Vaksine ved reise til Egypt?

Melina_

Glad i forumet
Trenger man det? Blir mest hotelltilverelse, ikke noen utflukter osv.

Ja, vi måtte ta vaksine.

Var i Egypt i 2007 og da trengte man ikke vaksine..

ORIGINAL: MathiasOgMamma

Ja, man trenger vaksine for å reise til Egypt.
Den vaksinen gis ikke til barn under 4 år.

Hvilken vaksine er det snakk om da?

Da anbefales det at du tar hepatitt-vaksine. Ikke påkrevd, men veldig anbefalt sa helsesøstra til oss.

ORIGINAL: vinter09

Da anbefales det at du tar hepatitt-vaksine. Ikke påkrevd, men veldig anbefalt sa helsesøstra til oss.

Men hepatitt-a vaksinen kan man jo ta fra 1-års alder? Så hvor kommer det fra at barn under 4 ikke trenger vaksine?

ORIGINAL: MathiasOgMamma

ORIGINAL: Melina_

Men hepatitt-a vaksinen kan man jo ta fra 1-års alder? Så hvor kommer det fra at barn under 4 ikke trenger vaksine?

Husker ikke hvilken vaksine man må ta, men barn under 4 år KAN IKKE få den vaksinen.
Vi skulle egentlig reist til Egypt 3 mars, men pga. guttungen på 3 år ble vi anbefalt å ikke dra.
Dette pga. vaksinen og pga. hygienen i landet. Vi snakket med fastlege, helsesøster og Vaksinasjonskontoret i Bergen.

Det var rart..
Jeg har akkurat ringt vaksinasjonskontroet i Bergen, de sa at de anbefalte hepatitt a vaksine til vår treåring, og at den drikkevaksinen mot turistdiare var mer valgfri, men ikke dum å ta den heller..
Kom også over en artikkel i bt.no nettop nå; http://reise.bt.no/reise/article3899690.ece
Det var jo også en ganske grei oversikt, der de også anbefaler hepatitt a fra ett års alder.

Satser på det blir Egyptferie på oss!

Jeg tok drikkevaksinen før jeg dro til Egypt (tar den alltid når jeg skal til land utenfor Europa).

Hepatittvaksinen ville jeg også tatt hvis jeg ikke hadde gjort det tidligere.

Også knasker jeg alltid idoform noen dager før avreise, og gjennom ferien.

ORIGINAL: merete_80

Jeg tok drikkevaksinen før jeg dro til Egypt (tar den alltid når jeg skal til land utenfor Europa).

Hepatittvaksinen ville jeg også tatt hvis jeg ikke hadde gjort det tidligere.

Også knasker jeg alltid idoform noen dager før avreise, og gjennom ferien.

Notert. Takk fro tips!

Var der i Januar i fjor og vi tok ingen vaksine..

ringte legekontoret for å høre med de, for jeg trodde man MÅTTE det.. Men de sa det ikke var nødvendig!

ORIGINAL: Melina_

Vi fikk også beskjed om at den ikke ble satt på barn under 1 år. Men det anbefales ikke å ta med unger under 4 år til land som Egypt uansett om man har tatt hepatitt-vaksinen eller ikke.

Vi reiste da storesnupp var 20mnd, og hun fikk hep. A-vaksinen, og vi tok den også i tillegg til at vi frisket opp stivkrampe, polio og difteri-vaksinen.
Drikkevaksinen droppet vi.

Jeg har tatt hepatitt.. Og tatt drikkevaksine ( anbefales) har vært i Egypt 3 ganger og aldri vært noe krav på å ta vaksine.. Har kun gjort for min egen del.. :)

Back
Topp