Valg av farge på maling

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Tja, på soverommene vurderer vi å i første omgang bare å male. Veggene er helt ok, så tenker at vi behandler dem og maler nå så det ser ok ut.
Så kan vi heller plate senere i tiden, når ting roer seg litt :)
Men, gode tips for farger som passer sammen, hvordan gå frem for å få et inntrykk av rommet før man bestemmer seg og maler?

Husk at dører og karmer ofte har fargen Bomull (gulnet hvit), i så fall må man være forsiktig for å ikke velge farger som gjør at det hvite ser gult ut.

Om du er flink til å visualisere så holder det å søke på bilder av typen maling dere vurderer. Vi fant mye inspirasjon på lady sine sider på nett, samt på Instagram ved å søke på de spesifikke fargenavnene vi vurderte. Deretter anbefaler jeg å hente store malingslapper fra butikken, slik at du får vurdert fargene i ditt eget hus.

Dersom du syns det er vanskeligere å visualisere kan det være lurt å kjøpe prøvebokser og male prøver direkte på veggen dere skal male. Farger kan se ganske forskjellig ut basert på hva slags lys det er i rommet.

Vi ønsket en helhet, så vi gikk for farger som passet sammen i hele huset. I tillegg bestemte vi oss for hva slags inntrykk vi ønsket at huset skulle ha før vi valgte maling. Vi valgte nøytrale lister, dører og vinduer (klassisk hvit), slik at vi sto fritt til å velge farger som vi ville på veggene. I tillegg valgte vi et lyst, gråaktig gulv.

Fargene vi har valgt er rolige, duse og lette å like. Vi liker å ha det lyst og nøytralt rundt oss. I stue og tvstue har vi valgt klassisk hvit og lys grå, mens soverommene har fått duse blågrå og grønngrå farger. Møblene våre harmonerer også med fargene på veggene, slik at alt ser helhetlig ut :)

Dersom listene, dørene og vinduene deres er i en varm farge (bomull er standard), så bør dere ikke velge kalde farger (da vil listene se gule/skittne ut) og det tryggeste er å velge varme farger på veggene. Det samme gjelder dersom man har veldig varm, gulnet parkett.

Mitt beste råd er i alle fall å planlegge godt på forhånd, spesielt om du ønsker et helhetlig resultat. :)

Husk at dører og karmer ofte har fargen Bomull (gulnet hvit), i så fall må man være forsiktig for å ikke velge farger som gjør at det hvite ser gult ut.

dette kan jeg understreke så inni granskauen nå! Har bomull på lister, og kjørte på med jotun sin «free spirit»... vi har herved nå klassisk hvit på lister og i tak:hilarious:

Jeg er helt håpløs på disse tingene, så setter stor pris på alle tips som kommer :D

Linblå (gråblå) og minty breeze (grågrønn) er fine farger som passer både til bomull og klassisk hvit. Vi har linblå på soverommet og den fargen er utrolig behagelig. Fått mange komplimenter på den. :)

(Bilde fra google)

sove_rom.jpg

På vårt soverom har vi blå harmoni. Den tenderer over i litt lilla, men den er helt Ok. Har også kveldshimmel på Tv-stue. Den er behagelig. Yngste har lilla rom. Eldste har nettopp pusset opp i mørk grå - band stone. Tidløs i gang og spisestue. Deco blue på kjøkken og evergreen i stue. Hovedetasjen harmonerer men soveromsetasjen er litt mer ymse - ungene har fått bestemme selv :)

Linblå (gråblå) og minty breeze (grågrønn) er fine farger som passer både til bomull og klassisk hvit. Vi har linblå på soverommet og den fargen er utrolig behagelig. Fått mange komplimenter på den. :)

(Bilde fra google)

sove_rom.jpg
Den likte jeg:Heartred veldig behagelig farge! syns også minty breeze er fin, svigerinne maler med den hos seg nå:p eller var det soft mint hun har brukt? Går litt surr..

Jeg liker godt slike farger (grå, grønn, blå o.l), ikke like begeistret for f.eks rød, gul og slike. Da får jeg passe på ang bomull eller ikke bomull når jeg velger farger :p samtidig som det skal bli en helhet fra rom til rom. Oioioi :hilarious:

På vårt soverom har vi blå harmoni. Den tenderer over i litt lilla, men den er helt Ok. Har også kveldshimmel på Tv-stue. Den er behagelig. Yngste har lilla rom. Eldste har nettopp pusset opp i mørk grå - band stone. Tidløs i gang og spisestue. Deco blue på kjøkken og evergreen i stue. Hovedetasjen harmonerer men soveromsetasjen er litt mer ymse - ungene har fått bestemme selv :)
Kveldshimmel så veldig fin ut :happy:

Ja den er veldig fin
Vi har evening green på stua, den elsker jeg.
Den ser også veldig flott ut:happy: så mange fine farger. Men jeg er så usikker på hvilke som passer sammen slik at man får en helhet :shy:

Den ser også veldig flott ut:happy: så mange fine farger. Men jeg er så usikker på hvilke som passer sammen slik at man får en helhet :shy:
Ja vi synes den var så fin at vi endte med den i gangen også.

Vi sliter også litt der, skal male kjøkkenet men finner liksom ikke helt rette fargen

Jeg mener at at i de katalogene med farger man kam få, så har de farger som harmlnerer med hverandre ..spør i malebutikken

Ja vi synes den var så fin at vi endte med den i gangen også.

Vi sliter også litt der, skal male kjøkkenet men finner liksom ikke helt rette fargen

Jeg mener at at i de katalogene med farger man kam få, så har de farger som harmlnerer med hverandre ..spør i malebutikken
Den er veldig deilig.

det stemmer som kengu sier.. i fargekartene ligger fargene etter hvordan de harmonerer.
Hjertelig takk for tips :happy:

Den likte jeg:Heartred veldig behagelig farge! syns også minty breeze er fin, svigerinne maler med den hos seg nå:p eller var det soft mint hun har brukt? Går litt surr..

Jeg liker godt slike farger (grå, grønn, blå o.l), ikke like begeistret for f.eks rød, gul og slike. Da får jeg passe på ang bomull eller ikke bomull når jeg velger farger :p samtidig som det skal bli en helhet fra rom til rom. Oioioi :hilarious:

Ja, den er også fin og veldig lik, bare lysere. Om jeg husker rett passer de fint sammen. :)

En annen ting som ser pent er å bruke lysere og mørkere varianter av samme type farge. F.eks er det eneste som skiller fargene under andelen sort i dem, når disse kombineres blir det et helhetlig inntrykk:
- Matrix (mørk grå) NCS S6000-N
- Morgendis (lys grå) NCS S1500-N
- Klassisk hvit (hvit) NCS S0500-N

Vi brukte denne bloggen en god del, her er det også tips til hva som passer sammen:
https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/

Jeg liker også best duse og kalde og/eller nøytrale farger, og er ikke så glad i rød, gul og oransje (selv om det kan være kult hos andre). På kjøkkenet valgte vi likevel en kontrastvegg i en dus, kald "rødrosa-isj", som står helt nydelig til de klassisk hvite veggene og det mørkegrå kjøkkenet. Dette er det spenstige fargevalget vi gjorde, men ble heldigvis fornøyd. :hilarious:

Back
Topp