Vaksineskrekk

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
6-åringen skal ta vaksine på skolen i morgen. Dette blir andre forsøket. Første gangen var det helt baluba. Overtaling, grining, og skriking. Etter 45 min ga både jeg og helsesøster opp. Jeg prøvde holde fast, og over armen, men hs turte ikke ta da hun sprellet som en villmann.

Men hun må jo ta den. Huffa. Noen tips?

Jeg har dessverre ikke noen råd å gi da vi har hvert 4 for å holde pga blodprøve. Heldigvis gikk vaksinen lettere da hun holdt bamsen og meg, så hylte hun litt men satt faktisk rolig.

Men ønsker dere lykke til i morgen :)

Jeg var akkurat slik... Og det ble løst med at pappa eller mamma holdt meg og overarmen hardt fast, så satte helsesøster sprøyta...

Og jeg fikk så sinnsyk angst for nåler at jeg var 28 år før jeg turte å ta en blodprøve eller vaksine igjen...

Jeg og var sånn. Det gikk på andre forsøket da. Men jeg har sprøyteskrekk den dag i dag. Men det var vel ikke pågrunn av den sprøyten egentlig. Jeg kjente jo ingenting. :-) det hjelper ikke å lokke med en fin opplevelse? Etterpå? Noe godterier? :-)) si at hun må se på deg og puste godt. Fortell konsekvensene av sykdommene vaksinen hjelper for osv. Lyyyyykke tiiiiiil. :-D

Et tips kan være at hun får på emlaplaster 1t før vaksinering. Det hjelper mot selve stikket også kan det jo hjelpe veldig psykisk da:). I tillegg ville jeg da avtalt med henne på forhånd at hun skal ta vaksina og dersom hun fortsatt ikke vil så må kanskje pappa holde hvis han har mulighet til det:).

Her stakk hun mens vi holdt.. Syns det er synd og dumt selvfølgelig, men for oss hadde det ikke hjulpet å vente.. Hadde blitt akkurat det samme neste gang. Pluss at ungen måtte grue seg enda mer. Så jeg holdt, gutten skreik og hs stakk.. Var over på 2 sekund! Han blei kjempeoverraska over hvor fint det gikk! :-)

Jeg ble holdt fast da jeg var liten. Det var kjempetraumatisk for meg og jeg har måttet gå til psykolog for å få hjelp med sprøyteskrekken.

Jeg ble holdt fast da jeg var liten. Det var kjempetraumatisk for meg og jeg har måttet gå til psykolog for å få hjelp med sprøyteskrekken.

I går var det legen som prøvde å sette. Han var veldig hyggelig. Fant frem mobil og nrk super. Hehe. Men det var ikke håp. Hun freaker helt ut. Vi ble egentlig enige om å ikke bruke tvang. Blir en voldsomt negativ opplevelse. Hun skal få litt tid nå, også blir hun innkalt til våren igjen. Kommer til å kjøpe det emblaplasteret da. Alle gode ting er tre? :p

Et tips kan være at hun får på emlaplaster 1t før vaksinering. Det hjelper mot selve stikket også kan det jo hjelpe veldig psykisk da:). I tillegg ville jeg da avtalt med henne på forhånd at hun skal ta vaksina og dersom hun fortsatt ikke vil så må kanskje pappa holde hvis han har mulighet til det:).

Det blir til at vi må prøve det ja. Tenker at det hjelper på psyken slik at hun tørr å sitte i ro lenge nok til at han får sette den :p

Ekkelt å begynne å holde fast og tvinge altså..

Jeg og var sånn. Det gikk på andre forsøket da. Men jeg har sprøyteskrekk den dag i dag. Men det var vel ikke pågrunn av den sprøyten egentlig. Jeg kjente jo ingenting. :-) det hjelper ikke å lokke med en fin opplevelse? Etterpå? Noe godterier? :-)) si at hun må se på deg og puste godt. Fortell konsekvensene av sykdommene vaksinen hjelper for osv. Lyyyyykke tiiiiiil. :-D

Har prøvd alt altså. Forrige gang satt hun på fanget og jeg holdt fast, men helsesøster ville ikke sette når hun sprella sånn. Var helt febrilsk. Denne gangen visste hun jo hva det gikk i, så hun nektet å sette seg ned i det hele :p

Hun har egentlig veldig lyst å ta den, men tørr bare ikke når nåla kommer. Vi har snakket om sykdommer og hvorfor vaksiner er så viktig. Hun skjønner det, men klarer ikke forholde seg til det når sprøyta kommer :p Hadde til og med med en fox som hun skulle få mens vi venta etterpå, men det frista ikke.. Hehe

Har prøvd alt altså. Forrige gang satt hun på fanget og jeg holdt fast, men helsesøster ville ikke sette når hun sprella sånn. Var helt febrilsk. Denne gangen visste hun jo hva det gikk i, så hun nektet å sette seg ned i det hele :p

Hun har egentlig veldig lyst å ta den, men tørr bare ikke når nåla kommer. Vi har snakket om sykdommer og hvorfor vaksiner er så viktig. Hun skjønner det, men klarer ikke forholde seg til det når sprøyta kommer :p Hadde til og med med en fox som hun skulle få mens vi venta etterpå, men det frista ikke.. Hehe
Huff ikke lett det der. Hun høre litt ut som meg. ;-) men jeg var engstelig for det neste på den tiden. Embla plaster hjalp nå meg litt når jeg skulle ta epidural og blodprøve engang. :-) si at det er magisk. ;-)

Huff ikke lett det der. Hun høre litt ut som meg. ;-) men jeg var engstelig for det neste på den tiden. Embla plaster hjalp nå meg litt når jeg skulle ta epidural og blodprøve engang. :-) si at det er magisk. ;-)

Takk for tips. Det skal jeg gjøre. Få ord som er så spennende i den alderen som "magisk" :D

Kanskje kjøpe ei sprøyte eller 2 på apoteket, uten spiss da :p sånne i plastikk, tror de er lilla, gjerne den minste str da de ligner mest på vaksinesprøytene. Så kan hun leke og "sette vaksiner" på dukker og deg og du kan sette på henne. Muligens vil hun bli mere vant til sprøyter og ikke freake helt ut neste gang hun ser ei ordentlig ei ;)

Kan legge til at min mor er sykepleier og vi hadde både engangshansker, munnbind og plastikksprøyter (uten spiss) å leke med opp igjennom og jeg har det motsatte av sprøyteskrekk :p stilte opp som frivillig førstemann når det var vaksinedag på skolen slik at de andre fikk se at det ikke var noe å grue seg til :p

Back
Topp