Valg av bedøvelse

AB

Forumet er livet
Leste posten om bedøvelse her og da lurte jeg på en ting. Kan man bestemme under fødselen hva slags bedøvelse man vil ha.
Da tenker jeg om jeg plutselig bestemmer meg at jeg vil ha epidural mens jeg holder på, kan man få det? eller må man bestemme seg på forhånd?

Kanskje et dumt spørsmål , men må bare lure...

Tror heller det er sånn at det er vanskelig å planlegge på forhånd, da man ikke vet helt hvordan fødselen vil arte seg. Jeg har ikke bestemt meg enda, vil prøve uten sm.stillende, men det kan godt hende jeg ber om alt jeg kan få underveis... Vet ikke hva som venter av smerter.
Tror også at valg av hvilken smertelindring man kan få avhenger av hvor man er i fødselsforløpet og forholdene rundt.
Spør jordmoren din.[:)]

du kan velge om du vil ha smertelindring underveis, eller hvilken smertelindring du vil ha. 

Jeg fikk beskjed om at dersom jeg ville føde i badekar måtte det avtales på forhånd. Ellers så må man nok ta det meste på sparken gitt:)

Lykke til!

Du velger dette selv mens fødselen står på, bare vit at du ikke får epidural sent i fødsel.. da det forsinker hele prossessen... [:)]

bare vit at du ikke får epidural sent i fødsel.. da det forsinker hele prossessen...

Å jo da, Du får epidural så lenge du ikke har begynt med pressveer :)
Men jeg fikk den forsent desverre, så jeg mistet efekten. Men uansett du får den vis du vil. Det sies at den forsinker fødselen, men det er ikke tilfelle i følge min jordmor men der sier alle forslkjellige.

Epidural er vel den eneste som virkelig funker vil jeg tro.
Så hvis du vil ha den tidlig, så gi beskjed på sykehuset med en gang du kommer hvis du tror du vil trenge den, fordi det tar lang tid å få den (føles ut som lang tid i hvertfall når du trenger den) Så det er best å forbrede jordmoren din på at du vil ha epidural  slik at hun kan si i fra til en anistilege om at han/hun er der med en gang når du trenger den. Mitt tips i hvertfall....

Men uansett, det kommer til å gå kjempe bra. Fødselen er ikke såååååååååå vondt. Husk at det er en grunn for at vi jenter/damer for mer enn en unge ;) Lykke til

Det er greit å tenke igjennom alle alternativer på forhånd, men det er ikke alltid det går som man har tenkt..
Jeg hadde tenkt til å prøve lystgass og akupuntur, men rakk aldri noen av delene..
Epidural var aldri noe alternativ for meg, så det var ikke aktuelt.

Selv om det var vondt å føde uten noe bedøvelse, gikk det kjempegreit! Jeg er ganske stolt over å ha gjort det jeg, men ved en eventuell annen fødsel kan det jo bli helt anderledes.
Vanskelig å planlegge på forhånd [:)]

Var på besøk på sykehuset og de lurte på om jeg hadde noen "ønsker" for fødselen. men siden det er min første er det vanskelig å vite hva en går til. Jordmora sa der at de veiledet hele veien og ville komme med evt smertestillene underveis. Men med epidural skal du ikke ha kommet for langt i fødselen.  Så hvis fødselen går i normal tid så trenger du ikke bestemme deg på forhånd. Det er jo bra, jeg vil ikke ha smertestillende hvis jeg føler jeg kan overleve uten...

Hei ja det kan du bestemme.Jeg anbefaler på det sterkeste epidrual.

Jepp - du kan få epidural når du har ca. 4 cm åpning.
Jeg hadde det sist - det funka såååååå bra for meg. Var fryktelig sliten etter tette og vonde rier som virket dårlig.....
Denne gangen har jeg skrevet ønskebrev, og sagt at jeg vil Epidural igjen om det blir tid og behov.

Uansett - selv om du har bestemt deg for én ting er det slett ikke sikkert du vil det du har bestemt når du står midt oppi det! [;)]

annbefaler også epidural, men den funka ikke på åpningsriene ( gjore sikkert d, men v jevla vont forde)
men anbefaler og gji besked med en gang så de vet om d, veldig vanskelig og sitte heeeelt i ro med vonde tette rier[:@]
men eg maste såååå mye om mere at eg hadde ik pressrier i d hele tatt

Jeg hadde hele tiden sagt minst mulig smertestillende. Men, jeg sa også at skriker jeg om epidural så vil jeg ha det[:)] Jeg ante virkelig ikke hva jeg gikk til, og prøvde med lystgass ei stund. Jobba dårlig med den, og tilslut sa det bare stopp, jeg holdt ikke ut. Så jeg fikk epidural tidlig, selv om det ikke var planlagt på noen måte[:)] Tar jo tid før den virker, ¨så du får den liksom ikke rett før ungen er ute[;)] Men anbefales VIRKELIG!!!!!

Tror det er greit å ha en åpen holdning til det med bedøvelse, og ta det litt som det kommer. Blir litt skremt av alle som "anbefaler epidural på det sterkeste". Kjempefint at det fungerte fint på dere, men det finnes faktisk tilfeller hvor epiduralen har stoppet opp riene og ført til at ungen har blitt tatt med vakum og tang og mye revning/ klipping, når det i utgngspunktet kunne gått helt fint. Noen gangevirker den ikke i det hele tatt. Men nå blir jo dette bare noe jeg har hørt fra andre om deres erfaring med epidural, slik som dere foteller om deres erfaringer. Mitt syne på saken er at jeg vil vente å se hvordan alt utvikler seg. Blir det for ille, kommer jeg til å be om smertestillende, men tror jeg vil forsøke andre ting før epidural. Er ikke akkurat begeistret for nåler og medisiner i utgangspunktet....

Back
Topp