Valpespørsmål

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Lenge siden jeg hadde valp[:)] 10 siden.. Den skjønne hunden er desverre i himmelen nå[:(]

Men føler meg klar for en ny vov nå.. ikke nå, men til sommeren[:)]

Hvor lang tid trenger man hjemme med de igjen?

Er det for liten.. eller ugunstig å ha den inne på et kjøkken.. så ca 10 kvadrat? Uten vindu..

Har ikke lyst til å ha den i hele leiligheten.. for husker hvordan det var med mitt forrige gull.. da la han seg til i sofaen.. gjorde fra seg i sofaen...

Skal ha en liten hund.. bishon Havanais

Alt det du spør om kommer an på hvilken rase man skal ha[;)]

Skal ha en liten hund.. Bishon Havanais (tror det skrives sånn)

[:)]

Jeg hadde 5 uker ferie når vi fikk vår hund[:)] Følte det var nok, men ville ikke hatt mindre. Er jo forskjellig fra hund til hund også da....

Jeg ser ikke problemet med å ha den på kjøkkenet om natten den første tiden, til den er stueren. Om det er det du mener? Men den kan vel ikke være der hele dagen? Da må vel noen være der med den den første tiden for de bør jo ikke bli latt være alene de første ukene.

Foreldrene mine har adoptert en hund som er livredd små rom. Dette fordi hun ble stengt inne der da hun var valp, og latt være der over lengre tid. Så å la hunden være der alene, kan skremme den og gi dere en utrygg hund i fremtiden....

Det jeg tenker er viktigst når en får valp (men det vet du jo siden du har hatt hund før) er å kjøre på bånn gass med tisstrening. Får du den husrein står du så mye friere så mye fortere[:)]

De er små og spretne! Koselige hunder som er pene når de er kortklipte[8D][:D]

Hvis du har ett lite bur, evnt dresserer så godt at h*n kan ligge på en hundeseng, så kan du ha den på kjøkkenet. Men hvis du ikke ønsker å ha hunden i sofaen, så vær konsekvent fra dag 1 at det ikke er lov å være der!!!!! Bur er greit når du er borte for å unngå det[;)]

Det er jo en hund med mye pels, og det er jo ikke like gunstig med tanke på kjøkken... Tenker da f.eks på våt hund etter tur....

Kanskje du har mulighet til at hunden får plassen sin i gangen?

veldig greit å ha noen uker ferie i begynnelsen[;)]

ORIGINAL: LillianneLie

Jeg hadde 5 uker ferie når vi fikk vår hund[:)] Følte det var nok, men ville ikke hatt mindre. Er jo forskjellig fra hund til hund også da....

Jeg ser ikke problemet med å ha den på kjøkkenet om natten den første tiden, til den er stueren. Om det er det du mener? Men den kan vel ikke være der hele dagen? Da må vel noen være der med den den første tiden for de bør jo ikke bli latt være alene de første ukene.

Foreldrene mine har adoptert en hund som er livredd små rom. Dette fordi hun ble stengt inne der da hun var valp, og latt være der over lengre tid. Så å la hunden være der alene, kan skremme den og gi dere en utrygg hund i fremtiden....

Det jeg tenker er viktigst når en får valp (men det vet du jo siden du har hatt hund før) er å kjøre på bånn gass med tisstrening. Får du den husrein står du så mye friere så mye fortere[:)]

Om natten skal den få sove inne sammen med meg og snuppa[:D]

Kjøkkenet var ment for når h*n er alene.. mens jeg er på jobben. Jeg jobber mest sannsynlig 50%

Håper mamma og pappa (som bor i samme hus) kan stille opp for meg de første mnd.. med lufting på dagtid.. De er svært negative til en ny hund nå.. men skal prøve å få de på gli[:)]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Kjøkkenet var ment for når h*n er alene.. mens jeg er på jobben. Jeg jobber mest sannsynlig 50%

Håper mamma og pappa (som bor i samme hus) kan stille opp for meg de første mnd.. med lufting på dagtid.. De er svært negative til en ny hund nå.. men skal prøve å få de på gli[:)]

Aha, forstår[:)] Høres jo ut som alt ligger til rette for ny hund da, med mulig luftehjelp i nærheten også[:)] Lykke til!

ORIGINAL: Vand

De er små og spretne! Koselige hunder som er pene når de er kortklipte[8D][:D]

Hvis du har ett lite bur, evnt dresserer så godt at h*n kan ligge på en hundeseng, så kan du ha den på kjøkkenet. Men hvis du ikke ønsker å ha hunden i sofaen, så vær konsekvent fra dag 1 at det ikke er lov å være der!!!!! Bur er greit når du er borte for å unngå det[;)]

Det er jo en hund med mye pels, og det er jo ikke like gunstig med tanke på kjøkken... Tenker da f.eks på våt hund etter tur....

Kanskje du har mulighet til at hunden får plassen sin i gangen?

veldig greit å ha noen uker ferie i begynnelsen[;)]

er de gneldrete? Alle jeg snakker med sier nei..

