Vallergan som allergimedisin?

OH RLY?

Forumet er livet
erfaringer med denne som allergimedisin?

ammer å har superallergi nemlig (nå er det jo maks gresspollen og her nedi stavanger da[&:])

men blir jo veldig skeptisk når jeg leser dette om den da:
Indikasjoner: Forbigående og kortvarige søvnvansker. Søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere. Sammen med adferdsterapeutiske tiltak ved søvnforstyrrelser hos barn. Pruritus ved forskjellige dermatologiske lidelser. Premedikasjon til barn.

legen og advarte mot å ta tablettene på dagtid da man tydeligvis blir veldig trøtt av dem.... blir jo redd for å ikke våkne av at hu gråter om natta jeg[&:]

noen som har brukt disse som allergitabletter? hva slags effekt fikk du i såfall?

Dytter opp litt, har ingen erfaring med Vallergan selv men kan tenke litt høyt mens du venter på et vettug svar :)

Jeg trodde Vallergan opprinnelig var allergitabletter men at det også gis til barn med søvnvansker. Så jeg tipper du blir ganske trett av dem(det er jo mange allergitabletter som har det som bivirking som tretthet men noen mer enn andre), men jeg tror nok at du våkner om natten allikevel, et lite barn sovner nok hardere enn det en voksen gjør. Men ville nok i alle fall gjort som legen sa, ikke tatt de på dagtid.

Tenker litt på overgang i melken også, barnet vil vel kanskje også bli veldig trett om du tar de tablettene på dagen og ammer.

Jeg bruker vallegran innimellom for å få SOVE faktisk. Seriøst. er som å ta en sovetablett, vel nesten. INnsovningstabletter kaller legen min det..Sovner på nulla komma niks en time etter at jeg har tatt dem og har litt hang over dagen etter. Passer ypperlig når man har søvn problemer.

SÅ jeg vet ikke hvordan du hadde taklet dem, litt kjedelig å føle seg stuptrøtt dagen etter og de virker i akkurat tolv timer har jeg funnet ut..

Ja, etter litt mer research ser jeg også at de er mye sterkere enn jeg trodde. Står jo tilogmed at voksne kan fortsette å være trøtte på morgenen pga. tablettene.

og dette gir de til barn som sliter med søvn.. det syntes jeg er skremmende.

Fikk masse uforklarlige utslett forrige sommer på bryst, mage lår.
Klødde som gal hver natt, fikk vallergan av hudspesialist til å sove på....
Brukte bare de, utsletta forsvant og var ikke spesielt trøtt om morgenen.
Brukte de bare i 14 dager da, så vet ingenting om langtidsbruk.

Min venninne har brukt det i flere år pga allergi/kløe/kvalme. Har ikke funnet svaret på hva hun reagerer på. Ja hun blir mer trøtt og sovner tidlig om kvelden... men tar normalt ikke tabletten på morgenen.
Hun er nå gravid og bruker de 1-3 ganger i uka når hun MÅ.

blir bare mer og mer skeptisk jeg asså.......er jo så trøtt fra før og....[&:] skal teste i kveld nå, men gruer meg nesten vettu

ORIGINAL: Nikki!

jeg har mye erfaring når det gjelder vallergan på meg selv og pasienter.
noen bruker den som en sovetbl,den er en av allergi med. som har god søvn effekt.
selv syns jeg ikke den hjelper mot søvn. noen må ta flere på en gang for å sovne...

så prøv deg fram du. eller ta annen allergi tbl=)
ring å snakk med legen din du

er ingen andre som er bra når man ammer[&:] (hvis noen vet av noen så hyl ut for all del[:D]) så blir jo å slutte med amminga i såfall.....håper å unngå det(ikke for enhver pris da seff)...

Hvis du tar den rundt 9 på kvelden skal du ikke ha så mye
hangover dagen etter.
Tror ikke du skal ha noe problem og våkne nei siden de ikke direkte
er sovetabeletter.
Kan hende du er mere uthvilt etter et par netter også?

ORIGINAL: Janicke85

Hvis du tar den rundt 9 på kvelden skal du ikke ha så mye
hangover dagen etter.
Tror ikke du skal ha noe problem og våkne nei siden de ikke direkte
er sovetabeletter.
Kan hende du er mere uthvilt etter et par netter også?

hehehe kansje det? problemet blir jo hu som er så våken om kveldene da, skal ha mat hver 1,5time fram til klokka to på natta[&:] vet ikke helt hvordan det blir med ei mamma i koma[:D] bra sambo kan passe på meg da[;)]

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Ja, etter litt mer research ser jeg også at de er mye sterkere enn jeg trodde. Står jo tilogmed at voksne kan fortsette å være trøtte på morgenen pga. tablettene.

og dette gir de til barn som sliter med søvn.. det syntes jeg er skremmende.

