Valget

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg har tatt en test for å finne ut hvilket parti jeg bør velge, testen var for lokalsamfunnet. Ifølge testen bør jeg velge KRF, men jeg er så uenig med dem når det kommer til tidlig ultralyd. Det er en viktig sak for meg. Er det domt å velge et annet parti bare pga det, når familiepolitikken er så god?
Jeg ser at MDG har mye nyttig å komme med. Jeg bor i en Rød kommune. Vil det være lurt å stemme grønt? Har de en reell sjanse til å gjøre en forskjell? Jeg finner ikke ut hvor de står i forhold til tidlig ultralyd, men jeg ser at de er imot innskrenking av abortloven. Godt mulig de er litt motsatt av KRF når det kommer til svangerskap og rettigheter.

Hva er viktig for deg når du stemmer?

Stemmer alltid etter "hjertet", altså det partiet jeg identifiserer meg mest med. Samme parti hver gang, foreløbig. :) Stikkordet er solidaritet.

Jeg velger ut fra ett knippe saker som er viktigst for meg. Tror de færreste finner ett parti de er HELT enige med:)

Jeg stemmer forskjellig ved kommunalt og stortingsvalg.

Ved kommunevalg så stemmer man utifra partiprogrammet i din kommune, de lokalsakene de jobber for.

Jeg har forskjellige hjertesaker på lokalt og nasjonalt plan.

MEN, d er en ting som gjelder no matter what for meg, og d er Nei til EU. Kan derfor ikke stemme på Høyre uansett hvor mye annet som passer meg eller ikke.

Jeg stemmer forskjellig ved kommunalt og stortingsvalg.

Ved kommunevalg så stemmer man utifra partiprogrammet i din kommune, de lokalsakene de jobber for.

Jeg har forskjellige hjertesaker på lokalt og nasjonalt plan.

MEN, d er en ting som gjelder no matter what for meg, og d er Nei til EU. Kan derfor ikke stemme på Høyre uansett hvor mye annet som passer meg eller ikke.

Hvor finner man ut hva partiene jobber for lokalt?

Hvor finner man ut hva partiene jobber for lokalt?

De skal ha egne pamfletter og sånn som de deler ut, i tillegg kan du se på referat fra kommunestyret og se hva de forskjellige partiene står for der. Viktig når de står på stand at dere får pamflettene fra de, og at dere spør de hva de jobber for i deres kommune.

Det som er viktig for meg når jeg skal velge er utdanningspolitikk og helsepolitikk :-) jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i politikken i år, men er ganske sikker på hvilket parti jeg ønsker å stemme på.

Vi flyttet til kommunen vi bor i i vinter, og kommer neppe til å bo her mer enn et par år, så jeg kjenner at kommunevalget betyr ganske lite for meg i år. Tviler på at jeg kommer til å finne ork eller tid til å sette meg inn i hva de har som målsetting, når jeg i allikevel skal flytte herifra innen relativt kort tid.
Jeg gleder meg til å kjøpe hus da, så slike ting faktisk vil få en betydning for meg. Å føle tilhørighet i en kommune må være fint.

jeg stemmer mot det partiet jeg er enig med. jeg er IKKE fornøyd og enig med de blå som styrer er nå =( kutt kutt og ekstra kutt, bompenger osv.

Ifølge testen bør jeg velge KRF, men jeg er så uenig med dem når det kommer til tidlig ultralyd. Det er en viktig sak for meg. Er det domt å velge et annet parti bare pga det, når familiepolitikken er så god?

Jeg tenker at tidlig ultralyd ikke er en sak for kommunestyret/bystyret, og derfor mindre viktig i dette valget. I år undersøker jeg heller hvor partiene står I forhold til lokal barnehagebygging, skolenedleggelser og kulturtilbud. Min stemme lander ikke hos KRF, men for deg og i din kommune kan det være riktig å la ul-spørsmålet ligge i år.

Ved forrige stortingsvalg var forresten MDG for tidlig ul for utsatte grupper og på medisinsk indikasjon, men ikke som allment tilbud. Jeg tror ikke de har endrer syn i år.

