Vaksinering

Millee89

Flørter med forumet
Fått tilbud om korona vaksine.
Men FHi fraråder dette i første trimester (?)
Hva har dere gjort?

Sniker fra April. Jeg skulle egentlig ta vaksine i forrige uke, men dagen før fant jeg ut at jeg er gravid. Jeg avbestilte timen og fikk beskjed om at jeg var «merket» og ikke ville få innkalling til vaksine mens jeg gikk gravid :)

Jeg har også fått tilbud og har blitt frarådet å ta den. Tenker å avvente til etter første trimester og vurdere da. Hvis smittetrykket holder seg lavt kommer jeg til å vurdere å vente til etter fødsel. Jeg bor på en liten plass og har en jobb der jeg fint kan ha hjemmekontor. Personlig syns jeg det er for lite informasjon om vaksinen og hvordan den kan påvirke barnet i senere år til at jeg er overbevist om å ta den. Men vil jo heller ikke få convid-19 så syns valget er veldig vanskelig…

Jeg ringte vaksinasjonssenteret. De sa helt tydelig at jeg ikke kan ta nå. Det vil jeg heller ikke selv. Avtalte å ringe inn når jeg vil ta den, etter svangerskapet.

Man skal ikke ta noen vaksiner i første trimester. Om man tar i andre skal diskuteres mellom hver enkelt og lege. Man skal veie potensiell risiko for vaksinebivirkninger mot potensiel risiko for å bli smittet av covid. Dette vil variere etter hvor i landet du bor og hva du jobber med, samt eventuelle helsetilstander. :happy:

Første trimester er ganske kritisk mtp fosterets utvikling, så da anbefales ikke vaksinering.
Vaksinering etter dette gjlres evt i samråd med lege.

Dette er jo en såpass ny vaksine og det er vel ikke så stor forskning ennå på svangerskap.
Jeg ble fullvaksinert litt over en måned før el, heldigvis

Hadde jeg ikke fått vaksinen rett før jeg ble gravid, hadde jeg ventet til etterpå.
Av grunnene som tortilla påpeker.

Fant ut at jeg var gravid to dager før jeg skulle få vaksine, etter å ha pratet med vaksinekontoret blir det å vente til etter fødsel.
Har hatt korona, så trenger bare en dose.

Jeg skulle også få vaksinen nå, like etter at jeg oppdaget graviditeten. Har ikke tatt kontakt med vaksinekontoret, men har forstått det som dere at man uansett ikke tar den i 1.trimester. Jeg bor på en plass med lavt smittetrykk, men jobber på en plass der jeg er relativt utsatt for smitte hvis det skulle bli et utbrudd. Jeg tenker å ta det opp med legen min etter 1.trimester, men i utgangspunktet håper jeg å kunne vente til etter fødselen med å ta vaksinen. Er bare redd for hvilke andre ting det kan påvirke. Framover vil det jo kanskje bli begrensninger for oss som ikke har hatt korona og heller ikke er vaksinert… Dessuten er jeg også redd for å få korona, og hvordan det vil påvirke graviditeten. Det er jo lite forskning både på gravide med korona, og på vaksinering av gravide.

Jeg skulle tatt den nå, men har ikke fått pratet med legen min siden hun er på ferie, kommer uansett til å vente til andre trimester. :-)

Ser ut som man
Jeg skulle også få vaksinen nå, like etter at jeg oppdaget graviditeten. Har ikke tatt kontakt med vaksinekontoret, men har forstått det som dere at man uansett ikke tar den i 1.trimester. Jeg bor på en plass med lavt smittetrykk, men jobber på en plass der jeg er relativt utsatt for smitte hvis det skulle bli et utbrudd. Jeg tenker å ta det opp med legen min etter 1.trimester, men i utgangspunktet håper jeg å kunne vente til etter fødselen med å ta vaksinen. Er bare redd for hvilke andre ting det kan påvirke. Framover vil det jo kanskje bli begrensninger for oss som ikke har hatt korona og heller ikke er vaksinert… Dessuten er jeg også redd for å få korona, og hvordan det vil påvirke graviditeten. Det er jo lite forskning både på gravide med korona, og på vaksinering av gravide.

Ser ut som man som regel kan teste seg som erstatning for vaksine eller gjennomgått sykdom :)

Jeg fikk dose 1 av vaksinen dagen før eggløsning. Kunne gjerne tenke meg å få andre dose i andre trimester, tenkte høre med legen på første kontroll om hva hun tenker om det. Jeg tror sannsynligheten er stor for at det vil være verre for fosteret om jeg skulle få korona enn det vil være om jeg får vaksinen. Bor i Bergen, der er smitten kraftig på vei opp, og når alt er delta og politikerne er uvillige til å sette inn nye begrensninger tviler jeg egentlig på at den går ned igjen med det første. :/

Hadde jeg ikke fått vaksinen rett før jeg ble gravid, hadde jeg ventet til etterpå.
Av grunnene som tortilla påpeker.

Er det jeg som er tortilla? :)o_O:woot::smiley-bounce012

Jeg fikk tilbud om vaksine i dag faktisk, men skal uansett ikke ta den i første trimester. Men jeg skal snakke med legen til uka ang om jeg burde ta den i andre trimester. Føler litt på det at det vil være verre for meg og baby om jeg får korona enn å ta vaksine. Men jeg syns det er veldig vanskelig!

Last edited:
Jeg er fullvaksinert. Er i risikogruppe og fikk dosene med 6 ukers mellomrom. Tok første dose under prøvingen, andre dose tok jeg kvelden før jeg fant ut at jeg var gravid :) er nå 6+0. Jeg og samboer hadde prøvd i over ett år, og spira satt ikke før PP 13. Så jeg hadde aldri sett for meg at jeg var gravid når jeg tok vaksinen. Jeg visste jo selvfølgelig at det kunne være mulig, men jeg tvilte. Kroppen beviste det motsatte morgenen etter, skal si det var et lite sjokk :joyful: Nesten så jeg lurer på om vaksina gav kroppen en fertil boost, for første hele PP etter dose 1 satt spira, og eggløsningen kom noen dager før forventet :)

Back
Topp