Vaksine, yay or nay?

unicorn59

Betatt av forumet
Assistert-jentene
Hei alle..

Føler meg plutselig veldig alene om å være skeptisk til vaksinen når FHI anbefaler alle å ta vaksine både gravide og prøvere.

Jeg er absolutt ingen vaksinemotstander, men er så skeptisk når det ikke bare er meg dette gjelder, og det er for tidlig å si noe om hvordan barnet påvirkes også i årene fremover..

Er i gang med Pergoveris og satser på uttak og innsett om ca 1,5 uke.

Er det flere enn meg som ikke ønsker å ta vaksinen i prøvetiden og ved en eventuell graviditet? Hva sier evt. klinikkene rundtom nå?
 
Hei alle..

Føler meg plutselig veldig alene om å være skeptisk til vaksinen når FHI anbefaler alle å ta vaksine både gravide og prøvere.

Jeg er absolutt ingen vaksinemotstander, men er så skeptisk når det ikke bare er meg dette gjelder, og det er for tidlig å si noe om hvordan barnet påvirkes også i årene fremover..

Er i gang med Pergoveris og satser på uttak og innsett om ca 1,5 uke.

Er det flere enn meg som ikke ønsker å ta vaksinen i prøvetiden og ved en eventuell graviditet? Hva sier evt. klinikkene rundtom nå?
Jeg er også veldig skeptisk og usikker. Jeg tok 1. Dose i sommer og er nå i gang med stimulering og forhåpentligvis blir det uttak neste uke. Jeg fikk tilbud om vaksine i dag, men når jeg snakket med St. Olav fikk jeg beskjed om å vente til jeg var veldig med å stimulere siden de heller ikke vet om jeg skal ha innsett også snart. For det jeg har fått beskjed om er at det må gå 2 uker fra vaksine til innsett. Så hvis det ikke går for meg denne gangen. Så kommer jeg nok til å ta vaksinen før eventuelt neste innsett :)
 
Jeg er også veldig usikker. Ikke vaksinemotstander, men usikker på om man bør ta midt oppi forsøk.
Hadde bestemt meg for å ikke ta men så endret de rådene, så nå er jeg litt usikker. Skal straks i gang med forsøk, og selv om det mest sannsynlig ikke er noe farlig så er man etter x antall å i prøveprosessen redd for å kjøre noe som kan påvirke forsøket. Mange kvinner har jo rapportert om blødningsforstyrrelser, så jeg er redd for at det kan tulle til syklusen min enda mer. Skal ha første forsøk privat og 50 000 ca. Er mye penger, så vil helst gjøre minst mulig som kan påvirke.
Det er også veldig lite smitte her jeg bor, hadde jeg bodd en plass med veldig mye smitte så hadde jeg muligens tatt vaksinen og utsatt forsøket litt.
Tror bare man må følge magefølelsen, men det er ikke lett :love2
 
Hos min klinikk OLGA Fertility Clinic i St. Petersburg som er veldig anerkjent internasjonalt, så anbefaler dei alle på generelt grunnlag å ta vaksinen, men at det bør gå:

- minst to veker frå vaksine til stimulering begynner før uttak
- minst fire veker frå vaksine til innsett.
 
Hei alle..

Føler meg plutselig veldig alene om å være skeptisk til vaksinen når FHI anbefaler alle å ta vaksine både gravide og prøvere.

Jeg er absolutt ingen vaksinemotstander, men er så skeptisk når det ikke bare er meg dette gjelder, og det er for tidlig å si noe om hvordan barnet påvirkes også i årene fremover..

Er i gang med Pergoveris og satser på uttak og innsett om ca 1,5 uke.

Er det flere enn meg som ikke ønsker å ta vaksinen i prøvetiden og ved en eventuell graviditet? Hva sier evt. klinikkene rundtom nå?
Jeg har valgt å ikke ta den foreløpig, da den ikke ble anbefalt hvis man forsøkte å bli gravid (i hvertfall i min kommune).
Hvis dette forsøket går i vasken, så kommer jeg sannsynligvis til å ta den, med mindre sykehuset sier jeg får innsett av fryst embryo med en gang eller noe annet spennende skjer som gjør at jeg helst vil minimere sjansen for at syklusen kan tulle seg helt til.
 
