Valg av sæddonor

Aleneomdrømmen

Flørter med forumet
Assistert-jentene
Valgte du å selv velge ut noen profiler på Cryos eller valgte du basisprofil?
Er du fornøyd med valget eller kunne du ønske du valgte annerledes?
Akkurat nå tenker jeg å velge basisprofil. Det er jo litt penger å spare på det, og jeg får uansett komme med ønsker ang fysiske karakteristika.

Hei! Vi valgte utvidet profil og satte opp ønskeliste på seks donorer for å sikre at de valgte en fra lista. For oss var mye av det som var viktig andre ting enn det fysiske, og det får man jo ikke så mye info om i basisprofilen. Vi syntes det var veldig fint å kunne lese hvordan donor selv hadde svart på mer åpne spørsmål, og kunne da få mer en «magefølelse» på om det føltes som en god match for oss. Hvis det var mest det fysiske som var viktig hadde vi nok ikke gått for utvidet profil, som du sier er det jo en del dyrere. Vi har vært fornøyde med valget så langt, men nå er jeg bare i uke 14 foreløpig da. Regner med at det vil føles mindre viktig når barnet er her og uansett først og fremst er seg selv :love017

Hei! Vi valgte utvidet profil og satte opp ønskeliste på seks donorer for å sikre at de valgte en fra lista. For oss var mye av det som var viktig andre ting enn det fysiske, og det får man jo ikke så mye info om i basisprofilen. Vi syntes det var veldig fint å kunne lese hvordan donor selv hadde svart på mer åpne spørsmål, og kunne da få mer en «magefølelse» på om det føltes som en god match for oss. Hvis det var mest det fysiske som var viktig hadde vi nok ikke gått for utvidet profil, som du sier er det jo en del dyrere. Vi har vært fornøyde med valget så langt, men nå er jeg bare i uke 14 foreløpig da. Regner med at det vil føles mindre viktig når barnet er her og uansett først og fremst er seg selv :love017
Gratulerer! Som du skriver så er vil jo barnet først og fremst være seg selv❤️
Endte opp med å velge basisprofil og fikk lagt inn ønsker om høyde, hårfarge, vekt og øyenfarge. Nå venter jeg bare på mensen slik at jeg kan få startet behandlingen

Gratulerer! Som du skriver så er vil jo barnet først og fremst være seg selv❤️
Endte opp med å velge basisprofil og fikk lagt inn ønsker om høyde, hårfarge, vekt og øyenfarge. Nå venter jeg bare på mensen slik at jeg kan få startet behandlingen
Det blir helt sikkert veldig bra! Masse lykke til :Heartred

Valgte du å selv velge ut noen profiler på Cryos eller valgte du basisprofil?
Er du fornøyd med valget eller kunne du ønske du valgte annerledes?
Akkurat nå tenker jeg å velge basisprofil. Det er jo litt penger å spare på det, og jeg får uansett komme med ønsker ang fysiske karakteristika.
Er ikke lengre i prosessen enn forsøk enda. Men valgt basisprofil. Syntes det er et vanskelig valg og konkluderte til slutt med at jeg ville bli fornøyd uansett, og så lenge man ikke bestemte selv donoren, så spilte det ikke så stor rolle. De må ikke velge en av de donorene du har ønsket heller.
Masse lykke til❤️

Jeg fikk donor fra European sperm bank. Synes profilene der hadde ganske mye informasjon helt gratis. Jeg har egentlig to forsøk igjen offentlig, men synes dette med donor offentlig er litt vanskelig siden jeg ikke får vite noe som helst. Samtidig som jeg tenker jeg er heldig som kan få hjelp der tross alder. Er det noe dere har eller ville vurdert?

