vallergan i svangerskapet(samme som på generell diskusjon)

twins87

Andre møte med forumet
er da nokon andre en meg som har fått utskreve vallergan i svangerskapet???
reagerte veldig sterkt på at ultralyd legen skreiv ut detta til meg når eg ha atte 23dagar av svangerskapet...
d står jo at dei er fosterskadelige i 3trimester!!!

Aventis Pharma
Antihistamin. Hypnotikum. Sedativum.


ATC-nr.: R06A D01




T
MIKSTUR 5 mg/ml: 1 ml inneh.: Alimemazin. tartr. 5 mg, spir. fort. 0,1 ml, color et aroma q.s., aqua purif. ad 1 ml. Fargestoff: Sukkerkulør (E 150). Plommesmak.

T
TABLETTER 10 mg: Hver tablett inneh.: Alimemazin. tartr. 10 mg, lactos. Filmdrasjert. Fargestoff: Indigotin (E 132), titandioksid (E 171).


Indikasjoner: Forbigående og kortvarige søvnvansker. Søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere. Sammen med adferdsterapeutiske tiltak ved søvnforstyrrelser hos barn. Pruritus ved forskjellige dermatologiske lidelser. Premedikasjon til barn.


Dosering: Søvnforstyrrelser: Voksne: 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid. Barn: 2-14 år: Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid. Søvnforstyrrelser og uro hos alkoholikere og narkomane: 4-8 tabletter eller 8-16 ml mikstur (40-80 mg) ½-1 time før sengetid. Kløe og allergiske lidelser: Voksne: 1 tablett eller 2 ml mikstur (10 mg) 3-4 ganger daglig. Doser på inntil 100 mg/dag har vært anvendt i intraktable tilfeller. Barn: 2-14 år: 0,5-1,25 ml mikstur (2,5-6,25 mg) 3-4 ganger daglig. Største dose fortrinnsvis om kvelden. Premedikasjon: Barn: 2-7 år: 2-3 mg/kg 1-2 timer før operasjonen. Dosering til barn må ikke overskride 3 mg/kg.


Kontraindikasjoner: Komatøse tilstander og alvorlige intoksikasjoner. Leverskader. Leukopeni, selv tidlig agranulocytose. Myasthenia gravis.


Forsiktighetsregler: Forsiktighet må utvises ved lever- og nyreskader, spastisitet, epilepsi og kramper. Kan forårsake døsighet om morgenen etter bruk som sovemiddel. Forsiktighet må derfor utvises ved forskrivning til sjåfører og folk som betjener maskiner. Midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis.


Interaksjoner: Potenserer virkning av barbiturater og alkohol, og kan gi interaksjoner med antihypertensiva betanidin/guanetidin/ganglieblokkere, litium, levodopa og piperazin. (I: R06A B/AD sederende antihistaminer)


Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Farmakologiske effekter (dopaminantagonistiske) på mennesker indikerer at fentiazinderivater (alimemazin) brukt sent i graviditeten kan gi neurologiske forstyrrelser hos barnet. Dyrestudier viser ikke teratogen effekt. Forstyrrelser i læring og motorikk er observert hos avkommet etter bruk av dopaminantagonister til drektige dyr. Preparatet bør ikke brukes i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Går over i liten grad. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved bruk av terapeutiske doser.


Bivirkninger: De fleste bivirkninger er doseavhengige. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Munntørrhet, dyspeptiske symptomer. Øvrige: Døsighet, lett hodepine, lett svimmelhet, nesetetthet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Obstipasjon. Syn: Akkommodasjonsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Sjeldne (<1/1000): Blod: Agranulocytose, leukopeni. Lever: Ikterus. Neurologiske: Tardiv dyskinesi, parkinsonisme, akatisi, akutt dystoni. Sirkulatoriske: Blodtrykksfall, takykardi. Syn: Linse- og corneauklarhet. Øvrige: Malignt neuroleptikasyndrom. Munntørrhet kan ved langtidsbehandling gi tann- og munnslimhinneskader. Det er rapportert at fentaziner kan senke krampeterskelen hos predisponerte individer. Åndedrettsforstyrrelser er rapportert hos spedbarn behandlet med fentiaziner. Alvorlige tilfeller av ekstrapyramidale bivirkninger behandles med et antiparkinson-middel.


Overdosering/Forgiftning: Ved inntak av store doser er behandlingen symptomatisk. Noradrenalin kan gis, adrenalin er kontraindisert. Ikke dialyserbart. (F: Antihistaminer, alimemazin)


Egenskaper: Klassifisering: Fentiazinderivat med histaminantagonistisk og uttalt sedativ-hypnotisk virkning samt antikolinerg effekt. Effektivt antiallergikum med kløestillende virkning. Den histaminantagonistiske virkningen er mer uttalt enn for prometazin. Absorpsjon: God absorpsjon fra gastrointestinaltractus. Maks. plasmakonsentrasjon på 2,5 ng/ml oppnås innen 3,5 timer for mikstur og 1 ng/ml oppnås innen 4,5 timer for tabletter. Proteinbinding: 90%. Halveringstid: Ca. 5 timer. Metabolisme: Mesteparten metaboliseres. Utskillelse: Hovedsakelig i urin, lite i fæces.


Pakninger og priser: Mikstur: 150 ml kr 51,50, Tabletter: Enpac: 25 stk. kr 56,00, 100 stk. kr 61,20.


T: 31g).
Refusjon: Før et eksem anses å være langvarig i denne sammenheng, må den samlede varighet ha overskredet tre måneder.
__________________
 
har ikke fått det,fikk sovemedisin før jeg ble gravid,men uansett hvor store vansker jeg har for å sove nå tørr jeg ikke spise noen form for medisiner...
 
eg fekk dei pga kløe..men eg akta ikkje å eta av dei....men synst det er sjukt gjort av ein lege å skriva dei ut...greit at det hadde våre fint før meg å sleppa å sitta oppe alle daga å alle netter å klø meg til blods men vil no heller det en å ta sjangsen på at bebiane mine ska bli hjerneskada eller noko....
 
jeg ville ha ringt f.eks legevakta for å høre med en annen lege f.eks for å høre hva han sier! jeg ville nok ikke ha tatt de, men... er jo rart han skriver de ut, en lege burde da vite bedre?? [8D]
 
Jeg ville ikke spist dem.[:@]
 
Back
Topp