Jeg er midt i et IVF-forsøk nå og tok vaksine dose to i dag. Jeg fremskyndet vaksinen slik at jeg fikk den mellom uttak og innsett. Legen min sa at så lenge vaksinen ble tatt før innsett så var det greit, og hun anbefalte å ta den siden det er en økt sjanse for alvorlig sykdom hos gravide. I tillegg regnet hun med at smitten kom til å øke mye i høst og at det derfor var enda viktigere for gravide å være beskyttet.

Jeg syns dette hørtes fornuftig ut og er glad jeg har rukket å bli fullvaksinert før en eventuell graviditet, men jeg skjønner godt at ikke alle tenker som meg:)
 
Jeg tok den før innsett :)

Hadde korona i mars og det var ikke kjekt. Tror det fort kunne gått veldig galt med fosteret om jeg var gravid da. Så var ingen tvil om at vaksine var der riktige.
 
Takk for alle svar :Heartred

Magefølelsen min sier foreløpig nei, jeg er jo også midt i stimulering, så tror jeg avventer til ferdiggått svangerskap..

Jeg leste litt i skrivet til FHI og på nett. Så blandt annet at i Tysklans ble ikke vaksinen anbefalt med unntak av at en f.eks. var overvektig som øker sjansene for verre sykdomsbilde av covid.

Jeg hqr normal bmi og ingen underlagt sykdom, så føler ikke at jeg er veldig utsatt..

Men dette er vanskelig. Spesielt nå etter at vaksinen ble godkjent for prøvere og gravide. Kjenner på presset :pale
 
Takk for alle svar :Heartred

Magefølelsen min sier foreløpig nei, jeg er jo også midt i stimulering, så tror jeg avventer til ferdiggått svangerskap..

Jeg leste litt i skrivet til FHI og på nett. Så blandt annet at i Tysklans ble ikke vaksinen anbefalt med unntak av at en f.eks. var overvektig som øker sjansene for verre sykdomsbilde av covid.

Jeg hqr normal bmi og ingen underlagt sykdom, så føler ikke at jeg er veldig utsatt..

Men dette er vanskelig. Spesielt nå etter at vaksinen ble godkjent for prøvere og gravide. Kjenner på presset :pale
Enig i det dumme presset!
Jeg går rundt og er livredd for at noen skal begynne å spørre om jeg er vaksinert og sånn, ha begynt å lyve :hilarious:
 
Hei alle..

Føler meg plutselig veldig alene om å være skeptisk til vaksinen når FHI anbefaler alle å ta vaksine både gravide og prøvere.

Jeg er absolutt ingen vaksinemotstander, men er så skeptisk når det ikke bare er meg dette gjelder, og det er for tidlig å si noe om hvordan barnet påvirkes også i årene fremover..

Er i gang med Pergoveris og satser på uttak og innsett om ca 1,5 uke.

Er det flere enn meg som ikke ønsker å ta vaksinen i prøvetiden og ved en eventuell graviditet? Hva sier evt. klinikkene rundtom nå?

Uansett hva du velger så gjør det som føles rett for deg. Valgene vi tar må vi stå i uansett utfall.
 
Enig i det dumme presset!
Jeg går rundt og er livredd for at noen skal begynne å spørre om jeg er vaksinert og sånn, ha begynt å lyve :hilarious:
Jeg rakk 2 doser nå mellom 2 runder for at jeg ringte og ba om 2 dose etter kun 5 uker grunnet IVF.
Før det så sa jeg at jeg ikke var anbefalt å ta vaksinen ennå. Da slutter folk å spørre i alle fall.
 
