Vakum, tang

Bkno2920020

Andre møte med forumet
Er det noen her som har positv erfaring med forløsning med vakum eller tang? Merker jeg tenker mye på dette om dagen og da er det spesielt den tangen som skremmer meg...

Skal til jordmor neste uke og tenker å ta det opp med henne da.

Min første fødsel endte i et HKS grad 1 og de vil derfor ikke la meg være lenge i fødsel/trykkefase denne gangen - og da er jeg redd for at det skal ende med bruk av vakum, tang, episiotomi (klipping)...

Er det noen her som har positv erfaring med forløsning med vakum eller tang? Merker jeg tenker mye på dette om dagen og da er det spesielt den tangen som skremmer meg...

Min første fødsel endte i et HKS grad 1 og de vil derfor ikke la meg være lenge i fødsel/trykkefase denne gangen - og da er jeg redd for at det skal ende med bruk av vakum, tang, episiotomi (klipping)...
Ble forløst med vakuum sist fødsel. Positiv erfaring i så måte at jeg endelig fikk han ut og at jeg slapp å få keisersnitt. Man er bare lettet når det endelig er over når man har trykket i evigheter med lite effektive rier. Klipping merket jeg lite til og det grodde fint og raskt :shy: håper så klart jeg slipper dette denne gang

Jeg hadde denne bekymringen med nummer to da jeg ble klippet med nr en og trykkefasen varte i ca en time. Var redd det skulle bli det samme igjen med nr to, men hadde en helt ukomplisert styrtfødsel med 0 null rifter selv om barnet var
200gr større enn førstemann. Jordmor sa at uansett om jeg ble klippet sist, så er det tøyd endel allikevel, sånn at det ble lettere med nummer to☺️

Ble brukt vakuum sist. Fikk først klipp, som jeg ikke merket. Ble brukt vakuum siden hun ikke klarte å rotere ned, så hodet var fortsatt litt langt oppe. Syntes det var vondt akkurat i det de satte inn vakuumkoppen. Men ikke så vondt at jeg har tenkt noe på det siden :)
Hadde en del smerter etter klippet da. Men brukte smertestillende og isbind med god effekt :)
Baby hadde litt rødt merke på hodet første døgnet, men så forsvant det.

Tang brukes i dag (såvidt jeg har forstått) kun ved setefødsler. Om det er til hjelp:)

Jeg fødte i Desember 2021 og hadde drømme fødselen selv om barnet ble tatt med vakuum pga bekymringer for fallende puls på barnet. Jeg fødte uten smertestillende av noe slag og skulle ønske at noen hadde fortalt meg før jeg fødte at vakuum er ikke noe å bekymre seg over, selv ikke om man ikke har fått smertestillende :) Jeg ble først klippt, som jeg ikke merket noen ting til. Når de satt på vakuumkoppen merket jeg det, men synes ikke det gjorde vondt i det hele tatt. De store kreftene som "tar over kroppen" i en fødsel er på en måte så mye større og kraftigere at det blir barnemat i forhold, følte hvertfall jeg:)

Når de hjalp til med å dra barnet ut følte jeg egentlig bare lettelse, over at det gikk såpass raskt. Hadde ikke klart å trykke h*n ut like raskt selv :) Jeg følte heller ingen smerte her, for regner med det er fordelen med vakuum at bedøvelsen de setter for å klippe også nummer området hvor babyen skal ut;) Så "the ring of fire" som jeg hadde grudd med til merket jeg overhode ikke, så å trykke ut barnet var ikke forbundet med noe smerte for min del:)

Nå var dette min første fødsel, så har ikke noe å sammenligne med i trykkefasen. Men som sagt, vakuum var virkelig ikke noe problem. Eneste kjipe med det var at jeg først ble redd og usikker når de sa de måtte bruke vakuum. Og de minuttene med frykt skulle jeg gjerne vært foruten. Hadde jeg vist det jeg vet nå så hadde jeg overhode ikke blitt redd. Selvfølgelig håper jeg at en neste fødsel blir uten, for det er vel det vi alle helst håper på - men skulle de si igjen at de må bruke vakuum så kommer jeg overhode ikke til å bli redd eller føle på noen som helst måte at det ødlegger fødselen.

Nå var som sagt dette første fødselen min, så jeg vet ikke hvordan underlivet skal føles ut hvis man ikke har blitt klippt. Men den delen er jeg også positivt overrasket over. Ja, det var ubehagelig, hadde smerter og tok smertestillende de første dagene (fikk Paracetamol og ibux på sykehuset), og jeg kjente vell i ca 6 uker etterpå at det var ømt og ubehagelig. Men, selv om jeg ble klippet så var smertene og ubehaget fra det mye mindre enn jeg noensinne hadde forestillt meg at underlivet skulle føles etter en fødsel, selv uten klipping.

Sorry langt svar, men som sagt, jeg skulle så gjerne ha hatt noen som fortalt meg hvor lite dramatisk og vondt vakuum er, før jeg fødte, slik at jeg hadde sluppet de minuttene med frykt. Så håper at min historie kan hjelpe deg til å unngå å bli redd, skulle du få beskjed om at du må hjelpes med vakuum:)

Tang brukes i dag (såvidt jeg har forstått) kun ved setefødsler. Om det er til hjelp:)
Det stemmer ikke helt. En kan kun bruke tang om det forløses i seteleie og en trenger redskap for å hjelpe barnet ut. Men det brukes også om barnet ligger i hodeleie. Om det velges vakuum eller tang kommer an på flere faktorer :)

Takk for alle svar. Var hos jordmor i dag. Hun sa at de veldig sjelden bruker tang nå til dags på sykehuset der jeg skal føde. Og at om det skulle bli vurdert å i det hele tatt bruke tang, så vil det være en fødselslege som har lang erfaring med nettopp dette som vil gjøre det. Men ja, liten sannsynlighet for at det skjer. Større sannsynlighet for vakum - og utifra det jeg forstår er det (som med så mange andre ting når det gjelder graviditet/fødsel) helt individuelt hvordan det oppleves.

Er hvertfall litt roligere nå mtp dette - så igjen; takk for alle som tok dere tid til å svare.

Back
Topp