Jeg fikk donor fra European sperm bank. Synes profilene der hadde ganske mye informasjon helt gratis. Jeg har egentlig to forsøk igjen offentlig, men synes dette med donor offentlig er litt vanskelig siden jeg ikke får vite noe som helst. Samtidig som jeg tenker jeg er heldig som kan få hjelp der tross alder. Er det noe dere har eller ville vurdert?
Jeg hadde gjort det offentlig hvis de hadde gitt meg tilbud. Ivf privat er dyrt, spesielt hvis du i tillegg er eldre eller har lav amh. Da ville jeg brukt sjansene i det offentlige først, for så å gått privat hvis det ikke lyktes.
Jeg valgte basisprofil, og siden klinikken ikke fant en match i sin sædbank så brukte de Cryos. Har en sterk mistanke om hvilken donor de valgte der siden hun som skulle bestille måtte ringe meg for å avklare litt rundt mine ønsker, og om det var greit med dobbelt nasjonalitet. Basert på det hun sa ang nasjonalitet til donor og mine ønsker er det kun en som er match. Men føler helt ærlig at jeg ikke har behovet for å vite hvem donor er. Barnet vil uansett få vite det hvis hen ønsker det.

Nå ble jeg nysgjerrig, er dette snakk om i Norge eller i utlandet? Jeg gikk til en privat klinikk her i Norge, og der fikk jeg beskjed om at det kun var mulig å ønske seg etnisitet, hårfarge, øyenfarge og høyde på donor, og dett var dett, så tok klinikken seg av resten :bookworm:

Nå ble jeg nysgjerrig, er dette snakk om i Norge eller i utlandet? Jeg gikk til en privat klinikk her i Norge, og der fikk jeg beskjed om at det kun var mulig å ønske seg etnisitet, hårfarge, øyenfarge og høyde på donor, og dett var dett, så tok klinikken seg av resten :bookworm:
Jeg snakker om i Norge. På de tre klinikkene jeg vurderte å bruke kunne du i alle velge mellom billigste alternativet som er å oppgi ønskene du skriver eller betale mer for å kunne selv velge ut tre donorer på f.eks. cryos.
Hvilken klinikk var det du var på?

Vær obs på at donorene til Cryos og ESB kan bli brukt over hele verden, og at om grensen er nådd i et land selges stråene likevel til andre land så lenge det finnes på lager. Både til klinikker og privatpersoner.

Mitt barn med donor har donorsøsken i 25 familier i Danmark, 28 familier i Nederland der de har overskredet grensen på 25, 6 i Norge og 6 i Sverige. Alle disse familiene har minst et barn, ofte to. Resten av Europa har vi ikke oversikt over.
Hvis å ha et ukjent antall halvsøsken der ute i verden, føles ubehagelig å tenke på, ville jeg spurt nærmere om det.
For lokale norske donorer via det offentlige er det forhåpentligvis lave antall siden grensen i Norge er 6 familier.

Det var ikke noe jeg ble opplyst om i den gang jeg dro til Danmark, men den gang fikk ikke single behandling her i Norge.

Takk for svar! Da tror jeg at jeg fikk dårlig info rett og slett, for jeg satt med inntrykket at det ikke var lovlig i Norge å være mer involvert enn de fire kriteriene :blackeye: Det er definitivt noen større etiske dilemmaer ved bruk av donor på denne måten ja...

Jeg snakker om i Norge. På de tre klinikkene jeg vurderte å bruke kunne du i alle velge mellom billigste alternativet som er å oppgi ønskene du skriver eller betale mer for å kunne selv velge ut tre donorer på f.eks. cryos.
Hvilken klinikk var det du var på?
Glemte å svare på hvilken klinikk - var hos Klinikk Hausken i Oslo

Takk for svar! Da tror jeg at jeg fikk dårlig info rett og slett, for jeg satt med inntrykket at det ikke var lovlig i Norge å være mer involvert enn de fire kriteriene :blackeye: Det er definitivt noen større etiske dilemmaer ved bruk av donor på denne måten ja...
Det er ikke lov i Norge at klinikken forteller deg hvilken donor som blir brukt.
Jeg vet at Medicus først ser etter match i sædbanken her i Norge, og finner de da ikke en som passer kriteriene dine så vil de se i andre sædbanker.
Det er litt å tenke på før man bestemmer seg for å bruke donor.

Back
Topp