Valgfri glukosebelastning :D

Mammaheks

Forelsket i forumet
Jeg fikk streng beskjed om å ta hba1c sist jeg var hos jordmor i Januar. Jeg gjorde det, og hun sa hun skulle ringe hvis det ble noe utslag.

På time hos sykehuset hvor de skulle ta UL for planlegging av keisersnitt tok legen én kikk på meg og spurte hvorfor jeg ikke hadde tatt glukosebelastning. Svarte da at jeg hadde tatt hba1c som var fin. Denne legen målte baby og sa hun var litt liten, skal på vekstkontroll 2. uka i mars.

Allikevel, hos jordmor i dag hadde legen skrevet i epikrisen at jeg SKAL ta glukosebelastning. Selv om jeg har liten baby, lavt blodtrykk og fin hba1c er jeg tydeligvis slikt et massivt fettberg (jeg veier nå 80 kilo) at denne legen mente at jeg må ta denne testen. Åh, ja, også fordi jeg har én besteforelder av afrikansk opprinnelse. Jeg så tydeligvis veldig svart ut for denne legen.

Jordmor mente at jeg faller utenfor de pasientene som hun anbefaler å ta testen, så det fikk være opp til meg. Jeg liker egentlig ikke dette. Enten så er jeg i risikosonen, og MÅ ta den, eller så er jeg det ikke og skal ikke ta den. Jeg sa til jordmor at jeg ikke hadde lyst, jeg har bekerev med følgesykdommer, og har en overveldende fatigue, og sliter mye med hodepine som varer i mange dager og kvalme. Har ikke lyst til å gjøre noe for å gjøre noe av dette verre.
Det skjønte hun, igjen opp til meg. Hvorfor sskulle jeg bare velge dette for moroskyld? Ach, blir irritert. Hadde dere tatt det?

Ja, det hadde jeg. Er en grunn til at man har valgt de kriteriene for å ta den, og om man oppfyller en av de så er jo det anbefalt. Hbac1 er ikke dignostisk godt nok, da hadde man jo heller valgt å anbefale at gravide med risiko tok det.
Babyer kan også være små om man har svangerskapsdiabetes. Har man feks en viss grad av morkakesvikt samtidig med diabetesen, så kan barnet likevel bli lite.

Eg har hatt to fine Hba1c målingar, men har svangerskapsdiabetes på tross av det. Har heller ingen i familien med diabetes, kun ein onkel med type 1. Er ikkje spesielt overvektig heller... Så eg vil anbefale deg å ta testen [emoji4]
Forstår godt at du ikkje er kjempegira, men det går sikkert ann å tilrettelegge litt? Eg fekk ta testen på lokalsjukehuset, slik at eg satt godt i dei 2t ein må vente på å ta blodprøve nr 2 [emoji4]

Alle som er over fylte 25 år må jo ta denne glukosebelastningen. Uansett. Men det gjelder vel kanskje bare for førstegangsfødende. Vet ikke om du er det [emoji85]

Jeg hadde tatt den.
Det ER jo ikke for moroskyld som du skriver.
Det er ihvertfall ikke noe moro med uoppdaget svangersskapsdiabetes..

Jeg hadde tatt den. Ingen tvil. Jeg har også kun bra Hba1c målinger, men har svangerskapsdiabetes.

Synes det er rart at helsepersonell rådgir gravide og ikke følge retningslinjene som er satt.. Da det er grunner for at disse er kommet, og at glukoseblastning er den beste måten å diagnostisere dette.

Absolutt!

Hadde aldri nektet å ta en test kun av prinsipp, dersom det potensielt kunne gå utover babyen min dersom jeg lot være.

Jeg har tatt testen to ganger, det er litt kjedelig og litt kvalmende å drikke guffa. Men virkelig ikke noe stress.

Med de nye retningslinjene så er det over 70% av de gravide som må ta testen. Og med tanke på hvor mange her inne som har fått påvist svangerskapsdiabetes uten noen som helst symptomer, så hadde jeg nærmest insistert på å få ta den om jeg ikke hadde fått beskjed av legen.

Jeg har tatt den, og det er fordi jeg er førstegangs over 27 år. Oppfyller ingen andre kriterier. Ikke det at jeg hadde sååå veldig lyst til å ta den, men synes det var greit å det gjort, for å være på den sikre siden. Svangerskapsdiabetes kan man få selv om man er utenfor risikogruppen. Testen gikk helt fint:)

Vel.. det er jo ikke for morroskyld.. har tatt den, alt fint, hadde gjort det igjen om jeg fikk beskjed om det. Vil ikke risikere noe når det kommer til barna mine. Du kommer til å klare det fint. Jeg så film på mobilen når jeg ventet.

Ser at flere skriver at man "må" ta testen om man oppfyller ett av kriteriene. Det er ingen som MÅ ta glukosebelastningstest, men det anbefales til de i risikogruppene.

Ifht spørsmålet ditt; jeg hadde ikke nølt med å ta glukosebelastningstesten. Det er til babyens beste.
Visst du er i tvil, så anbefaler jeg deg å lese mer om emnet på helsedirektoratet og folkehelseinstituttet sine nettsider - ikke forholde deg til hva som skrives i forum.

Kan anbefale deg å se denne videoen her, som er en veileder for helsepersonell. Den ligger på Facebook-siden til Helsedirektoratet.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1669199919823136&id=116246088451868

IMG_0213.jpg

Jeg er ikke i risiko gruppen annet enn at jeg er førstegangsfødende over 25 år. Både lege og jordmor har sagt jeg skal ta denne testen. Jeg hadde ikke noe valg om å velge det bort. Tok denne testen i dag, var ikke noe stress. Fikk et eget rom jeg kunne slappe av på [emoji4]

Jeg hadde tatt den.

