Vaksinering

Jeg er fullvaksinert. Er i risikogruppe og fikk dosene med 6 ukers mellomrom. Tok første dose under prøvingen, andre dose tok jeg kvelden før jeg fant ut at jeg var gravid :) er nå 6+0. Jeg og samboer hadde prøvd i over ett år, og spira satt ikke før PP 13. Så jeg hadde aldri sett for meg at jeg var gravid når jeg tok vaksinen. Jeg visste jo selvfølgelig at det kunne være mulig, men jeg tvilte. Kroppen beviste det motsatte morgenen etter, skal si det var et lite sjokk :joyful: Nesten så jeg lurer på om vaksina gav kroppen en fertil boost, for første hele PP etter dose 1 satt spira, og eggløsningen kom noen dager før forventet :)
Vi hadde også prøvd en god stund og så ble jeg plutselig gravid etter første dose :hilarious: endte desverre i spontanabort i uke 7 (mest sannsynlig pga dårlig progesteron produksjon). Jeg rakk deretter å ta dose to, og tror du ikke jeg ble gravid rett etter den også :hilarious:

Jeg takket nei,da jeg fikk innkalling en uke etter positiv test. Men skal snakke med legen nå på mandag. Så tar jeg når hun anbefaler (bare ikke i 1.trimester:p)

Jeg venter til etter svangerskapet. Har ikke meldt meg på siden vi uansett hadde tenkt å prøve til høsten, og ikke har planer om å reise noen plasser heller. Også er det ikke særlig smittetrykk i området jeg bor heller.
Jordmor sa at man kunne ta vaksine fra 2. trimester, men jeg ønsker å vente til etter svangerskapet for sikkerhetsskyld. Så kan man heller vurdere underveis dersom situasjonen endrer seg.

Droppet den foreløpig, vil ikke ta første trimester (den anbefales jo ikke engang influensavaksine i første trimester). Skal diskutere med fastlegen hva jeg skal gjøre videre.

Jeg fant ut at jeg var gravid dagen før jeg skulle ta vaksinen. Jeg ble nektet å ta den og fikk ikke vurdere det en gang. Sendte mail til kommuneoverlegen og spurte hva de anbefalte for gravide på svært utsatte arbeidsplasser. Fikk til svar at jeg kunne ta den etter uke 14 hvis jeg ville, men jeg måtte selv vurdere risikoene opp mot hverandre.

Jeg har nå prøvd å rådføre meg med fastlegen, gynekologen og kommuneoverlegen. Ingen vil uttale seg om hva som kan være verst for fostret. Deltavirus eller vaksine.

Jeg har opplevd MA i uke 18 og kjenner at å ta vaksine i uke 14 er skummelt. Men samtidig så jobber jeg på Gardermoen og møter tusenvis at passasjerere i løpet av en uke. Jeg er svært bekymret for å få deltaviruset.
Akkurat nå er jeg sykemeldt pga av kvalme, men når den går over må jeg tilbake på jobb.

Hva hadde dere gjort? Vaksine i 2 trimester eller vente?

Jeg fant ut at jeg var gravid dagen før jeg skulle ta vaksinen. Jeg ble nektet å ta den og fikk ikke vurdere det en gang. Sendte mail til kommuneoverlegen og spurte hva de anbefalte for gravide på svært utsatte arbeidsplasser. Fikk til svar at jeg kunne ta den etter uke 14 hvis jeg ville, men jeg måtte selv vurdere risikoene opp mot hverandre.

Jeg har nå prøvd å rådføre meg med fastlegen, gynekologen og kommuneoverlegen. Ingen vil uttale seg om hva som kan være verst for fostret. Deltavirus eller vaksine.

Jeg har opplevd MA i uke 18 og kjenner at å ta vaksine i uke 14 er skummelt. Men samtidig så jobber jeg på Gardermoen og møter tusenvis at passasjerere i løpet av en uke. Jeg er svært bekymret for å få deltaviruset.
Akkurat nå er jeg sykemeldt pga av kvalme, men når den går over må jeg tilbake på jobb.

Nå jobber ikke jeg på en utsatt arbeidsplass, så for meg blir det nok aldri aktuelt å ta den under svangerskapet, men tror definitivt jeg hadde vurdert det, og mest sannsynlig tatt den, dersom jeg jobbet på en utsatt arbeidsplass.

Jeg jobber på sykehus og med covid pasienter. Jeg måtte også ta den samme vurderingen selv sist jeg var gravid og kom frem til at jeg ville vaksineres i andre trimester. Endte opp med at jeg slapp vurderingen for jeg spontanaborterte i uke 7 og rakk å vaksineres før jeg ble gravid igjen. De studiene jeg har lest fra USA betrygget meg veldig på å ta vaksine under svangerskapet.

Skulle egentlig tatt dose 2 i går. Ringte å spurte om jeg kunne ta den. Fikk beskjed at det fikk jeg ikke før jeg hadde født.

