Vaksinering

Hva tenker dere om vaksinering?

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinas...iner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/

Behovet for beskyttelse overstiger risikoen... hvordan tolker dere dette?

Som helsepersonell får vi nå mest sannsynlig denne om vi ønsker, men det er vel anbefalt å la det være da det ikke er testet tilstrekkelig på gravide?

Jeg tolker det som at hvis man har forhøyet risiko for alvorlige komplikasjoner ved smitte (er i en av risikogruppene) så bør man ta vaksinen. Jeg kommer ikke til å ta den. Jeg har astma, men er ikke definert innenfor noen av risikogruppene likevel.

Sånn jeg har forstått det så har ikke de testet vaksinen nok på gravide så tror ikke det er anbefalt å ta den da...Tror jeg.
Jeg kommer nok til å vente. Er litt skeptisk til å ta den når jeg er gravid.

Jeg tolker det som at hvis man har forhøyet risiko for alvorlige komplikasjoner ved smitte (er i en av risikogruppene) så bør man ta vaksinen. Jeg kommer ikke til å ta den. Jeg har astma, men er ikke definert innenfor noen av risikogruppene likevel.
Jeg er helt enig, og kommer ikke til å ta den selv.
Bare sier jeg ikke ønsker å ta den på jobb inntil det kommer mer direkte spørsmål.

Jeg tar den heller ikke mens jeg er gravid. Har som dere forstått det slik at den ikke er anbefalt for gravide pga manglende testing. Spørs vel uansett om vi ikke nesten er fullgått før den blir tilgjengelig for oss?

Så jeg tenker at det blir å passe på smittevern og så ta vaksinen senere. Noen som har mer peil enn meg som vet hvordan det stiller seg å ta vaksine mens man ammer, er det tilrådelig?

Kommer nok ikkje til å ta den no som eg er gravid. Kanskje seinere etter ammeslutt eventuelt :rolleyes:

Jeg tar den heller ikke mens jeg er gravid. Har som dere forstått det slik at den ikke er anbefalt for gravide pga manglende testing. Spørs vel uansett om vi ikke nesten er fullgått før den blir tilgjengelig for oss?

Så jeg tenker at det blir å passe på smittevern og så ta vaksinen senere. Noen som har mer peil enn meg som vet hvordan det stiller seg å ta vaksine mens man ammer, er det tilrådelig?
Veldig usikker mtp amming. Tror ikke de har testet ut det tilstrekkelig heller?

Den er ikke anbefalt fordi den ikke er testet, det er ingenting som tilsier at den skal være skadelig for gravide.

Man vet heller ikke hvordan covid påvirker gravide, men det er mulig gravide har høyere risiko for alvorlig sykdom på samme måte som med feks influensa.

Selv er jeg hverken helsepersonell eller i risikogruppe, så står uansett langt bak i køen, men jeg kommer til å ta den om jeg får tilbud til høsten, selvom jeg ammer.

Det er meg bekjent ingen risikoer ved å ta vaksiner mens man ammer. Antistoffer overføres i morsmelk og vil på den måten også kunne beskytte baby

(@Lita-go mine håpløse lange negler gav deg en tommel ned instedenfor enig, sorry! :bag:)

Men ja, enig!

Man tester ikke vaksiner på gravide av etiske årsaker, derfor vil ikke gravide få tilbud pr. i dag. Dette kan så klart endre seg, men da snakker vi laaaaaangt frem i tid :)

Det kom en forskningsartikkel fra usa som antydet at gravide kan bli sykere enn ikke gravide, men det er ikke direkte overførbart til Norge da vi har svært ulikt helsevesen og folkehelse, men for min del bekrefter det at mine tiltak for å unngå smitte ikke er hysteriske og jeg kommer til å fortsette med å være forsiktig og usosial.

Når baby er ute kommer jeg til å høre på fastlegen sine anbefalinger og ta/ikke ta vaksine ut i fra hva helsepersonell mener er hensiktsmessig ut i fra min situasjon :) Sambo jobber i barnehage så har ett håp om at selv om han ikke står først i køen kommer tilbudet der også til slutt. Jeg hadde følt meg mye tryggere om han var vaksinert.

(@Lita-go mine håpløse lange negler gav deg en tommel ned instedenfor enig, sorry! :bag:)

Men ja, enig!

Man tester ikke vaksiner på gravide av etiske årsaker, derfor vil ikke gravide få tilbud pr. i dag. Dette kan så klart endre seg, men da snakker vi laaaaaangt frem i tid :)

Det kom en forskningsartikkel fra usa som antydet at gravide kan bli sykere enn ikke gravide, men det er ikke direkte overførbart til Norge da vi har svært ulikt helsevesen og folkehelse, men for min del bekrefter det at mine tiltak for å unngå smitte ikke er hysteriske og jeg kommer til å fortsette med å være forsiktig og usosial.

Når baby er ute kommer jeg til å høre på fastlegen sine anbefalinger og ta/ikke ta vaksine ut i fra hva helsepersonell mener er hensiktsmessig ut i fra min situasjon :) Sambo jobber i barnehage så har ett håp om at selv om han ikke står først i køen kommer tilbudet der også til slutt. Jeg hadde følt meg mye tryggere om han var vaksinert.
Helt enig, jeg kommer også (som alltid ellers :p) til å følge anbefaling fra fastlege/helsemyndighetene. Kan jo også være et relevant tema på svangerskapskontroll med lege etterhvert.

Tar den ikke! Tok svineinfluensa med foster i magen...virkelig dårlig vurdering. Jenta mi vil alltid slite med helsa pga mitt valg:stop:

Tar den ikke! Tok svineinfluensa med foster i magen...virkelig dårlig vurdering. Jenta mi kommer til å slite for alltid med mitt valg:stop:
Så utrolig trist å høre! Dyrebar erfaring.
Jeg tør ikke ta noe sånt som gravid. Forsøker heller å holde meg kun med de nærmeste, og forsøke å jobbe mest mulig hjemmefra.

Så utrolig trist å høre! Dyrebar erfaring.
Jeg tør ikke ta noe sånt som gravid. Forsøker heller å holde meg kun med de nærmeste, og forsøke å jobbe mest mulig hjemmefra.

Det er nok det beste akkurat nå. Er ikke imot vaksinering, men når det er så lite testet..

Back
Topp