene.
 
Vi var en uke i Sverige med besteforeldre som ville ha oss med. Skal noen dager til Roma siden jegnføler det er lenge til vi har sjansen igjen
 
Jeg hadde gjort det om dette var første! Men da jeg fikk nr 1 hadde jeg u lønna permisjon. Så hadde ikke hatt muligheten. Ikke med nr 2 heller. Og nå når jeg har råd,så har jeg ikke samvittighet til å reise fra de andre. Og ikke så greit å ta de ut fra skolen heller. Så her blir der med vanlig ferie til sommeren :)
 
Takk for mange spennende svar og syn på saken! Dette er min første gang i forumet, så det var gøy å få så mange ulike svar. Her kommer det nok ikke til å bli noen stor reise utenlands, men heller besøk til besteforeldre da de bor langt unna. Har flydd to ganger innenlands med det lille jordbæret vårt hittil, og det har gått helt fint. Men selv om det går greit å reise med en 5 mnd gammel baby, er det litt logistikk når man reiser alene. Takk og pris for Babybjørn og familieinnsjekk på Gardermoen!
 
Vi var to måneder i et land sør i Europa da førstemann var 9-11 mnd. Kjørte ned, bodde i et hus vi hadde leid, og kjørte opp igjen. Dette var på høsten, så det var ikke for varmt (heller litt kjølig på slutten). Babyen storkoste seg med full oppmerksomhet fra to foreldre (og besøk av besteforeldre og en "tante"/venninne noen dager her og der). Vi trillet turer, lekte ute, spiste lunsj på restaurant, så på fine landsbyer osv. Og mens han sov hadde vi masse tid til å lese/trene/slappe av/være kjærester.
De har babyer i "utlandet" også, og det var verken skummelt eller stressende å være på reise med baby. Han var ganske avhengig av rutiner, og det var ikke noe problem å opprettholde dem. Laget det meste av maten til babyen selv, og hadde med et lager av yndlingsgrøten.. :)
Vil virkelig anbefale en sånn tur, spesielt til førstegangsforeldre. Vi vurderte det samme denne gang, men det ble vanskeligere med dagens jobbsituasjon. I tillegg ville det vært lenge for en veldig barnehageglad gutt å være borte fra vennene sine. Han kan lett kjede seg om det blir for lang tid med "bare" foreldre og lillesøster og uten andre barn. ;)
 
Hadde vi hatt råd så hadde vi nok gjort d. Men når man ikke har råd så blir d heller ikke gjort.
 
Kunne godt ha reist utenlands med lille. Men har ikke råd til det og ville ikke ha likt å dra dra søskene.
 
Hjemme er absolutt best! :)
 
Reiste til Spania da lille var 3,5 mnd - på ferie. Fineste ferien vi har hatt. Babyen vår elsket det og storkoste seg, varmen var ikke noe problem. Forstår jo at dette sikkert varierer fra baby til baby, men synes ikke det er greit å si at babyer ikke trives i varmen - for det gjør nemlig min!

Ellers blir vi ikke å reise så mye, ei har jeg heller kjent på noe reisepress.
 
Vi var en måned i Nord-Italia da tvillingene var 9 måneder. Ikke noe press, men ønsket å komme oss bort fra hverdagen, kose oss med babyene og gå mye på tur i fjellet. Dette var i september, så det var ikke varmene enn en vanlig norsk sommer. Har mange gode minner derfra. Reiser 10 dager til Nice neste uke på familieferie, men det hadde vi gjort uavhengig av babyen. Men vi valgte Nice for å kunne fly direkte og ikke over 3 timer. Er ikke så veldig varmt der nede nå heller. Syns alle skal gjøre som de vil. Har ikke merket reisepress :)
 
Har overhodet ikke noe behov for å reise langt vekk med en baby. Var en uke på Sørlandet i sommer, og det var jo greit nok. En lengre tur med fly osv. hadde ikke vært noe for meg nå. Er generelt veldig glad i å reise, men synes det virker som mer stress enn kos å reise med små barn så kommer nok til å vente lenge med det..
 
Kan forresten legge til: Det er relativt vanlig i vår omgangskrets å reise litt i permisjon. Men jeg har aldri følt noe press fra andre enn meg selv og barnas far, dette var noe vi begge hadde veldig lyst til. Hvis ikke hadde vi så klart ikke gjort det. ;)
 
Back
Topp