JA  hva syns ikke du er skremmende[8|]

du har tydelig vis ikke opplevd å ikke sove pga barne med astma ellergi og atopisk eksem...
prøv å ikke sove ei hel natt på 1 1\2 såå kan vi snakkes me....

ville prøvd dem, dersom legen har gitt deg dem...
håper du blir bedre;) [:D]

takker for det, ja håper jeg slipper å få den der koma-effekten av den å blir allergifri...hvertfall redusert allergi om ikke noe annet[&:] 

vallergan fikk jeg i slutten av svangerskapet mitt.. for å klare å få til å sove[&:]
man kan "se syner" og.. jeg ble helt susa i hodet av den tabletten jeg[8|]

vallergan er apedop spør du meg. sov 16 timer i en stol første gangen.
finnes jo andre mildere medisiner(mildere sovemedisin med like god virkning)

Så fint at dere tyr til å angripe personer som svarer, hvor gamle var dere igjen?

Jeg sier ikke at man ikke skal gi noe i det hele tatt til barn som sliter med søvn og problemer med allergi/eksem, det er ikke det jeg mener.

Jeg har lest litt om Vallergan og blant annet dette som er skrevet av en klok dame gjør at jeg syntes det er veldig SKREMMENDE at små barn gis Vallergan(det finnes andre medisiner til slikt bruk også Vallergan er ikke det eneste):

Fakta om Vallergan:

Jeg har desverre sett mange tilfeller hvor foreldre får dette i mange på annen kunnskap hos legene. Legene, barneleger og helsesøstre veit lite eller ikke noe om søvnvansker og har heller ikke tid til å sette seg inn i så omfattende ting. Derfor går de snarveien om Vallergan. For all del, for mange er det helt riktig å bruke det, men jeg har også sett mange tilfeller hvor man får det lett som bare det uten at legen engang har satt seg inn i situasjonen. Det er stort sett veldig lett å få bare man sier at barnet har søvnproblemer og man har prøvd alt. Det er som regel nok til å få det. Legen sjekker sjelden hva man har gjort, hva problemet består i eller forsøker å hjelpe til på annen måte enn med medisiner.

Vallergan ER ikke farlig, men KAN være farlig for de minste barna.
Jeg var stor motstander av Vallergan, og fikk det kasta etter meg fra lege etter lege da Krølle var mindre. Det var mao svært lett å få uten at legen hadde brukt et sekund på å forhøre seg om vår situasjon eller om vi overhodet hadde prøvd noe for å løse problemene. Kun noen få leger var restriktive med å skrive ut og satt seg inn i saken.

Fordi jeg var så skeptisk, satt jeg meg nøye inn i preparatet. Vallergan ble opprinnelig utvikla som et allergipreparat. Men så viste det seg at det hadde så store søvndyssende vikrninger i tillegg, at det måtte også klassifiserers som et hypnotikum og et sedativum - en sovemedisin. Ikke en innsovningsmedisin som mildere preparater som feks Imovane/Zopiclone er, men en sovemedisin som holder en i dyp søvn hele natt. Voksne får ofte store hangovere av den.

Det har blitt rapportert om åndedrettsforstyrrelser hos små barn, og det er mistanke om at Vallergan kan ha vært en årsak i enkelte krybbedødsfall.

Ønsker du dokumentasjon, kan du se på www.felleskatalogen.no (fra produsentene selv) og www.relis.no (fra Statens Legemiddelverk - nøytral kilde)

Hvorfor man ikke skal bruke Vallergan til de minste barna:
En populasjonsstudie fant at barn som hadde blitt behandlet med antihistaminer første måned etter fødselen hadde 3 ganger økt risiko for episoder med apné/cyanose første leveår (justert odds ratio 3,03 [95% konfidensintervall: 1,12-8,18]) (10).
Cyanose er mangel på oksygen og Apne er kortere pustestopp

Førstegenerasjons antihistaminers bivirkningsprofil sannsynliggjør økt risiko for alvorlige bivirkninger, inkludert pustestopp/krybbedød: Sedasjon (beroligende/sløvende effekt) sees hyppig og kommer i tillegg til nedsatt allmenntilstand og tretthet som sykdommen selv kan gi, spesielt hos barn og unge.
Plutselig spedbarnsdød er blitt rapportert i forbindelse med alimemazin og prometazin (11). Det er kun én rapport for deksklorfeniramin (og ingen for alimemazin) på krybbedød i WHOs bivirkningsdatabase* (12).
Konklusjon
Farmakokinetikkstudier av cetirizin hos barn ned til 6 måneders alder indikerer at barn oppnår relativt høyere konsentrasjoner av samme dose enn voksne og skiller det ut raskere (derfor er hangover ikke vanlig hos små barn), noe som innebærer at barn bør ha lavere og hyppigere dosering. Det er antydet at 2,5 mg cetirizin to ganger daglig hos seks måneder gamle barn vil gi tilsvarende steady state-konsentrasjon som dosering av 10 mg en gang daglig hos 12 år gamle barn. Det foreligger i Norge ikke godkjenning for noen antihistaminer til behandling av barn under to år. Plutselig spedbarnsdød er blitt rapportert i forbindelse med bruk av førstegenerasjons antihistaminer, og disse bør ikke benyttes til unge barn.
*) WHO understreker at datauttrekk fra bivirkningsdatabasen ikke representerer WHOs offisielle syn og at dataene ikke er homogene med tanke på innsamling gjennom spontanrapporteringssystemet eller dokumenterer en sikker sammenheng mellom det aktuelle legemiddelet og bivirkningen.

