Vaksinering

Tenker som så at jeg ikke tar vaksina mens jeg går gravid. I Danmark fraråder de gravide å ta vaksina og da må det ligge noe i det tenker jeg.
Er faktisk mere skeptisk til vaksina og hvilke senvirkninger det kan ha for fosteret/barnet enn at jeg selv skulle få korona. Ingenting er sikkert enda. Tenker at jeg tar den etter fødselen en gang, om de ikke har påvist at stoffene i vaksina overføres i morsmelka da, for det er litt skummelt.

De har mye studier på at antistoff går over i morsmelken. Og det er jo ett av hovedargumentene for å amme! Så det er ikke skummelt i det hele tatt, bare bra! Det er en stor del av nyfødtes utvikling av immunsystem. Og de antistoffene vil også være tilstede og overføres dersom du har hatt covid. :)

De har mye studier på at antistoff går over i morsmelken. Og det er jo ett av hovedargumentene for å amme! Så det er ikke skummelt i det hele tatt, bare bra! Det er en stor del av nyfødtes utvikling av immunsystem. Og de antistoffene vil også være tilstede og overføres dersom du har hatt covid. :)
Ja, når du sier det så minst jeg har lest om det. Det jeg tenker er om vaksina som overføres i morsmelka kan føre til uheldige utviklingskonsekvenser for barnet. Det er vel ikke påvist og er en usikkerhet. Men slik blir det for alle verden rundt siden man ikke vet for sikkert virkningene av det i det lange løp. Da må man velge å ta risikoen eller avstå:rolleyes:

Hva tenker folk om de nye vaksinerådene som kom i dag?
Jeg tør ikke ta den. Ingen vet hva senvirkningen kan være for barnet i fremtiden, alt for lite forsket på. Jeg vil selvfølgelig ikke ha corona heller, det er en vanskelig situasjon. Men blir nok å vente til etter fødsel

Jeg tar den når legen sier jeg kan/bør. :angelic::bookworm:

Denne anbefalingen kommer ikke ut av det blå, den kommer av en grunn.
Vi blir jo anbefalt influensavaksine også, for det kan være farlig for mor og barn. Og nå anbefaler de denne akkurat på grunn av det samme. Det er ikke stor sannsynlighet, men noen av oss som kunne kommet til å få covid i 2.-3. trimester, ville blitt skikkelig dårlig. Leste om en i Storbritannia som fikk delta-viruset i vår, og hun går fremdeles rundt med rullator og oksygenslange i nesen. Og hun skal føde snart...

Hva slags bivirkninger hos babyen er det folk tenker man kan få?
Det er jo mest spekulasjoner og bekymringer, og selvfølgelig blir man engstelig når man begynner å gruble (jeg også).
Men vaksinen inneholder ingen stoffer som er farlige, verken for mor eller barn. Og det er ikke levende virus i den som kan forårsake infeksjon hos babyen heller.

Jeg må si jeg er litt lettet. Jeg sendte inn registreringsskjema i dag, så håper jeg at jeg får ordnet det til en vaksinetime ikke så lenge etter uke 12. FHI er veldig forsiktige av seg og har ventet lenge før de kom med dette rådet, så jeg tenker det er velfundert. Det *er* skummelt når vi ikke har noen direkte studier som går på vaksinering av gravide (Pfizer har jo startet dette, men forventet resultat først i august 2022), men jeg tror fortsatt at skadepotensialet for fosteret sin del er mye større om jeg får korona enn om jeg tar vaksinen. Så må jeg jo veie opp dette i forhold til hvor stor risiko det faktisk er for at jeg får korona, men siden den generelle smitten er høy nå, tror jeg det bare er et spørsmål om tid før vi har mye utbrudd i skoler og barnehager. For min egen del fremstår det som mest fornuftig å ta vaksinen, selv om det er et veldig vanskelig dilemma. Jeg regner også med at jeg kommer til å ta influensavaksine når det blir aktuelt, slik som i forrige svangerskap.

