Valg av gudforeldre/faddere

TessAlp

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2016
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Hvordan tenker/avgjør dere valget av gudforeldre? Synes selv det er kjempe vanskelig og kunne ha trengt noen råd.

Vi har valgt søskena våre som faddere, elste broren min, konen, og eldste broren hans til den førstefødde. Til den som kjem no tar vi dei andre brødrene med ektefelle :)

Synest selv dette er kjempevanskelig. Min samboer har 3 søstre som alle kunne tenkt seg og vært fadder. Selv har jeg en bror jeg føler jeg må velge da jeg var gudmor for begge hans barn.

Hos jenta vår er det kun familie. Mine to brødre og kona til han ene. Og samboers bror+kjæreste og kusine. Altså seks faddere. Til barnet i magen er det litt vanskeligere synes jeg. Om vi skal ha noen av de samme, eller finne nye.

Vi velger ett eller to vennepar (litt usikker)
Familiemedlemmer er helt utelukket som fadder /gudforeldre for oss,for de får jo sine roller som tanter/onkler osv. Vi kommer til å velge noen som bor i nærheten og som vi har mye kontakt med,slik at barnet får et godt forhold til sine faddere!

Grunnet tradisjon og en kristen svigerfamilie velger vi familie og venner. De er begge gift på nytt og det har vært naturlig at de er gudforeldre. Vi har også søsken. Denne gangen blir de siste søsken e gudforeldre. Min lillesøster og stesøsteren til mannen. Hun ser jeg på som min egen søster. Blir sikkert et vennepar også <3 vi har vært skikkelig asosiale lenge nå så føler nesten at jeg ikke har venner lengre.. håper formen blir bedre snart :)

Her har vi svigerbror å min kusine til førstemann, blir nok brødrene mine og broren hans sin denne gangen:) vil ha noen jeg er sikker på alltid er i livet dems:) var fast bestemt på min bestevenninne som har vært min bestevenninne hele livet, men hun døde noen år før storesøster ble født. Ellers hadde ho vært valgt:)

Det blir nok søsknene til mannen og noen av mine venner. Jeg har ikke søsken, så jeg må velge venner. Å velge kone fremfor noen andre er kjempevanskelig, spesielt siden jeg er fadder til mange av mine venners barn, men egentlig har lyst til å velge noen venner hvor jeg ikke er fadder til barna. Usj, det er vanskelig, altså. Føler liksom jeg må gjengjelde tilliten der hvor jeg har vært fadder...

Litt vanskelig...
Men for å ikke gjøre forskjell på vennene, tror jeg vi velger enkleste utvei og tar familie.

Jeg har så liten familie, og derfor velger vi venner istedefor familien til gudforeldre. Venninna mi er selvskrevet, så må mannen velge en fra sitt nettverk også. Mulig vi velger 2 hovedgudforeldre og så 2 faddere i tillegg.

Her har de en kombinasjon av våre søsken og venner. Ønsker at de skal ha noen som er deres utenfor familien, men har samtidig fulgt tradisjonen med å bruke tanter/onkler (dog kun våre søsken, ikke partnere). Begge guttene har to fra hver side, altså en tante/onkel og en venn fra hver av oss. Kommer til å gjøre det samme med tredjemann.

Vi har valgt de vi har mest lyst til å ha som faddere i stedet for å velge etter hvem vi er fadder til, tenker at det blir feil å velge noen til fadder fordi vi føler vi må....

Denne gangen er det de siste tante/onklene som må til pers og en av kompisene til sambo ligger nok svært godt an, mens jeg er veldig usikker på hvem jeg skal velge som den siste......

Vi har tilsammen 6 søsken, og synes selv dette er utelukkende. Mye fordi mine søsken allerede har 5 og 3 fadderbarn. Men valget for meg er vanskelig da vi skal ha kun venner, og jeg føler jeg 'velger' mellom venniner er så redd for sure miner eller at det skal bli så ille at de blir oppriktig sint. Har 4 kjempe nære venner, og har to jeg egentlig vil ha, men som sagt er redd de andre to skal bli sure eller lei seg.

Vi har tilsammen 6 søsken, og synes selv dette er utelukkende. Mye fordi mine søsken allerede har 5 og 3 fadderbarn. Men valget for meg er vanskelig da vi skal ha kun venner, og jeg føler jeg 'velger' mellom venniner er så redd for sure miner eller at det skal bli så ille at de blir oppriktig sint. Har 4 kjempe nære venner, og har to jeg egentlig vil ha, men som sagt er redd de andre to skal bli sure eller lei seg.

Jeg må også velge av mine fire beste venninner. Jeg må bare velge,og blir noen av de sure for det,ja da skal de jammen få være det også! Det må de tåle,tenker nå jeg. Jeg har iværtfall aldri blitt sur når noen av mine venninner har valgt andre enn meg,og hvem vet. .Kanskje får man behov for flere faddere senere!

Vi har liksom ikke flust av folk.. Så med førstemann ble det; mine to søsken og tre av hans gode kamerater. Med andremann ble det mine to søsken, den beste kameraten samt en venninne av meg. (Og jeg er ingen fan av å bruke venner!) Så .... vi har liksom brukt opp den beste kameraten vår og mine søsken. Og det er ingen fler å ta av... :eek:

Back
Topp