Vaksiner

Ripsbæret

Flørter med forumet
Aprilspirene 2025
Hvilke vaksiner tar dere? Tenker i hvertfall å ta influensavaksinen nå, men er usikker på covid. Hva tenker dere? :)

Tenker også å ta kikhostevaksinen i uke 24. Har hørt at det finnes en RS-vaksine også, men at den er relativt dyr. Er det vits å ta denne når babyene kommer i april og utenfor «RS-sesong»?

Jeg skal ta influensavaksinen nå om en uke og tenker også kikhostevaksine i uke 24 :)
Er også usikker på denne RS vaksinen. Har ikke hørt noe særlig om den egentlig. Tror ikke jeg kommer til å ta koronavaksine. Er ikke så lenge siden jeg hadde korona.

Jeg kommer til å ta både influensavaksine og kikhostevaksine. Korona tror jeg at jeg dropper, har tatt flere doser av den og fikk store hormonforstyrrelser etter vaksinering. Uregelmessige blødninger titt og ofte :dead:

Tror jeg har landet på kikhoste og influensa. Skal spørre om det muligens er lurt å ta kikhoste litt tidligere enn uke 24 med tanke på at vi har blitt anbefalt å ta den på jobb(barnehage)
Covid vaksinen føler jeg ikke samme behovet for. Har tatt den og slet også med blødningsforstyrrelser da. Og med tanke på at jeg hadde en runde for ikke lenge siden så velger jeg å la være.

RS vaksinen tar jeg ikke. Vurderte det lenge. Men den er dyr, og babyen kommer utenfor værste sesongen. I tillegg så kommer vi til å leve relativt skjermet den første tiden og har ingen små barn som drar hjem alt mulig fra barnehagen.

Skal ta influensa og kikhoste, RS skal jeg høre hva lege på sykehuset anbefaler. Har stor risk for prematur fødsel så hadde kanskje vært greit å ta RS om feks baby kommer allerede i mars eller i verste fall enda tidligere.

Får influensavaksinen gratis via jobb, så skal ta den snart, og har allerede satt opp time i desember til kikhostevaksine hos jordmor. Skal høre med legen ang. koronavaksinen og RS-virus. Hvis hun anbefaler de, så kommer jeg nok til å følge hennes anbefaling.

Jeg skal ikke ta noen. Influensavaksine har jeg aldri tatt, og covid kommer jeg aldri til å ta flere av.
RS-vaksine har jeg forstått at er litt unødvendig siden termin er i april, men skal høre med lege.

Skal ta kikhoste, eneste jordmor og lege har anbefalt. Ønsker ikke ta covid på grunn blødninger ved tidligere vaksineringer og har tre doser fra før, så det var ikke nødvendig. Har verken tatt eller hatt influensa før, så står over vaksinen med mindre lege anbefaler den:)

Jeg har lest mye om spesielt covidvaksinen for gravide. Har endt på at jeg følger rådene fra Fhi, WHO og fastlegen min, og tar derfor influensavaksinen, covidvaksinen og vaksine for kikhoste.

Jeg har lest mye om spesielt covidvaksinen for gravide. Har endt på at jeg følger rådene fra Fhi, WHO og fastlegen min, og tar derfor influensavaksinen, covidvaksinen og vaksine for kikhoste.
Tror jeg ender med det samme! Var veldig usikker på covid, men kommer også til å følge rådene. Spesielt når jeg ikke har hatt covid siden tidlig i 2022 og kun har to doser med vaksine fra før av :)

Tar influensa og kikhoste. Tar ikke covid rett og slett fordi noe av beskyttelsen man allerede har overføres og det er for lite forskning ifm covid vaksine og fosterutvikling. Har selv tatt 3 covid vaksiner og vært syk 2 ganger da har man en viss beskyttelse uansett. Er ikke risikogruppe

Tar influensa og kikhoste. Tar ikke covid rett og slett fordi noe av beskyttelsen man allerede har overføres og det er for lite forskning ifm covid vaksine og fosterutvikling. Har selv tatt 3 covid vaksiner og vært syk 2 ganger da har man en viss beskyttelse uansett. Er ikke risikogruppe
Det er først ved vaksinering fra uke 16 at fosteret vil kunne få antistoffer fra morsmelk etter fødsel. Synes dessuten det er relativt mye forsikring som foreligger og jeg har ikke kommet over noe som tyder på negativ fosterutvikling?

Så det vil si fra 23+0 da, siden man går inn i uke 24 da? Blir fortsatt så forvirret av de uketellingene hehe
Hmm.. Jeg skal ha glukosebelastning i uke 24, og fått time til det når jeg er 24+3, så tenker jo at det er 24+ noe da man tar vaksine også? Det viktigste er vel at det ikke tas før uke 24, så ville heller venta en uke enn en uke for tidlig. Men dette kan jo sikkert jordmor svare bedre på enn meg :oops:

Det er først ved vaksinering fra uke 16 at fosteret vil kunne få antistoffer fra morsmelk etter fødsel. Synes dessuten det er relativt mye forsikring som foreligger og jeg har ikke kommet over noe som tyder på negativ fosterutvikling?
Covid var bare noen få år siden. Hvor mange barn er blitt født og vokst opp siden da? Hva tenker du er tilstrekkelig mengde forskning? Jeg for min del er ikke interessert i å teste dette på mitt foster underveis i svangerskapet, spesielt siden det er svært lite konsekvenser å la være og antall kritiske tilfeller er så godt som null, smitte er betraktelig redusert :) jeg har heller ikke blitt veldig syk av covid tidligere + er vaksinert tidligere 3 runder og vært syk 2. så mer enn nok.

