Jeg fødte i Desember 2021 og hadde drømme fødselen selv om barnet ble tatt med vakuum pga bekymringer for fallende puls på barnet. Jeg fødte uten smertestillende av noe slag og skulle ønske at noen hadde fortalt meg før jeg fødte at vakuum er ikke noe å bekymre seg over, selv ikke om man ikke har fått smertestillende

Jeg ble først klippt, som jeg ikke merket noen ting til. Når de satt på vakuumkoppen merket jeg det, men synes ikke det gjorde vondt i det hele tatt. De store kreftene som "tar over kroppen" i en fødsel er på en måte så mye større og kraftigere at det blir barnemat i forhold, følte hvertfall jeg
Når de hjalp til med å dra barnet ut følte jeg egentlig bare lettelse, over at det gikk såpass raskt. Hadde ikke klart å trykke h*n ut like raskt selv

Jeg følte heller ingen smerte her, for regner med det er fordelen med vakuum at bedøvelsen de setter for å klippe også nummer området hvor babyen skal ut

Så "the ring of fire" som jeg hadde grudd med til merket jeg overhode ikke, så å trykke ut barnet var ikke forbundet med noe smerte for min del
Nå var dette min første fødsel, så har ikke noe å sammenligne med i trykkefasen. Men som sagt, vakuum var virkelig ikke noe problem. Eneste kjipe med det var at jeg først ble redd og usikker når de sa de måtte bruke vakuum. Og de minuttene med frykt skulle jeg gjerne vært foruten. Hadde jeg vist det jeg vet nå så hadde jeg overhode ikke blitt redd. Selvfølgelig håper jeg at en neste fødsel blir uten, for det er vel det vi alle helst håper på - men skulle de si igjen at de må bruke vakuum så kommer jeg overhode ikke til å bli redd eller føle på noen som helst måte at det ødlegger fødselen.
Nå var som sagt dette første fødselen min, så jeg vet ikke hvordan underlivet skal føles ut hvis man ikke har blitt klippt. Men den delen er jeg også positivt overrasket over. Ja, det var ubehagelig, hadde smerter og tok smertestillende de første dagene (fikk Paracetamol og ibux på sykehuset), og jeg kjente vell i ca 6 uker etterpå at det var ømt og ubehagelig. Men, selv om jeg ble klippet så var smertene og ubehaget fra det mye mindre enn jeg noensinne hadde forestillt meg at underlivet skulle føles etter en fødsel, selv uten klipping.
Sorry langt svar, men som sagt, jeg skulle så gjerne ha hatt noen som fortalt meg hvor lite dramatisk og vondt vakuum er, før jeg fødte, slik at jeg hadde sluppet de minuttene med frykt. Så håper at min historie kan hjelpe deg til å unngå å bli redd, skulle du få beskjed om at du må hjelpes med vakuum