Vand og andre sykepleiere

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Ofte streptokokker. Hva kan det gjøre med kroppen?
Snakka så vidt emd en sykepleier i går og hun mente det kunne ødlegge mye ting i kroppen. Og at jeg måtte kreve å få sjekket mandlene med en gang. Kan det virkelig være så farlig?

Streptokokker er noe alle har til en viss grad i kroppen.
Men når det gjelder halsbetennelse så er det disse streptokokkene som går inn i slimhinnene og lager en ugunstig bakterieflora.

Jeg vil ikke si meg enig med den sykepleieren, men jeg vil ikke motsi heller fordi jeg føler jeg kan ikke all verden om det..

Hva mente hun kunne bli ødelagt?

Det er jo aldri bra å måtte gå på kur etter kur etter kur med antibiotika pga streptokokker (kan bli resistente mot AB), så kan det være det hun mente?[8|]

Hmmmm... Nå kan ikke jeg så mye om dette, siden vi ikke fjerner mandler på dyr (det er i alle fall veeeeeeldig uglesett)... Men... Fjerner man ikke mandler på barn fordi mandlene er overaktive? Altså at barnet har halbetennelse uten grunn, egentlig??? Mandlene er jo del av immunforsvaret, så å fjerne de fordi man har infeksjon ofte, høres bakvendt ut for meg....

Men for all del... Det kan godt henne at mandlene har en litt annen funksjon, og er et slags reservoar for bakteriene i denne sammenhengen? Ikke vet jeg... Er det EN ting man lærer på veterinærstudiet, er det i alle fall at ulike arter er ULIKE[;)]

ORIGINAL: Medusa_83

Hmmmm... Nå kan ikke jeg så mye om dette, siden vi ikke fjerner mandler på dyr (det er i alle fall veeeeeeldig uglesett)... Men... Fjerner man ikke mandler på barn fordi mandlene er overaktive? Altså at barnet har halbetennelse uten grunn, egentlig??? Mandlene er jo del av immunforsvaret, så å fjerne de fordi man har infeksjon ofte, høres bakvendt ut for meg....

Men for all del... Det kan godt henne at mandlene har en litt annen funksjon, og er et slags reservoar for bakteriene i denne sammenhengen? Ikke vet jeg... Er det EN ting man lærer på veterinærstudiet, er det i alle fall at ulike arter er ULIKE[;)]

alt det du skriver er helt rett HOS ARTEN MENNESKE[8D][:D]

Men at streptokokker skal være direkte farlige? Neeei[8|] Men klart, som jeg sier, det er aldri bra med gjentatte halsbetennelser, og det kan jo være "farlig" at han ikke får i seg nok næring/væske........ Men jeg skjønner ikke hvordan ellers streptokokker i halsen er farlige[8|]

(så lenge det er vanlige streptokokker, og ikke mrsa)

Tenker ikke bare på barn nå. tenker voksne også.

Hun mente at det kunne gå hard utover nyrene???

ORIGINAL: Vand

ORIGINAL: Medusa_83

alt det du skriver er helt rett HOS ARTEN MENNESKE[8D][:D]

Men at streptokokker skal være direkte farlige? Neeei[8|] Men klart, som jeg sier, det er aldri bra med gjentatte halsbetennelser, og det kan jo være "farlig" at han ikke får i seg nok næring/væske........ Men jeg skjønner ikke hvordan ellers streptokokker i halsen er farlige[8|]

(så lenge det er vanlige streptokokker, og ikke mrsa)

[:D]

Nettopp.... [:)]

Jeg ville nok bedt om en ordentlig forklaring fra denne dama, så det går an å skjønne hva hun mener. Kroniske infeksjoner er jo ikke bra, men han er frisk i mellom episodene, ikke sant? Jeg ville i alle fall ha satset på å gå til en kontroll når du synes han er frisk nå, så kan de se om han faktisk er det. Neste gang går det jo også an å be om dyrkning og resistensbestemmelse, så man er brennsikker på at man bruker riktig antibiotika...

Og så er det jo vanligvis en grunn for at man er mer utsatt enn andre... Kanskje det går an å finne ut av det?

Søkte litt på google nå og fant ut at streptokkoker kan gå ut over nyrene og hjerteklaffene hvis det ikke behandles.

ORIGINAL: ..christine..

Søkte litt på google nå og fant ut at streptokkoker kan gå ut over nyrene og hjerteklaffene hvis det ikke behandles.

Stemmer sikkert, men det må nok være i ytterste verste tilfelle tenker jeg.......[8|]

ORIGINAL: Vand

ORIGINAL: ..christine..

Stemmer sikkert, men det må nok være i ytterste verste tilfelle tenker jeg.......[8|]

Det er det helt sikkert. Men hva om jeg og sønnen min er av de skjeldne tilfellene? De sjekker jo ikke en gang om pencelinen har tatt streptokokkene når den er over engang[:@][:@]

For vet når jeg var mindre... Eller vet og vet. Mamma sier[;)] At etter jeg hadde streptokokker, måtte jeg levere urinprøve på legekontoret 1 gang hver mnd i noen mnder for å skjekke. Og da er det vell nyrene det går på??

Nei, jeg får høre meg legen idag. Skal på sjekk klokken 12.20[:)]

Back
Topp