Dette med antistoffer stemmer heller ikke. Før baby/foster får eget blodomløp deler fosteret dette med moren, det er derfor det er spor av babyens dna i morens blod som gjør bla nipt mulig. Foster har utviklet immunforsvar så tidlig som starten på 2. trimester dette kun via mor.
Morsmelk gir økt immunforsvar etter fødsel rettet mot økte eksterne faktorer.

Jeg fraråder ingen å ta vaksiner og alle må ta vurdering på egen bakgrunn, behov, helsehistorikk :) for min del er dette det riktige valget slik min helsesituasjon er holder jeg meg til godt utprøvde vaksiner og vaksiner som er en del av vanlig vaksinasjonsplan under graviditet. Dette selvsagt i samråd med lege og jordmor som ikke mente dette var nødvendig :)

Det finnes en rekke store studier, i form av systematiske litteraturgjennomganger på dette. Legger ved en oversikt over noen av de under om det er av interesse. Selv om covid «bare» er (snart) 5 år gammelt er ikke vaksiner en ny oppfinnelse. I flere studier går det frem at selve viruset har betydelig høyere risiko for bivirkninger enn vaksinen. Man velger selvsagt hva som er rett for en selv og sin og baby sin helse, men jeg synes det er skremmende hvor mye ubegrunnet synsing og antagelser det virker som mange vektlegger i sitt valg (nå snakker jeg generelt).

1. Ciapponi A, Berrueta M, E PKP, Bardach A, Mazzoni A, Anderson SA, et al. Safety of COVID-19 vaccines during pregnancy: A systematic review and meta-analysis. Vaccine 2023;41(25):3688-700. DOI: 10.1016/j.vaccine.2023.03.038
  2. Prasad S, Kalafat E, Blakeway H, Townsend R, O’Brien P, Morris E, et al. Systematic review and meta-analysis of the effectiveness and perinatal outcomes of COVID-19 vaccination in pregnancy. Nature Communications 2022;13(1):2414. DOI: 10.1038/s41467-022-30052-w
  3. Tormen M, Taliento C, Salvioli S, Piccolotti I, Scutiero G, Cappadona R, et al. Effectiveness and safety of COVID-19 vaccine in pregnant women: A systematic review with meta-analysis. Bjog 2023;130(4):348-57. DOI: 10.1111/1471-0528.17354

Covid var bare noen få år siden. Hvor mange barn er blitt født og vokst opp siden da? Hva tenker du er tilstrekkelig mengde forskning? Jeg for min del er ikke interessert i å teste dette på mitt foster underveis i svangerskapet, spesielt siden det er svært lite konsekvenser å la være og antall kritiske tilfeller er så godt som null, smitte er betraktelig redusert :) jeg har heller ikke blitt veldig syk av covid tidligere + er vaksinert tidligere 3 runder og vært syk 2. så mer enn nok.

Dette med antistoffer stemmer heller ikke. Før baby/foster får eget blodomløp deler fosteret dette med moren, det er derfor det er spor av babyens dna i morens blod som gjør bla nipt mulig. Foster har utviklet immunforsvar så tidlig som starten på 2. trimester dette kun via mor.
Morsmelk gir økt immunforsvar etter fødsel rettet mot økte eksterne faktorer.

Jeg fraråder ingen å ta vaksiner og alle må ta vurdering på egen bakgrunn, behov, helsehistorikk :) for min del er dette det riktige valget slik min helsesituasjon er holder jeg meg til godt utprøvde vaksiner og vaksiner som er en del av vanlig vaksinasjonsplan under graviditet. Dette selvsagt i samråd med lege og jordmor som ikke mente dette var nødvendig :)
Det finnes en rekke store studier, i form av systematiske litteraturgjennomganger på dette. Legger ved en oversikt over noen av de under om det er av interesse. Selv om covid «bare» er (snart) 5 år gammelt er ikke vaksiner en ny oppfinnelse. I flere studier går det frem at selve viruset har betydelig høyere risiko for bivirkninger enn vaksinen. Man velger selvsagt hva som er rett for en selv og sin og baby sin helse, men jeg synes det er skremmende hvor mye ubegrunnet synsing og antagelser det virker som mange vektlegger i sitt valg (nå snakker jeg generelt).

1. Ciapponi A, Berrueta M, E PKP, Bardach A, Mazzoni A, Anderson SA, et al. Safety of COVID-19 vaccines during pregnancy: A systematic review and meta-analysis. Vaccine 2023;41(25):3688-700. DOI: 10.1016/j.vaccine.2023.03.038
  2. Prasad S, Kalafat E, Blakeway H, Townsend R, O’Brien P, Morris E, et al. Systematic review and meta-analysis of the effectiveness and perinatal outcomes of COVID-19 vaccination in pregnancy. Nature Communications 2022;13(1):2414. DOI: 10.1038/s41467-022-30052-w
  3. Tormen M, Taliento C, Salvioli S, Piccolotti I, Scutiero G, Cappadona R, et al. Effectiveness and safety of COVID-19 vaccine in pregnant women: A systematic review with meta-analysis. Bjog 2023;130(4):348-57. DOI: 10.1111/1471-0528.17354

Back
Topp