Enig i det dumme presset!
Jeg går rundt og er livredd for at noen skal begynne å spørre om jeg er vaksinert og sånn, ha begynt å lyve :hilarious:

Dumt at man skal føle seg presset til å ta den. Selv ønsket jeg jo å ta den og ble glad for at FHI endelig satte noen klare råd, men tenker at det må være opp til hver enkelt likevel :)
 
Jeg tror jeg ville prøvd å legge vaksinen til mellom forsøk, om mulig.
Jeg har tatt vaksinen nå som gravid, men jeg er i tredje trimester. I første trimester er det vel enda ikke anbefalt, og mtp blødningsforstyrrelsene noen får, tenker jeg det kan være greit å gjøre i en pausemåned f.eks.
Men jeg synes det er greit å ha tatt vaksinen. Vil ikke bli alvorlig covid syk som gravid, altså. Spesielt ikke nå som lungene føles halve ut.
 
Jeg rakk akkurat ikke å ta den før innsett før sommeren, og kjenner at det er ekstremt lite gøy å nå gå gravid uvaksinert helt frem til 2 trimester. (Fikk innkalling og booket time til dagen etter testdato som måtte avlyses da jeg testet positivt)

Jeg hadde mye heller risikert en blødning som eventuelt førte til et utsatt innsett enn å måtte vente helt til 2 trimester dersom dere kan velge.

Jeg hadde mange avbrutte forsøk i tillegg til et negativt innsett før det klaffet hos oss, så jeg kjenner meg ekstremt godt igjen i det å ikke ville risikere noen utsettelser, men nå er gravide ansett å ha høyere risiko, og det er virkelig ikke gøy å ikke kunne ta vaksinen nå når folk bryr seg mindre om smitten enn tidligere. Jeg kommer til å ta den litt uti 2 trimester, når ting føles litt tryggere mtp utvikling til fosteret. Men hadde jeg kunne velge hadde jeg som sagt tatt den før forsøket.
 
Var veldig skeptisk selv. Men etter mye om og men, så har fastlegen og ivf klinikk legen snakket sammen og blitt enig om at jeg bør ta den før jeg skal ha fryst innsett. Så derfor har jeg nettopp tatt dose 1. Også er det 2 dose om 4 uker, så står man i kø for å gjøre fryseforsøk samtidig. Dem mente det var best å bli ferdig med vaksinene før man starter med hormoner og hele pakka. Nu har jo fhi også anbefalt vaksine til gravide og ammende.

Jeg ammer nr 1, så da beskytter man ungen man ammer i samme slengen, og forhåpentligvis ungen i magen(nr 2) også, når man kommer så langt.
 
Jeg fikk fremskyndet andre dose slik at jeg rakk å bli fullvaksinert i god tid før stimulering. Hadde jeg fått tilbud om vaksine rett før et forsøk, hadde jeg vurdert å utsette forsøket. Hadde jeg derimot ikke landet på hva jeg skulle gjøre, og vært godt i gang med et forsøk, hadde jeg ikke tatt vaksinen akkurat da, det er jo heller ikke anbefalt av fertilitetsklinikkene. Det blir nesten som å velge mellom to vondter, men det å få corona, eller å bli sykere av en smittsom deltavariant, føles mye mer risikabelt, både for meg og de rundt meg.
 
Jeg var så heldig å få fremskyndet dose 2, slik at jeg skulle rekke å få den i god tid før forsøk, slik som hun over her:) Kjempeglad for det. Vi vet at coronasykdom kan være farlig for fosteret, så jeg er mer redd for det enn vaksina. Og til sist har en jo bare to valg; Enten får du corona på et eller annet tidspunkt, eller så får du vaksine så du minker sjansen for å bli smitta/bli alvorlig syk når du blir smitta. Dessverre finnes det for de aller fleste ikke et alternativ som heter at du aldri kommer i kontakt med viruset:/

Men hadde naturlig nok ikke tatt den midt i et forsøk, eller i første trimester, bare så det er sagt:) Følger anbefalingene der:happy:
 
Jeg spurte klinikken om råd, og endte med å ta dose en 15 dager før uttak.
Så tok jeg dose to ganske nøyaktig 1 måned før innsett av fryst blasto.

Droppet altså ferskforsøk for å være fullvaksinert dersom jeg skulle bli gravid.

Den fryst blastoen spirer fortsatt. :)
 
Back
Topp