Valg av hunderase

Hildus

Glad i forumet
Vi vurderer sterkt å få oss hund. Men vi sliter litt med å velge rase. Vi hadde så og si bestemt oss for en Japansk spisshund.
Nå har vi begynt å se litt på Bichon frise også, pga de visstnok røyter lite og skal være ganske allergivennlige (med tanke på folk i nær familie som er allergiske). Vi er nå veldig usikre på hvilken rase vi skal velge.
Har forresten også vært borti tanken på cavalier.

Noen som har erfaring med disse rasene? Hva anbefaler dere i såfall?

Vi har to små barn på 2,5 og 4,5 år og er ute etter en herlig familiehund. Vi vil ikke ha noe stor hund. 

Råd og innspill mottas med takk! :)

Jeg har en Cavalier og en Dverg Puddel. Puddelen er røytefri :D Cavalieren er en nydelig rase, men er desverre mye sykdom på de.. :(

Jeg hadde en japansk spisshund i 10 år Måtte desverre ta livet av han i fjor;(

En KNALLFIN familiehund!! Datteren min var såå glad i han! Hun gråter den dag i dag.. savner han sååååå!

En rase jeg virkelig kan anbefale Ja, det er mye pels.. men en veldig lettstelt pels! Og pelsen stikker ikke inn i klær, sofa osv.. det legger seg på utsiden.. og veldig lett å fjerne!

Jeg har nå fått meg en ny valp.. og valget denne gangen falt på Bishon Havanaise;) Jeg synes de er mye finere enn Friseen.. Samt litt fler fargevalg;) Og holder man den ganske kortklipt, så er dette en meget fin rase;) Jeg personlig synes ikke den rasen er så fin når den er langhåret! Den røyter ikke, og er en utmerket familiehund;) Han går så bra overens med jenta mi! Hun elsker han

gå på canis.no (tror jeg) og ta den testen om valg av rase... Det gjorde vi, og da kom opp den rasen vi hadde lest mye om, og endte på å velge oss..

Staffordshire bull terrier... *love*

Må signere de som anbefalte rasekalkulatoren til canis.no..
Og så er det minst like viktig å finne en god oppdretter å handle hos, bruk gjerne tid på å finne "den rette" slik at dere kan bli sikker på rasevalget, og få god oppfølging i ettertid! .)

Den testen på canis har jeg tatt, og den var nyttig den. Men kjekt å høre personlige erfaringer også :)
Når det gjelder klipping av pels, er det noe man kan gjøre selv uten så mye erfaring? Hvor ofte må de klippes, f.eks Bichon Havanais?

Syns det er så vanskelig å velge.

har bichon havanaise. den røyter ikke men krever en god del pelsstell hvis man ikke skal ha den kortklipt. jeg klipper min da halve skogen sitter fast i pelsen etter en tur. en utmerket familiehund hvis en er hjemmeværende med hunden eller kun jobber deltid. mange oppdrettere selger ikke til folk som jobber fulltid eller.

Hildus skrev:
Den testen på canis har jeg tatt, og den var nyttig den. Men kjekt å høre personlige erfaringer også :)
Når det gjelder klipping av pels, er det noe man kan gjøre selv uten så mye erfaring? Hvor ofte må de klippes, f.eks Bichon Havanais?

Syns det er så vanskelig å velge.

Tror de må klippes hver 3-4 mnd jeg.. Oppdretteren min er ikke hundefrisør.. men hun bruker barbermaskin.. Hennes er kjempefin;)

Min er bare 6 mnd.. så han klippes ikke.. og skal heller ikke klippe han før han er litt over 2 år.. skal prøve å få champion på han først;) Skal kanskje brukes i avl!

Er mye pelsstell på havanaisen.. men er man flink til å legge inn rutine at man børster litt hver dag.. annenhver dag.. så er det ikke så mye stell utenom det;)

Om du ikke bryr deg så mye om røyting, så tror jeg at jeg ville ha gått for en Japansk spisshund;) Men hadde valgt oppdretter med omhu! Jeg kjenner til en meget god oppdretter som jeg kan be om noen bra navn av.. på andre oppdrettere.. for tror mine tidligere oppdrettere har gitt seg pga alder;) De får noen helt sinnsykt fine japanere;) Og de vet hvordan en fin japaner skal se ut;)

Sjakkruta skrev:
Prøv rasevelgeren på canis.no

signerer så mye, da får du et realistisk svar på hva slags hund som passer din familie og livsstil!

Jeg kan ikke noe om disse rasene, uten at jeg har hørt at cavalieren er det en del sykdom på.

Selv har vi en staffordshire bull terrier og kunne ikke drømt om en bedre familiehund. Er vel en grunn til at de kalles "nanny dog" i england;)

Det som er flott med "staffen" er at det er en mellomstor hund. Både liten nok til å kose med i fanget og tar lite plass, men også stor nok til å gå på ski, gå lange turer++ hvis man vil det:)
Det er også en middels aktiv hund som ikke har noen instinkter du må jobbe mye med(sånn iht hunder med jaktinnstinkt og slikt), så du må ikke gå flere timers tur hver dag. Det viktigste er sosialisering, lek og noen koselige turer som ikke trenger å være alt for lange.

Chihuahua'en er jo bare sååå søt! Men de ser så små og spe ut. Men de tåler kanskje mer enn det ser ut som? Hehe.

Tror det beste rådet jeg kan gi er å oppsøke de forskjellige hunderasene og tilbringe litt tid sammen med de rasene som er aktuelle. Ta kontakt med oppdretter eller gå på utstillinger etc.

Bor du på Østlandsområdet er det Dog`s 4 all på Lillestrøm i helgen. Der er det sikkert mulig med en kikke på de feste raser =)

Hildus skrev:
Chihuahua'en er jo bare sååå søt! Men de ser så små og spe ut. Men de tåler kanskje mer enn det ser ut som? Hehe.

De tåler litt:)
Jeg passa en chihuahua på 10 mnd en gang, og den herja og leka med min golden retriever på 40 kg. Gikk fint det:)

Blei litt nysgjerrig på chihuahua nå gitt. Røyter de mye? Noen som vet om seriøse oppdrettere som kan anbefales? Leste at det er en del useriøse oppdrettere på den rasen. Gi meg gjerne tips til seriøse oppdrettere på Japansk spisshund og Bichon havanais også hvis noen kjenner til noen.

Back
Topp