Vaksiner- en guide! Er barna dine vaksinert?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Linda

Guest
Alle barn får tilbud om å følge det norske barnevaksinasjonsprogrammet. Erfaring viser at vaksinene beskytter mot sykdommene på en enkel, effektiv og ufarlig måte.

Immunitet (motstandskraft mot smitte) er en viktig del av kroppens forsvar mot infeksjonssykdommer. Hensikten med vaksinasjon er å oppnå immunitet uten å måtte gjennomgå sykdommen først. I Norge tilbys barna en rekke vaksiner gratis.

HER finner du en fin oversikt over det norske barnevaksinasjonsprogrammet

Vi valgte å takke nei til rota-vaksinen da to av våre nærmeste har nedsatt immunsystem. Dette i samråd med legen på HS som i utgangspunktet var skeptisk i det store og hele til akkurat den vaksinen. Hun sa «Alle får rotavirus opp til flere ganger i livet. Og som foreldre må vi bare passe på at barna ikke blir dehydrert. Viser de tegn til det må de ha intravenøs på sykehus til de er friske.»

Vi kommer til å vaksinere litt senere enn det faste programmet da jeg holdt på å stryke med da jeg var liten og fikk vaksiner. I tillegg kommer vi til å dele opp vaksinene fordi jeg er redd for at lille skal bli dødssyk sånn som meg.

Vi tok rotavirus på lillemor i dag, det var nam nam!

Både jeg og samboer tar alt av vaksiner som anbefales og det vil lille også få.

Ingen av oss har noen gang reagert på vaksine eller vært redd for sprøyter, så håper lille arver det :)

Vi følger programmet . Ingen med reaksjoner hos oss så da er vi trygg på at det går bra!

Jeg har hørt at den rotavirus vaksinen er smittsom, og at mor ofte kan få omgangssyke noen dager etter at baby har tatt vaksinen, noen som har fått opplyst noe om det når dere har tatt rotavirus vaksinen?

Jeg har hørt at den rotavirus vaksinen er smittsom, og at mor ofte kan få omgangssyke noen dager etter at baby har tatt vaksinen, noen som har fått opplyst noe om det når dere har tatt rotavirus vaksinen?
Rotavirus er veldig smittsomt, men i vaksinen er det svært svekkede (levende) virus som benyttes. De er så svekket at de med et normalt immunsystem ikke blir syke av vaksinen. Voksne har et bedre immunsystem enn småbarn, så siden vaksinen ikke er en fare for småbarn vil den heller ikke smitte voksne. Har man immunsvikt (f.eks. har Aids, tar cellegift osv.) kan man bli smittet av dette, men det er altså de som allerede har et veldig svekket immunsystem. :)

Vi kommer til å følge vaksinasjpnsprogrammet:-)

Vet flere barn i familien som har fått noe feber og vanloge milde reaksjoner av vaksiner men det går raskt over:-)

Her er jeg ganske streng: å vaksinere er en selvfølge, med mindre man i samråd med lege avtaler noe annet! Det skylder man både barnet sitt og de rundt seg.

Hun skal helt klart ta alle vaksiner som anbefales. Det er for å beskytte henne så klart, vil ikke risikere å utsette henne for sykdommer som kan forhindres, men også med tanke på flokkimmunitet så de som ikke kan ta vaksinen (som barn med veldig dårlig immunforsvar) beskyttes. [emoji4]

Back
Topp