Var innom hundefrisøren til min gamle hund i dag.. og hun roset denne rasen oppi skyene[:)] Spurte om den gneldret.. og hun sa nei.. og at jeg hadde jo bodd med det værste i mange år[8D] Dvs min gamle hund.. en japansk spisshund.. HAN gneldret han[:D]

Hun sa også at mange som hadde denne rasen.,. og som ikke brukte den i utstilling.. valgte å klippe den.. så den hadde ca 5-10 cm lang pels.. passer meg ypperlig.. og at de ikke røyter[:)]

Min forrige hund var ikke i sofaen.. så fremt han ikke ble innvitert.. men ikke sikkert alle hunder godtar dette da men..

Hadde jeg hatt større gang.. så hadde det vært et alternativ.. men gangen min er 1 kvadrat eller noe.. føler heller ikke at jeg har plass til bur.. og bur føler jeg er litt "dyreplageri" .. er jo ikke det egentlig.. tror jeg[8D] men får meg ikke til å ha den i bur i mange timer heller...

ORIGINAL: Fridasinmamma

Aha, forstår[:)] Høres jo ut som alt ligger til rette for ny hund da, med mulig luftehjelp i nærheten også[:)] Lykke til!

Ja, får håpe jeg får litt hjelp.. ser negativ ut nå..

De har hjulpet meg mye med min forrige hund.. og det ønsker de ikke lengre.. for ble mye på de..

Men søsteren min har hatt sin hund på kennel for første gang nå i sommer.. og de var SUPERfornøyde[:D] Så da vet jeg at det kan være et alternativ.. de få gangene jeg er ute på noe[:)]

Mine foreldre har to bichon havanaiser, de er ikke glendrete :) Jeg ville brukt noen uker på alenetrening, spesielt hvis den blir helt alene- De kommer jo fra et kull med mor, søsken osv og har aldri vært alene før så tilvenning er viktig for å ikke få en hund som ikke takler å være alene.. Masse lykke til, det er en herlig rase [:)] (Som ikke MÅ klippes ned for å være pene[8D])

ORIGINAL: Fly

Mine foreldre har to bichon havanaiser, de er ikke glendrete :) Jeg ville brukt noen uker på alenetrening, spesielt hvis den blir helt alene- De kommer jo fra et kull med mor, søsken osv og har aldri vært alene før så tilvenning er viktig for å ikke få en hund som ikke takler å være alene.. Masse lykke til, det er en herlig rase [:)] (Som ikke MÅ klippes ned for å være pene[8D])

Åh, så heldige de er[:)] Du har ikke tilfeldigvis bilde av de?[:D]

Jeg ønsker å klippe de da.. for vil ikke ha pels helt ned til bakken..

Har møtt på 2 valper.. og de var jo naturlige korte pga at de var valper.. men synes de var sååå fine med den pelslengden[:D]

Ja, det er vel max det jeg kan være hjemme også.. håper det holder.. Jeg får ikke lengre ferie.. max 4 uker..

Jeg er tilhenger av bur jeg.. Så lenge hundene lærer å ligge i bur fra de er helt små, så vil de oppleve det som SIN plass, og føle trygghet der. Itillegg så reduserer man jo sjangsene før ødelagte ting.. (som også kan være farlige for hunden)
Det er iallefall ei grei trygghet å ha hunden i bur frem til den er ferdig med de verste valpefærene...
Vi hadde først 3 uker ferie, før gubben hadde med seg bikkja på jobb i ca 3 mnd etter det.. I begynnelsen hver dag, så ble det mindre og mindre... Hun er kjempetrygg hjemme nå (er 6 mnd) men hun ligger fremdeles i bur om natten, og når hun er hjemme alene. Vet at når det er kveld, og hun kommer inn fra siste tissetur, så går hun rett i buret av seg selv, og legger seg.

ORIGINAL: lykkepillen

Jeg er tilhenger av bur jeg.. Så lenge hundene lærer å ligge i bur fra de er helt små, så vil de oppleve det som SIN plass, og føle trygghet der. Itillegg så reduserer man jo sjangsene før ødelagte ting.. (som også kan være farlige for hunden)
Det er iallefall ei grei trygghet å ha hunden i bur frem til den er ferdig med de verste valpefærene...
Vi hadde først 3 uker ferie, før gubben hadde med seg bikkja på jobb i ca 3 mnd etter det.. I begynnelsen hver dag, så ble det mindre og mindre... Hun er kjempetrygg hjemme nå (er 6 mnd) men hun ligger fremdeles i bur om natten, og når hun er hjemme alene. Vet at når det er kveld, og hun kommer inn fra siste tissetur, så går hun rett i buret av seg selv, og legger seg.

Ønsker å ha et bur her.. som skal stå åpent når vi er hjemme.. så h*n kan ha et fristed...

Men blir det ikke litt mye å være i et bur i 6 t? Det er så lenge jeg kommer til å måtte være borte i forbindels med jobb.. jobbe 4 timer.. og å reise frem og tilbake tar tilsammen ca 2 timer..

Back
Topp