Vaksinering

IVFfrøimagen

Flørter med forumet
Mailykken 2025
Hei, synes det er vanskelig å finne informasjon om influensavaksine for gravide.

Jeg pratet med legen min om dette i dag og hun var også usikker og begynte å lese seg opp. Det hun fant ut var at det er anbefalt å ta både influensavaksine og koronavaksine for gravide i andre og tredje trimester, i influensasesong. Men hun var usikker på om disse skulle tas samtidig eller ikke. Hun ba meg undersøke dette…

Jeg skal ta kontakt med jordmor til uka og håper jeg får en mer opplyst forklaring av henne. Men lurer samtidig på hva deres tanker og kunnskap om influensa- og koronavaksine er. Noen som vil dele?

Har tatt influensavaksine på jobb, allerede nå i første trimester. Har mareritt om hvor syk jeg ble av koronavaksinen, så får se om jeg står over... Bør vel kanskje ta den...

Ser ut som du kan ta dem samtidig:

Jeg har tatt influensa vaksinen, og skal ta kikhoste uke 24. Har ikke tatt korona nå, men heller ikke fått anbefalt den. Så litt usikker på om jeg tar den.

Jeg skal ta kikhoste-vaksinen. Ikke de andre.

Jeg skal ta kikhoste og influensavaksinen, det var det min fastlege anbefalte :) Blir ikke å ta koronavaksine.

Jeg blir å ta alle tre; covid, kikhoste og influensa :happy:

Jeg tenker å ta alle tre, korona, influensa og kikhoste om de kan tas samtidig vet jeg ikke, men vil tro jordmor kan, skjønt både kikhoste og influensa kan tas hos jordmor, mens covid må tas på vaksinekontoret om jeg har forstått det riktig

Jeg tenker å ta alle tre, korona, influensa og kikhoste om de kan tas samtidig vet jeg ikke, men vil tro jordmor kan, skjønt både kikhoste og influensa kan tas hos jordmor, mens covid må tas på vaksinekontoret om jeg har forstått det riktig
Kikhoste tas i uke 24 fikk jeg beskjed om :happy:

Her tas influensa og covid via kommunen, mens legen bestilte inn kikhoste som jeg skulle ta hos dem i uke 24 (samtidig som glukosebelastningen) :happy:

Jordmor anbefalte influensa, covid og kikhoste, så da tenker jeg å ta alle tre

Jordmor nevnte kikhoste og influensa. Covid vaksine tror jeg at jeg holder meg unna mens jeg er gravid, for jeg blir mye dårligere av vaksinen enn av selve korona :smiley-ashamed004

Skal ta alle tre, gravide har gjerne nedsatt immunforsvar og jeg har i tillegg hyperemesis, så vil ikke bli mer syk :p

Hei, synes det er vanskelig å finne informasjon om influensavaksine for gravide.

Jeg pratet med legen min om dette i dag og hun var også usikker og begynte å lese seg opp. Det hun fant ut var at det er anbefalt å ta både influensavaksine og koronavaksine for gravide i andre og tredje trimester, i influensasesong. Men hun var usikker på om disse skulle tas samtidig eller ikke. Hun ba meg undersøke dette…

Jeg skal ta kontakt med jordmor til uka og håper jeg får en mer opplyst forklaring av henne. Men lurer samtidig på hva deres tanker og kunnskap om influensa- og koronavaksine er. Noen som vil dele?
Jeg tok disse samtidig i dag, så det går nok fint!

Tenkte jeg skulle ta alle som er anbefalt + RSV vaksinen som man betaler på egenhånd.

RSV-vaksinen Abrysvo ble nylig tilgjengelig og er godkjent for gravide med indikasjonen å beskytte det nyfødte barnet mot RS-virus de første 6 mnd av livet. Abrysvo er godkjent til gravide mellom gestasjonsuke 24 og 36, selv om effekten ser ut til å være bedre hvis man vaksineres mellom gestasjonsuke 30 og 36. Det anbefales et minimumsintervall på to uker mellom Abrysvo og vaksine mot kikhoste.

Last edited:
Back
Topp