Jeg er ikke i utsatt jobb og kan jobbe hjemme i perioder hvor det er mye smitte. Fikk også beskjed at i min kommune vaksinerer de ikke gravide. Men med mye utbrudd og deltavarianten vurderer jeg likevel om jeg bør ta vaksinen. Vil tro å bli smittet i graviditeten kan gjøre mye skade både på meg og baby. Men foreløpig avventer jeg:happy:

Skulle egentlig tatt dose 2 i går. Ringte å spurte om jeg kunne ta den. Fikk beskjed at det fikk jeg ikke før jeg hadde født.

Samme svaret fikk jeg når jeg ringte å skulle avbestille dose 2 timen min.

Eg er fullvaksinert. Første dose var astrazeneca, andre dose som var Pfizer fekk eg i mai, få dagar seinare testa eg positivt. Det enda i MA, utan at eg trur det hadde samanheng. Men eg ville uansett ikkje bevisst latt meg vaksinere i første trimester. Heldigvis slepp eg å ta stilling til dette no.

Eg er fullvaksinert. Første dose var astrazeneca, andre dose som var Pfizer fekk eg i mai, få dagar seinare testa eg positivt. Det enda i MA, utan at eg trur det hadde samanheng. Men eg ville uansett ikkje bevisst latt meg vaksinere i første trimester. Heldigvis slepp eg å ta stilling til dette no.
De vaksinerer vel uansett ingen I første trimester? Verken med covid vaksine eller noe annet.

Jeg skrev akkurat et svar på dette i før svangerskapet forumet, det var en her på forumet som skrev at det som kan skje er at det skapes en immunologisk reaksjon i kroppen som er med og støter ut slimhinnen i livmoren og starter enspontanabort.. derfor frarådes det i første trimester. en på forumet hadde fått en tidlig sponatabort ett par dager etter vaksinedosen. Kanskje derfor også noen får blødninger etter vaksinen, at slimhinnene støtes ut som en reaksjon, tenker jeg. Det skal startes mer klinisk forskning dvs kontrollerte studier på gravide, ikke bare statistikk nå til høsten. Jeg har ikke bestemt om jeg skal ta den etter uke 13..

Vi hadde også prøvd en god stund og så ble jeg plutselig gravid etter første dose :hilarious: endte desverre i spontanabort i uke 7 (mest sannsynlig pga dårlig progesteron produksjon). Jeg rakk deretter å ta dose to, og tror du ikke jeg ble gravid rett etter den også :hilarious:

Jeg opplevde også å bli gravid bare dager etter første dosevet ikke om det er tilfeldig, men den tilfeldigheten er i såfall VELDIG merkelig

Hvis jeg skal følge 12 ukersintervallet for å vente så lenge som mulig må jeg ta dose 2 innen 1 sep. Da er jeg rundt 13 uker. Før det (og etter uke 12) skal jeg ha en ultralyd for å sjekke at alt er som det skal...tør ikke ta dose 2 før keg har gjort det. Har egentlig lyst til å vente til jeg er ferdig med svangerskapet, men jeg har et yrke hvor keg omgåes mange mennesker, hvor alle nok ikke vil vaksineres...

Jeg er fullvaksinert. Er i risikogruppe og fikk dosene med 6 ukers mellomrom. Tok første dose under prøvingen, andre dose tok jeg kvelden før jeg fant ut at jeg var gravid :) er nå 6+0. Jeg og samboer hadde prøvd i over ett år, og spira satt ikke før PP 13. Så jeg hadde aldri sett for meg at jeg var gravid når jeg tok vaksinen. Jeg visste jo selvfølgelig at det kunne være mulig, men jeg tvilte. Kroppen beviste det motsatte morgenen etter, skal si det var et lite sjokk :joyful: Nesten så jeg lurer på om vaksina gav kroppen en fertil boost, for første hele PP etter dose 1 satt spira, og eggløsningen kom noen dager før forventet :)

Jeg tror det skjedde med meg. Ble gravid kun dager etter 1. dose. Legen sa vi muligens hadde oppdaget en ny fertilitetsmedisin

Jeg tok første vaksine to dager før positiv test. Var ikke en planlagt graviditet, så tenkte ikke på at jeg kanskje kunne være gravid. Usikker på hbornlangt jeg var på vei, men antar rundt 5-6 uker (har ikke vært på TUL enda og fått vite hvor langt jeg er på vei, men fastlege har henvist). Er ikke noe bekymret for vaksinen, er ikke noe jeg kan gjøre med nå likevel. Venninnen min tok flere vaksiner omtrent på samme tidspunkt i graviditeten da hun skulle på rundtur i østen. Fikk beskjed av gyn om at det gikk helt fint. Så lenge vaksinen ikke er «levende» skal det mye til for at den påvirker fosteret, og covid er heller ikke levende. Men for all del, hadde ikke tatt den om jeg hadde visst tror jeg.

nå tenker jeg at jeg bare kjører på med andre dose også når jeg får innkalling.

Tenker som så at jeg ikke tar vaksina mens jeg går gravid. I Danmark fraråder de gravide å ta vaksina og da må det ligge noe i det tenker jeg.
Er faktisk mere skeptisk til vaksina og hvilke senvirkninger det kan ha for fosteret/barnet enn at jeg selv skulle få korona. Ingenting er sikkert enda. Tenker at jeg tar den etter fødselen en gang, om de ikke har påvist at stoffene i vaksina overføres i morsmelka da, for det er litt skummelt.

Back
Topp