Kilde www.relis.no

Spørsmål
Lege uten erfaring med Vallergan® til små barn vil forsøke Vallergan® til gutt pga. langvarige søvnproblemer, men i Felleskatalogen er dette kun anbefalt til barn over 2 år. Gutten er 13 mnd. nå, men er født tre måneder for tidlig. Ellers er han frisk. Hvis han kan få Vallergan®, hvilken dosering vil dere anbefale? Han veier 10 kg

SVAR:

Det er rapportert alvorlige bivirkninger hos barn som f.eks. fatal malign hypertermi og alvorlig respirasjons- og CNS-depresjon (3). Det har også vært spekulert i om det kan være en assosiasjon mellom fentiaziner og plutselig spedbarnsdød, men dette er ikke bekreftet. Kahn og Blum rapporterte i en kasus-kontrollstudie fra Belgia at signifikant flere små barn som fikk diagnosen plutselig død eller var nær ved å dø hadde brukt fentiaziner enn kontrollgruppen (4). Kahn og medarbeidere har senere studert fentiaziners innvirkning på hjerte, respirasjon og søvn hos 4 friske barn med gjennomsnittsalder 15.8 uker (5). De fant at prometazin (også et fentiazin) hemmer mekanismer for våkenhet og respirasjon hos normale barn og at CNS-depressiva som fentiaziner kan gi plutselig død hos spedbarn som har tendens til apné. Mann har rapportert om 2 søsken hhv. 3 md. og 3 år gamle, som fikk respirasjonsproblemer på trimeprazin gitt noen dager postoperativt (6). Loan og Cuthbert rapporterte fra Irland kardiovaskulære bivirkninger hos barn i alder 5 til 8 år som fikk alimemazin som premedikasjon (7). Alle hadde nylig hatt luftveisinfeksjon eller feber.

Som et resultat av antikolinerge effekter kan fentiaziner svekke temperaturregulering, herunder evnen til å svette, og det foreligger flere rapporter om heteslag og hypotermi (8,9). Dette kan komme tidlig i behandling og på normale doser.

Antihistaminer av fentiazintype er rapportert å kunne indusere kramper i terapeutiske doser både hos pasienter som ikke har kjent epilepsi og hos epileptikere (1). Forsiktighet må derfor utvises når alimemazin gis til pasienter med epilepsi eller som lider av sykdommer som er kjent for å predisponere for epilepsitendens.

Konklusjon
Alimemazin er et fentiazin og kan gi flere alvorlige bivirkninger hos barn. Fentiaziner har vært assosiert med plutselig spedbarnsdød. Vi kan ikke anbefale alimemazin til barn under 2 år.

Etter denne utredningen ble gjort er prometazin blitt kontraindisert (skal ikke gis) til barn under to år av Food and Drug Administration (FDA) i USA på grunn av rapporterte tilfeller om økt risiko for fatal respirasjonsdepresjon (nedsatt respirasjon/pust). Kontraindikasjonen gjelder alle formuleringer av virkestoffet; tabletter, mikstur, stikkpiller og injeksjoner
Kilde www.relis.no - Statens Legemiddelverk.

Vi brukte til slutt Vallergan, men da først da Krølle ble nesten 4 år og etter å ha jobbet lenge med adferdsterapeutiske tiltak.
Meningen med å vise hva Vallergan er og innebærer, er å vise foreldre at dette er ingen lettvint løsning, og ikke noe helt ufarlig preparat. Det bør brukes som en siste utvei når annet er prøvd og ikke fungerer. Og når det er et reellt soveproblem inne i bildet, ikke bare normale avvik i søvnen som er å forvente eller som kan løses med andre metoder. Desverre finnes det lite informasjon og kunnskap om andre metoder, både og allmenleger, og selv hos barneleger ja, faktisk!!) Derfor har jeg laget denne tråden til hjelp for de som ønsker redskaper å ta i bruk når de sliter med søvnen til barna.

Vet en del sliter med hang-over etter vallergan. men det er nok delvis doseavhengig også... Vet ikke hvor stor dose du har blitt anbefalt?

Har du forresten hørt med legen din ang bruk av polaramin?
De bruker jeg mot allergi nr jeg er gravid. Man blir riktignok søvnig av de også,
men kanskje mindre enn ved bruk av vallergan...

jeg får vallergan på resept som sovemedisin! tar 1-3 tabeletter om kvelden og tar jeg tre så slokner jeg som bare det! :) så jeg ville vel kanskje vært litt skeptisk hvis jeg ammet... står det ikke om at de ikke bør brukes under amming? kanskje ikke:)husker ikke i farten!

Back
Topp