Tenker som så at jeg ikke tar vaksina mens jeg går gravid. I Danmark fraråder de gravide å ta vaksina og da må det ligge noe i det tenker jeg.
Er faktisk mere skeptisk til vaksina og hvilke senvirkninger det kan ha for fosteret/barnet enn at jeg selv skulle få korona. Ingenting er sikkert enda. Tenker at jeg tar den etter fødselen en gang, om de ikke har påvist at stoffene i vaksina overføres i morsmelka da, for det er litt skummelt.
Hei! Det stemmer ikke at de fraråder gravide å ta den i Danmark. Det gjelder samme som i Norge, dvs fra 2.trimester
https://www.sst.dk/da/corona/Vaccination/Grupper-for-vaccination/Gravide-og-ammende

Det har jeg vært veldig opptatt av for det var mye fram og tilbake ganske lenge.
Jeg tenker jeg skal ta den, men vil nok vente til slutten av andre trimester eller begynnelsen av tredje trimester. Det er det gynekologen min har anbefalt. Er i uke 12 nå, så det er sikkert 15 uker fram i tid, så holder jeg meg oppdatert og ta vurderinger underveis.

Jeg bestilte time til dose to minutter etter at rådene fra FHI var kommet. Jeg rakk akkurat å få 1. dose før jeg ble gravid. Skal ra dose to i uke 14. Jeg har lest mye rundt dette og farene for alvorlig sykdom ved smitte er så mye mer å ta hensyn til en potensiell bivirkning, som nok ikke kommer, en gang i fremtiden...mener jeg. Jeg jobber også tett på mange mennesker hver dag. Og sist, men ikke minst, så har de jo sluttet å regulere smittevernstiltak ut i fra antall smittet, nå går regulerer de ut fra sykehusinnleggelser...og når samfunnet liksom skal åpne helt opp i september...nei, gi meg et stikk.

Jeg lurer på å vente til oktober/nov jeg.... slik at man fortsatt bør være beskyttet ved fødsel og den første tiden etterpå. Men skal høre med legen på kontroll i begynnelsen av september

Sniker fra januar/februar. Ser det er gjennomgående i alle tråder at folk er bekymret for forskningen og senvirkningen av vaksine. Hva med forskning og senvirkning av å påføre foster korona? :confused: Hvorfor er vi ikke like opptatt av det? Vaksinen har de i det minste kontroll på - viruset muterer jo over en lav sko og bringer med seg alt fra død til alskens ettervirkninger i stor og liten grad.

Sniker fra april: er det mange her som har tatt vaksinen? Hvilken uke tok dere den?
Jeg er selv i uke 14 og avtalt å ta vaksinen om to dager, men er så sykt redd for at det er for tidlig :nailbiting:

Sniker fra april: er det mange her som har tatt vaksinen? Hvilken uke tok dere den?
Jeg er selv i uke 14 og avtalt å ta vaksinen om to dager, men er så sykt redd for at det er for tidlig :nailbiting:

Har flyttet min time så mange ganger føler jeg. Første gang da jeg ble gravid, men og senere for å være sikker på å være inne i 2.trimester. Skal ta i morgen og da er jeg 16+4, men på tidlig ul ble jeg satt frem 6 dager. Så er akkurat komt forbi «grensen». Forstår godt at du er usikker på om det er for tidlig. Anbefaler deg å ta en tlf til jordmor, eventuelt på vaksinekontorer. Kanskje du kan få flyttet timen til neste uke om du føler at det er mer trygt for deg?

Jeg tok første dose 13+ noe og fikk andre dose nå 18+2 :)

Har flyttet min time så mange ganger føler jeg. Første gang da jeg ble gravid, men og senere for å være sikker på å være inne i 2.trimester. Skal ta i morgen og da er jeg 16+4, men på tidlig ul ble jeg satt frem 6 dager. Så er akkurat komt forbi «grensen». Forstår godt at du er usikker på om det er for tidlig. Anbefaler deg å ta en tlf til jordmor, eventuelt på vaksinekontorer. Kanskje du kan få flyttet timen til neste uke om du føler at det er mer trygt for deg?

Vurderer å flytte timen noen uker, men føler ikke jeg får så konkrete svar fra gynekolog /jordmor på hvilken uke jeg bør ta den:(

Vurderer å flytte timen noen uker, men føler ikke jeg får så konkrete svar fra gynekolog /jordmor på hvilken uke jeg bør ta den:(
Jeg tok første dose 16+4,men kun fordi jeg ikke fikk fingeren ut å bestilte time før:) Har du nådd 14 uker,så skal det være trygt å ta den,så bare behold timen din du:)

Back
Topp