Skjønner godt at du ikke har lyst, for man leser jo bare skrekkhistorier om hvor jævlig det er - men jeg har tatt den (32 år og førstegangsfødende var mitt kriterie), og det var ikke i nærheten av å være så gæli som folk skal ha det til. Det smaker ikke så godt, men det er snakk om ca 2 dl som skal drikkes på 5 minutter. Det overlever man. Deretter må du sitte stille i to timer - det er litt kjedelig, men jeg anbefaler å forberede seg godt ved å laste ned litt spill på mobilen, ei lydbok eller noen podcaster og kanskje ta med seg et strikketøy om du liker sånt. Også hadde jeg med meg det største skjerfet jeg eier sånn at jeg kunne bruke det som ekstra støtte i ryggen når jeg begynte å bli sliten i sittemusklene ;-)

Jeg ville tatt den hvis jeg hadde BMI over 25 før jeg ble gravid. Det er det som (kanskje?) Er tilfellet for deg, eller?

Sniker.

Ja, jeg hadde tatt den. Det hadde jeg gjort uansett. Det er ikke bra å gå med uoppdaget svangerskapsdiabetes. Det er snakk om et par timer av livet ditt, det klarer man. Jeg har tatt den og det gikk helt fint. Jeg synes det hauses veldig opp, det er ikke så ille. Og om man synes det er det er ille, så er det uansett bedre å være på den sikre siden og ikke risikere noe.

Har bmi over 25, er førstegangsfødende (men er 24 så er vel litt gråsone akkurat der), har førstegradsslektninger med diabetes (både søsken og mor) osv., men var ikke i nærheten av å ha noe utslag på testen engang. Tidligere, regelmessig sjekking av blodsukkeret har også vist at jeg har et lavt og fint langtidsblodsukker. Sliter også med revmatisme, migrener og svangerskapet har absolutt ikke vært et lett et: med det sagt, jeg er ufattelig glad for at jeg tok testen. Første gangen gikk det ikke bra, ble sengeliggende selv om testen var mislykka og alt kom opp igjen, andre gangen gikk fint. Det er godt å vite at blodsukkernivået ligger på et stabilt nivå, og at lille ikke er påvirket av noe negativt jeg selv har valgt vekk og sjekke.

Kanskje du selv ikke føler du ligger i faresonen og at det er mye ståhei for ingenting, men all form for trygghet i svangerskapet er jo godt? :) Det er verdt det:cat: Spør også om et rom og ligge på, testen tas gjerne på morgenen så du slipper å faste for lenge, og da kan det være godt med en privat plass å slappe av på :)

Jeg har tatt den denne graviditeten og sist pga bmi. Har ei venninne som er tynn og kjempe sunn, men hun fikk svangerskapsdiabetes. Så tenker at alle kan få det. Dessuten er det 7 av 10 gravide som må ta den så du er ikke blant et mindretall. Jeg tok testen selv om den ikke slo ut sist graviditet. Har slitt med ekstrem kvalme denne gangen og gudde meg. Men som de over sier det går bedre enn man tror. Fikk drikke vann frem til kl 4/5 på natten før. Hadde faktisk på alarm og drakk en del vann siden jeg sliter med hodeverk hvis jeg ikke passer på å drikke nok. Gikk veldig greit altså. Nå tilsetter de noe syrlig også for de som tåler det, så det skal være lettere å få ned. Bedre å ta denne enn å angre etterpå! Lykke til

Jeg hadde tatt den også! Har selv ikke diabetes i familien, normal bmi, og ikke noe unormalt kosthold og er i bevegelse daglig, men fikk påvist svangerskapsdiabetes. Men jeg er førstegangs og over 25 år. Etter jeg gikk over til dia-vennlig kost har jeg faktisk ikke hatt hodepine en eneste gang, så for meg har det blitt mye bedre. Slet med hodepine flere ganger i uken i svangerskapet. Jeg er glad det ble oppdaget slik at lillemann får det godt inni magen og unngår blodsukkerfall etter fødsel. Selv synes jeg ikke glukosebelastningstesten var så ille :) dette går fint!

Å drikke det søte var da ikke noe problem! Jeg fikk beskjed om å drikke det så fort som mulig, så da ble det vel en 5-6 svelg, også var det over.. Var bare urolig søtt - aldri smakt noe så søtt før noen gang :P også var det i grunn deilig å få litt energi etter å ha fastet ;) jeg ble litt kvalm etter ca 20 minutter, og det varte i grunn ut dagen, men jeg reagerer alltid med kvalme etter måltider dersom jeg starter dagen med noe søtt da.. det var ingen grunn til å mistenke at jeg hadde diabetes heller, annet enn at jeg er over 25 år og førstegangsfødende da.. målingene lå langt under grensa, og nå er jeg bare superfornøyd med at jeg har gjort det og at alt er bra! :)

Dersom man får svangerskapsdiabetes kan det både påvirke bebis, og det øker risikoen for å få diabetes senere i livet, så det her er absolutt noe man bør ta på alvor :) og det er virkelig ikke så ille som mange skal ha det til! Fordelen med å ha hørt så mye negativt på forhånd er jo at man blir positivt overrasket ;) det ble i alle fall jeg :)

Jeg hadde tatt det for babyen sin skyld [emoji4] Jeg tok den for et par uker siden. Det var ikke så gale å drikke det greiene. Og de 2 timene gikk fort. Jeg hadde med nettbrett og headset, delte Internett fra mobilen og så på Netflix [emoji4]

Back
Topp