Valp og graviditet/liten baby.

- Amy -

Gift med forumet
Er det noen som har erfaring med å skaffe seg valp mens en er gravid? 

Vi hadde hund som desverre var så syk at den måtte avlives. Så har jeg mulighet til å kjøpe en valp som jeg da henter en av de siste ukene i juli. Da er valpen rundt 9-10 uker. Jeg har termin i januar 2013. 

Jeg hadde avtalt kjøp med oppdretter lenge før vi ble gravide. Vi trodde faktisk ikke at vi klarte å bli gravide av oss selv, og at vi kom til å klare det rundt årsskiftet hvis vi var heldige (ivf). 

Jenta vår bar 2 mndr. når vi hentet valpen vår :) Hadde da en sønn på 2 år i tillegg :P

Hehe, litt styr i begynnelsen, men nå er det bare herlig. :) 

Jeg kan jo legge til at jeg har et barn fra før som er 6. Og mann som er en del borte pga jobb, men veldig mye hjemme når har er på fri :)

Vi har valp nå, 4 mnd ca, og i tillegg er jeg gravid og har ei jente på 2 år og 4 mnd.

Jeg har aldri hatt hund før så det er mye nytt for meg, men det jeg har erfart er at for å klare dette så må en være et team! Er man to foreldre sammen så går det bra. De dagene jeg er alene kan du garantere at valpen må ut og tisse samtidig som toåringen krever et eller annet. Eller så rekker du ikke å få på både deg og ungen klær for å gå ut (liker ikke å la henne være alene inne så lenge) før valpen har tisset inne likevel.

Jeg bare håper sterkt at valpen klarer å holde seg litt mer i løpet av de 2 mnd til babyen kommer slik at jeg slipper å styre med tissetrening hele dagen når jeg skal slappe av med en baby.

Jeg tror at dere kommer til å klare dette helt fint, valpen deres vil være eldre enn vår når deres baby kommer også. Og vil man ha hund så er det utrolig hva en klarer å få til! :-)

Jeg hadde ventet til barnet var noen måneder... Men det er fordi jeg synes det er utrolig stress den første tiden med valp i hus og hadde aldri villet ha valp nå som jeg er gravid eller rett etter fødsel.

Det går helt sikkert fint bare du er innstilt på at det er litt jobb. Ville passet på at valpen fikk mye kontakt med babyer og barn i forskjellige aldre fra første stund dersom det er mulig, kan sikkert google noe om sosialisering for å finne ut mer om det. Hunden er vel nærmere 7-8 mnd når babyen kommer? De fleste valper er vel stuereine i løpet av et par uker, i alle fall innen et par mnd hos dere (kommer litt an på rase, hva de har lært hos oppdretter og hvilken innsats man legger i det selv).

da har du jo trossalt et halvt år på trening av hunden før babyen kommer. mosjon kan vel mannen din ta seg av når du begynner å bli tung.

Vi løste det veldig greit med den forrige hunden vi hadde, men da var jeg jo ikke gravid. Men vi var prøvere og hadde dette i tankene. Jeg ser for meg at det er veldig greit å få valpen enten før babyen eller en stund etterpå. Jeg følte jeg løp frem og tilbake i et kjør mtp. tissinga i starten, så regner med det blir mye styr hvis babyen er så liten. Derfor har jeg lyst at den blir renslig før babyen er i hus, noe den blir. 

Selv har jeg hatt valpekull og valper når jeg har gått gravid.det er nok mye mer jobb med flere enn bare en valp sånn sett. Jeg ville nok sagt at det var mer greit for de som var hundevante enn for folk som aldri har hatt hund. Da ville jeg anbefalt baby først og hund etterpå.

Ønsker dere lykke til i valget dere tar.

Takk for det :) Vi har hatt tre hunder på forskjellige tidspunkt. Det er et valg jeg tar veldig seriøst naturligvis. En hund lever lenge (forhåpentligvis), og det er jo et ansvar jeg tar på meg. 

Hvis du vil ha hund, gå for det. :) Mye positivt å være hjemme i permisjon når du har valp (unghund) :) Men vær forberedt på litt styr når valpen skal tissetrenes og sånt, ikke lett med nyfødt baby. 

Her fikk vi henne på høsten, så vi luftet henne på verandaen de gangene vi ikke rakk å komme oss ut, funket supert.

Jeg regner med å få den inn i en viss rutine før babyen kommer. Forrige hund fikk vi tidlig på året og da ble det mange turer ut på plenen her. Det er kort vei ut fra stua, så det fungerte fint for oss :) 

Jeg har ingen erfaring med det, nei. Men personlig ville jeg ventet en stund. Til babyen var eldre.

Hunden er jo fremdeles valp når babyen kommer, og jeg ser for meg det kanskje kan bli travelt? Jeg vet bare at hadde vi hatt en valp her oppi alt kolikkstyret og de søvnløse nettene, hadde det nok tippet for meg;)
Vi har selv hund, en voksen, og han bodde hos mine foreldre når det sto på som verst  her (han bjeffer en del om det kommer folk fks., og når guttungen sov ville vi helst ikke han skulle våkna av bjeffing!).

Samtidig kan man jo se på det som om at om dere skal ha valp kan det være greit å få den såpass mye før babyen, sånn at den hvertfall er husrein ol. til babyen kommer.

Søsteren min fikk valp rett før jul og det var utrolig mye jobb i beg.. Det kan jo være ganske slitsomt om du da har ett kranglete bekken og er mye sliten.. Men alt går jo om man er innstilt på det og din mann ògså er innstilt så du kan rekne med han når han er hjemme...

Ingen erfaring med det selv, men jeg tror jeg ville ventet til etter babyen var født hvertfall og sett an litt da. Hunder kan også reagere med sjalusi, og det kan være veldig krevende! Det fikk svigermor kjenne på da hun ble mamma første gang.

Back
Topp