Valgets kvaler

~Tintus~

Gift med forumet
Er mange år til lillesnuppa skal konfirmeres og i den forbindelse få bunad. Men nå er saken den at mamma vil gjerne være den som broderer bunaden hennes. Hun har brodert både min og søsteren min sine. Men hun tviler på at synet hennes er godt nok om 10 år til at hun klarer å gjøre en så stor jobb. Så da er planen at hun rett og slett skal begynne å brodere den om ikke så lenge. :)

Problemet er at sunnmørsbunaden er å få i svart og mørkeblå. De aller fleste har den i svart, men både søsteren min og jeg har den i blå. Og jeg aner jo ikke hva datteren min vil ha... Så jeg må ta valget for henne. Og det er kjempevanskelig. Jeg har mest lyst at hun skal ha samme farge som min, men er det er jo mulig at hun vil ha det som de fleste andre har, altså i svart.

Hva hadde dere gjort?

Mørkeblå Svart

Hmm.. jeg tror faktisk jeg hadde ventet jeg da og heller brodert den selv. Er jo en ting hun skal bruke resten av livet og da er det veldig dumt å ende opp med en farge man virkelig ikke vil ha.. er heller ikke alle som vil ha bunad.

men det er sånn jeg tenker da :)

Brodere den selv er ikke aktuelt. Og bunad er noe hun kommer til å få uansett.

Ja, det er en risiko å ta et slikt valg, men samtidig så har jeg så innmari lyst til at mamma skal lage hennes også...

Kjempevanskelig valg å ta på en annens vegne... Men skjønner hvorfor du ønsker å gjøre det. Slik du har forklart det, så tror jeg nok jeg hadde gått for blå, siden det synes å være litt "tradisjon" for den fargen hos dere. På den annen side er kanskje svart mer safe å kjøre siden det er vanligst. Er uansett vondt hvilken finger man skjærer seg i :/
Men du må jo bare gå for det du selv føler blir mest riktig, så får du håpe på full klaff, og om det skulle bli helt feil, får du den nok solgt...

Jeg har svart. Men siden du har blå så vil hun jo vokse opp med å se blå, og derfor sikkert ønske seg blå :-)
Bunaden jeg har er forøvrig brodert av en åttiåring, minst.

Ta blå du hvis du ønsker det :-)

Jenten din skal ha bunaden hele livet ja, men man kan ikke stole på sine egen "fargesmak" som 15 åring heller :-P

Jeg tror neppe hun kommer til å være bitter fordi du valgte farge for henne...

Eg hadde fulgt tradisjonen og tatt blå.

Er jo ikkje alltid bunad er en slager i tenåra uansett, så når ho virkelig begynner å sette pris på den (vist ho ikkje gjer det med en gang) og blir litt eldre, så ville ho nok valgt blå sjøl... Trur eg!

Som et alternativ kan hun kanskje brodere den i den størrelsen hun er i i dag.Er mange som har barnebunad man kan sy ut i str 2-10 år,også kan datteren din heller selv velge i konfirmasjonsalder :) Da har hun barnebunad hun en gang kan gi til sin datter og en hun har selv når hun er voksen i den fargen hun ønsker.

Jeg ville tatt blå.. siden dere har blå.. Er litt samme i min familie, og jeg er veldig glad for at jeg fikk samme farge som søster, mor og bestemor.. jeg fikk den til konfen da, men fikk aldri noe valg, noe jeg heller ikke synes var nødvendig for jeg skulle jo seff ha samme som de. :)

Qualitas skrev:
Hmm.. jeg tror faktisk jeg hadde ventet jeg da og heller brodert den selv. Er jo en ting hun skal bruke resten av livet og da er det veldig dumt å ende opp med en farge man virkelig ikke vil ha.. er heller ikke alle som vil ha bunad.

men det er sånn jeg tenker da :)

Einig me du! emoticon

lunia skrev:
Som et alternativ kan hun kanskje brodere den i den størrelsen hun er i i dag.Er mange som har barnebunad man kan sy ut i str 2-10 år,også kan datteren din heller selv velge i konfirmasjonsalder :) Da har hun barnebunad hun en gang kan gi til sin datter og en hun har selv når hun er voksen i den fargen hun ønsker.

Barnebunader finnes det to av i familien allerede :) Mamma broderte til søsteren min og meg i sin tid. :)

Etter samtale med min søster i dag, så blir jeg mer og mer sikker på at jeg kommer til å velge blå bunad til henne. :) 

Hadde valgt blå siden det er tradisjon i deres familie =D

Datteren din kommer nok mtil å bli kjempe stolt nrå det er en tradisjon med blå og i tillegg bestemoren som har brodert den! =)

Back
Topp