Skal du stemme ved kirkevalget også? Der kan det være lurt å tenke på tidlig ul når du plukker kandidater. For eksempel kan abort-standpunktet til de som velges inn I bispedømmerådet påvirke KRFs syn på tidlig ul i neste partiprogram. Kontantstøtte, likekjønnet ekteskap m.m. er også tema.

Jeg tenker at tidlig ultralyd ikke er en sak for kommunestyret/bystyret, og derfor mindre viktig i dette valget. I år undersøker jeg heller hvor partiene står I forhold til lokal barnehagebygging, skolenedleggelser og kulturtilbud. Min stemme lander ikke hos KRF, men for deg og i din kommune kan det være riktig å la ul-spørsmålet ligge i år.

Ved forrige stortingsvalg var forresten MDG for tidlig ul for utsatte grupper og på medisinsk indikasjon, men ikke som allment tilbud. Jeg tror ikke de har endrer syn i år.

Skal du stemme ved kirkevalget også? Der kan det være lurt å tenke på tidlig ul når du plukker kandidater. For eksempel kan abort-standpunktet til de som velges inn I bispedømmerådet påvirke KRFs syn på tidlig ul i neste partiprogram. Kontantstøtte, likekjønnet ekteskap m.m. er også tema.
Det var et veldig godt innlegg, nå har jeg fått masse å tenke på. Jeg har ikke egentlig tenkt å stemme ved kirkevalget, men jeg hørte noe om at det kan være lurt for de homofiles rettigheter i kirken, så det må opp til vurdering. Tusen takk for god informasjon :-)

Tidlig ul bestemmes nasjonalt, ikke lokalt, så den hadde jeg latt ligge nå, og fokusert på til stortingsvalget.

Jeg må finne ut hvor jeg kan lese om kandidatene til kirkevalget, for det er viktig for meg. Jeg kjenner ingen av dem, men jeg er for en åpen, inkluderende kirke, ikke en konservativ en for de utvalgte, og da et det viktig at jeg stemmer
De som er opptatt av det andre, de er aktive i miljøet, de stemmer. Så da må vi andre også gjøre det!!!

Tidlig ul bestemmes nasjonalt, ikke lokalt, så den hadde jeg latt ligge nå, og fokusert på til stortingsvalget.

Jeg må finne ut hvor jeg kan lese om kandidatene til kirkevalget, for det er viktig for meg. Jeg kjenner ingen av dem, men jeg er for en åpen, inkluderende kirke, ikke en konservativ en for de utvalgte, og da et det viktig at jeg stemmer
De som er opptatt av det andre, de er aktive i miljøet, de stemmer. Så da må vi andre også gjøre det!!!
Godt sagt!

Stemmer på det partiet jeg er mest enig med. Er mange saker som opptar meg, blant annet eldreomsorg, skolepolitikk og miljø.

Jeg finner info om dem som stiller til bispedømmerådet eller hva det heter, men til menighetsr¨det står det nada utover navn, andresse og alder og utdanning, ikke noe om standpunkter i det hele tatt

Kirkevalget opptar meg på mange måter mer enn det andre, akkurat nå.

Til stortingsvalg stemmer jeg de jeg er mest enig med i de store sakene som avgjøres sentralt, og til kommunebvalg de som jeg er mest enig i i saker som avgjøres lokalt, ofte sammenfaller sånsett disse da, men ikke alltid. Men jeg har en jobb å gjøre med å finne ut av dette i år, det er et par lokale saker som opptat meg en god del, samt altså åpenbart dette her med kirkevalget også.

Stemmer med både hjerte og hode, og lander på det samme hver gang.

Her i kommunen foregår det mye rart, så gleder meg til valget. Tror det blir endring.

På bygdene går det mye mer på person enn verdier som partiet har nasjonalt. Hvem kan gjøre en bra jobb som passer dine interesser? Abort og ultralydundersøkelse blir ikke diskutert i lokalpolitikken, såvidt jeg har fått med meg. Nedlegging av skoler, prioritering av veipenger, kutt i helsesektor osv ;)

Back
Topp